Ik ben ongelofelijk bang voor de tandarts

Author:
Lil1990
Posted:
ma, 03/15/2010 - 19:25
Ik durf niet echt hardop te lachen in het openbaar. Ik heb van mijzelf zwakke tanden en gaatjes zijn altijd al een probleem geweest. Maar door mijn grijze vullingen (want ik mocht van mijn ta geen witte) schaam ik me voor mijn eigen gebit. Ik heb door hem een ware fobie voor de ta ontwikkeld. Hij houdt ook geen rekening met de pijn die een behandeling met zich meebrengt. Ik ben al een jaar niet geweest, terwijl ik weet dat mijn gebit alleen maar achteruit gaat. Ik moet 2 kronen laten zetten, maar door hem durf ik het echt niet meer :smt010. Ik heb al eens een wkb gehad, dat was denk ik de druppel die de emmer deed overlopen. Ik schaam me heel erg voor m'n gebit en daarom durf ik ook geen afspraak te maken bij een nieuwe ta :smt009

Ik voel me ook niet serieus genomen door de tandarts. Ik heb nog nooit een pijnloze afspraak @ de ta gehad. Verdoving of niet, ik voel letterlijk alles en mijn ta vindt dat ik overdrijf :smt013

Kan iemand mij helpen :(
alpifresh

Je moet een aantal keuzes maken, en soms zijn de keuzes simpel.

1/ Terug naar je oude tandarts? Dat is simpel: hell no. Dus moet je naar een ander.

2/ Je kunt naar iemand gaan waar je viavia navraag naar hebt gedaan, of naar een angsttandarts (daar kun je ook navraag naar doen :)). Het voordeel van de laatste is, dat die gewend zijn aan mensen met minder fraaie gebitten en een hoop angst. Die kijken nergens meer van op.

3/ Durf je niet te laten zien hoe je gebit nu is? Stuur hem van te voren een mail waarin je dat vertelt. Of zeg bij het maken van de afspraak dat je de eerste keer absoluut alleen maar wilt kennis maken.
Tegenwoordig wordt nog voordat je je mond opendoet, eerst een rontgenfoto gemaakt. Die kun je samen bekijken en bespreken.

4/ Hij zal je op dat moment toch vragen of je niet even wilt gaan zitten. Als je je hebt voorgenomen dat niet te doen, moet je dat waarschijnlijk ook niet doen. Anders voel je je na afloop overgehaald. Als het op dat moment echter goed voelt, en je hebt je er mentaal al op voorbereid dat die vraag komt, waarom niet?

5/ Vertel hem dat je nog geen pijnloze behandeling hebt meegemaakt, dat verdovingen bij jou niet zo goed werken. Dan kan hij alternatieven aandragen.

Focus je niet te veel op 'ik moet naar de tandarts, ik durf geen afspraak te maken'. (angst/negatief)
Richt je op 'over maximaal 2 maanden heb ik mijn gebit weer in orde'. (toekomst/positief)

Beloof jezelf iets moois wanneer je het achter de rug hebt. Iets wat je al een tijdje wilt. En als de tandarts zegt: 'Op datum X gaan we een kroon plaatsen', denk jij 'Jippie, op datum Y kan ik .... gaan kopen'. Je mag jezelf best belonen voor je moed en dapperheid.

En kom hier maar vaak om steun vragen om vol te houden. Er is altijd wel iemand die je begrijpt. Je bent niet de enige! Je bent een van de vele :).
ma, 03/15/2010 - 22:01 Permalink
Lil1990

@ alprifresh

Ik word zelfs nerveus wanneer anderen zeggen dat ze een controle hebben, zo erg is het haha!
Ik heb geen idee hoe ik kom aan een angst-tandarts! Is er een bep. plek waar ze te vinden zijn? Ik had een keer op tv gehoord dat er een fobie-tandarts is? Maar ik kon 'm niet achterhalen @ het internet.. :cry:

Ik heb mijn moeder bijvoorbeeld een keer verteld dat ik alleen een kroon laat zetten als ik een volledige narcose mag ondergaan. Ik heb ALLES liever dan dat ik IETS voel, en m'n vorige tandarts vond me al zeuren als ik vroeg om een verdoving wanneer hij een gaatje wilde vullen. :roll:

Maar je ideeen lijken me echt heel positief. Ik hoop voor de zomer alles gedaan te hebben :oops:. Ik moet dan wel even een angst-tandarts vinden :wink:

Bedankt voor jouw hulp!!!
di, 03/16/2010 - 00:30 Permalink
alpifresh
Mickey76

Ja dat van die controle herken ik wel, je hoort dan toch nog wel eens van hoe vaak ga jij eigenlijk heen of wanneer moet jij weer....van die vragen waar ik geen antwoord op kan en wil geven.

Ik heb zelfs een poosje gehad dat ik alle reclames ging vermijden, want door mijn angst, gaan mijn kinderen en man ook niet vaak en ow wee als er dan een tandpasta reclame voorbij kwam, dan hoorde ik mijn man alweer zeggen van wij moeten ook weer nodig heen en dan met een wij als in wij alle vier...en dat vind ik dus doodeng.

Inmiddels begrijpt mijn man me wel aardig en hebben we afgesproken dat we voor de zomer alle vier zijn geweest, alleen gaan zij met zijn drietjes naar een gewone tandarts en ik naar een speciale, al zullen we de kinderen zo min mogelijk vertellen over het hoe of wat van mijn bezoek.

Waarom ik dit in jou topic plaats?
Simpelweg om je te laten weten dat je niet alleen staat!

Enne, nog een tip (al komt het raar over van een angsthaas), mail anders gewoon eens vrij anoniem naar diverse tandartsen bij je in de buurt over wat je is overkomen en je angst, misschien tref je zo wel een angst tandarts.
di, 03/16/2010 - 08:29 Permalink
Lil1990

Google met 'angsttandarts' en je krijgt al wat sites van tandartsen.
Bij sommige academische ziekenhuizen kun je ze ook vinden.
Wat links om je op weg te helpen.

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=2754

http://forum.viva.nl/forum/list_message/2231462

http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/44/1740/Angsttandarts.html

http://www.gezondheidsplein.nl/patientverhaal/11/even-doorbijten.html

Je bent een schat! Bedankt!!!
di, 03/16/2010 - 09:09 Permalink
Lil1990

Ja dat van die controle herken ik wel, je hoort dan toch nog wel eens van hoe vaak ga jij eigenlijk heen of wanneer moet jij weer....van die vragen waar ik geen antwoord op kan en wil geven.

Ik heb zelfs een poosje gehad dat ik alle reclames ging vermijden, want door mijn angst, gaan mijn kinderen en man ook niet vaak en ow wee als er dan een tandpasta reclame voorbij kwam, dan hoorde ik mijn man alweer zeggen van wij moeten ook weer nodig heen en dan met een wij als in wij alle vier...en dat vind ik dus doodeng.

Inmiddels begrijpt mijn man me wel aardig en hebben we afgesproken dat we voor de zomer alle vier zijn geweest, alleen gaan zij met zijn drietjes naar een gewone tandarts en ik naar een speciale, al zullen we de kinderen zo min mogelijk vertellen over het hoe of wat van mijn bezoek.

Waarom ik dit in jou topic plaats?
Simpelweg om je te laten weten dat je niet alleen staat!

Enne, nog een tip (al komt het raar over van een angsthaas), mail anders gewoon eens vrij anoniem naar diverse tandartsen bij je in de buurt over wat je is overkomen en je angst, misschien tref je zo wel een angst tandarts.

aargh het lijkt soms gewoon alsof ik de enige ben met dit probleem! Maar wat jij net plaatst is erggggg herkenbaar :smt010 Ik ga zeker op zoek naar een angsttandarts! Ik zal m´n ervaringen hier wel posten :wink:
di, 03/16/2010 - 09:10 Permalink
groente

Hier op de site staat ook een stuk over angst in de tandheelkunde. Daar staan ook twee adressen bij van tandartsen die met narcose werken.

Je bent zeker niet de enige Lil! Laat niet je slechte ervaringen met deze ene tandarts je hele gebit verpesten.

En Daan, hartstikke goed dat voornemen! Ook voor je kinderen, je wilt niet dat zij over twintig jaar dezelfde angst hebben! Aan de andere kant vind ik ook niet dat het iets is om je voor te schamen. Kinderen mogen ook best weten dat je het spannend vind (zoals iedereen wel eens iets eng vind), maar dat je het toch doet, omdat je je gezondheid belangrijk vindt en je je dan soms over je angsten heen moet zetten (en dat niet gewoon door er over heen te lopen, maar door concreet te kijken naar waar je precies bang voor bent en wat je kunt doen om die angst te verminderen en toch de dingen te doen die nodig zijn). Je moet er natuurlijk geen drama van maken, maar rustig uitleggen lijkt me misschien juist wel goed.

Veel succes allebei!
di, 03/16/2010 - 10:14 Permalink
Lil1990

Hier op de site staat ook een stuk over angst in de tandheelkunde. Daar staan ook twee adressen bij van tandartsen die met narcose werken.

Je bent zeker niet de enige Lil! Laat niet je slechte ervaringen met deze ene tandarts je hele gebit verpesten.

En Daan, hartstikke goed dat voornemen! Ook voor je kinderen, je wilt niet dat zij over twintig jaar dezelfde angst hebben! Aan de andere kant vind ik ook niet dat het iets is om je voor te schamen. Kinderen mogen ook best weten dat je het spannend vind (zoals iedereen wel eens iets eng vind), maar dat je het toch doet, omdat je je gezondheid belangrijk vindt en je je dan soms over je angsten heen moet zetten (en dat niet gewoon door er over heen te lopen, maar door concreet te kijken naar waar je precies bang voor bent en wat je kunt doen om die angst te verminderen en toch de dingen te doen die nodig zijn). Je moet er natuurlijk geen drama van maken, maar rustig uitleggen lijkt me misschien juist wel goed.

Veel succes allebei!

Dank je wel Charlotte! Ik heb nu enkele angst-tandartsen gevonden al vind ik het echt heel jammer dat er geen in de randstad gevestigd is :smt010 Ik ben een student en helemaal naar Limburg afreizen voor een afspraak zit er niet echt in :smt010 de drempel wordt alsmaar hoger!! :smt009
di, 03/16/2010 - 10:18 Permalink