Osteotomie onderkaak

Author:
vanoek
Posted:
ma, 03/01/2010 - 23:38
Vanwege mijn overbeet ben ik gaan informeren naar de mogelijkheden om dit weer in orde te maken.
Het advies is dat ik een osteotomie van de onderkaak kan ondergaan maar dit moet in combinatie met ongeveer 2 jaar slotjes. De operatie wil ik best ondergaan maar 2 jaar lang boven en onder slotjes!? Is dit echt de enige optie?

Omdat er 2 tandjes scheef staan neem ik nu sowieso onder slotjes voor ong half jaar en boven zo'n 'onzichtbare' beugel (hoesje). kan ik dit niet blijven dragen voor 2 jaar (hoesje als zelfde effect als slotjes?)

Hopelijk is er een online orthodontist die mij hier antwoord op kan geven.

Alvast bedankt, groetjes Anoek
alpifresh

Ik heb ook een overbeet en de ortho adviseert mij ook een onderkaakverlenging. Dit vind ik ook veel te ingrijpend omdat ik alleen last heb van een scheef staande hoektand. Wat ik veel erger vind, is dat iedere andere vorm van hulp mij geweigerd wordt. Ik heb heeeel duidelijk gezegd en uitgelegd waarom een operatie voor mij geeeen optie is, en dan word ik gewoon weer buiten gezet, ook al zal daardoor er meer schade gaan optreden.

Nu zeg jij dat je toch aan slotjes wil beginnen, maar dan heb jij dus een ortho die je toch wil helpen, ook al wil je - waarschijnlijk - niet laten opereren. Bovendien een invisalign erbij. Wauw. Ik wou dat ik zo'n ortho had. Kun jij me daarbij helpen?
wo, 03/03/2010 - 20:12 Permalink
alpifresh

Ik ben al bij 3 ortho's geweest. En dat waren botte boeren. Drie keer een muur tegenover me, die alleen zijn eigen zin wil doordrijven, niet luistert naar wat ik wil of tot een compromis wil komen, en me naar huis stuurt met de tekst: "Als uw gebit verloren gaat, is dat uw eigen schuld, moet u maar kiezen voor een operatie", dat hakt erin, hoor!

Inmiddels heb ik van BJN via een PM gehoord dat wat ik wil, wèl mogelijk is en niet onredelijk. Hij heeft me de namen gegeven van 2 ortho's die misschien wel met mij willen meedenken. Heb vandaag een eerste contact gelegd. Nu even afwachten. Jullie horen wel weer van me.
do, 03/04/2010 - 19:21 Permalink
BJN

Bij een behandeling met osteotomie veranderd er snel (in een operatie) heel veel. De beugel ervoor en erna is om de tanden in de boog te brengen en de beet goed in elkaar te passen. Die beugel is dus vaak noodzakelijk. Echter de tijdsduur is afhankelijk van de beginsituatie en hoe de orthodontist werkt. En tevens van de patient: welk eindresultaat bepaal je.
Vaak zijn behandelingen met osteotomie in 12-14 maanden te realiseren.

Als je in een goed team komt dan wordt dat besproken. Je weet echter nooit hoe het loopt want je werkt met levend materiaal. Hoe bot in je kaak reageert, en of je als patient aan het einde toch alle details goed wil krijgen, is afhankelijk van de persoon. Dat kan de orthodontist niet vooraf op de maand nauwkeurig inschatten.

Twee jaar is wat overdreven, het kan sneller.
wo, 03/10/2010 - 06:04 Permalink