Dit is mijn situatie & wat moet ik doen?

Author:
Dr. Perzikplant
Posted:
di, 03/09/2010 - 14:40
Hallo beste mensen,

Dit is mijn eerste post en kom meteen vragen voor oplossingen :roll:. Ok mij situatie:

Sinds dat ik volwassen tanden kreeg heb ik altijd een flinke overbijt gehad. Toen ik 11 werd zijn we dus naar de ortho gegaan en die heeft me na het trekken van een hoop tanden een beugel ingezet. Na 4 jaar braaf beugelen stond alles wel ok en hebben ze hem weggehaald. Wel hebben ze me een stangetje gezet achter mijn ondertanden om alles recht te houden. En ook voor dit doel hebben ze mij voor mijn boventanden zo'n gebitje gegeven die jezelf snachts bijv. in kan doen. Na een jaar ofzo is echter dat bitje stuk gegaan en ben ik in mijn jeugdige eigenwijsheid niet terug gegaan naar de orthodontist.

En is nu zo dat mijn voortanden inderdaad weer wat schever staan. Nog niet zo als vroeger maar ik ben bang als er niks tegen gedaan wordt dat het wel langzaam die kant opgaat. Mijn vraag is natuurlijk wat ik doen moet. Teruggaan naar de orthodontist van vroeger en welke behandeling dan?

Ik heb nog een ander probleem in de zelfde situatie. Mijn ondertanden staan nog altijd netjes recht door dat stangetje maar ze staan recht op elkaar zonder echte opening ertussen. Bij het poetsen kan ik niet met een stokertje of flosdraad ertussen komen door het stangetje dat achter de tanden zit. Nu zie ik al donkere plekjes ontstaan tussen die tandene en hoop ook hier voor een oplossing. Moet ik het stangetje weglaten halen? Voortaan mondwater gebruiken? Ik weet het niet meer, ik hoop stiekem op een expert voor advies :roll:

Dank U,
Perzikplant
BJN

Je tanden staan mooi. Boven iets scheef. Als je dat wilt stabiliseren dan zou ik kiezen voor een retainer die je een keer per week in de nacht draagt. Zoals deze bijvoorbeeld:
http://www.rechtetanden.nl/images/galerij/illus/essixretainer.jpg

Voor de onderkant is het misschien een oplossing eerst bij de mondhygienist langs te gaan (kan zonder verwijzing). Die kan kijken of je tanden en het draadje in de weg zitten of dat je met een andere methode ook goed schoon kan maken. Misschien valt het wel mee, en maak je je dus druk om weinig/niets.
Anders kan het spalkje uitgenomen worden en kun je dan goed reinigen. Maar laat dan ook een retainer maken om zeker te weten dat onder niet gaat veranderen. Zo blijven je tanden wel mooi recht, maar heb je niet de last van een spalk.
wo, 03/10/2010 - 16:06 Permalink