enorme pijn na trekken kies en wrtl-beh kies ervoor

Author:
atosmarijke
Posted:
vr, 03/12/2010 - 19:26
24 februari naar de tandarts om een oude vulling te laten vervangen.
Omdat ik al eerder zeer veel ellende en pech met behandelingen heb gehad ( wortelkanaalbehandelingen die vier maal eindigden in wortelpuntbehandelingen) besluiten we samen in verband met de grootte van de oude vulling de kies te trekken.
Het is de allerlaatste kies ( voor de verstandskies die ik niet heb)

De behandeling gaat mis, de tandarts krijgt de kies er niet uit.
Gelukkig kan ik binnen een half uur bij de kaakchirurg terecht. De kies breekt daar af en dus moet er een stukje kaak worden opengemaakt ( had ik begrepen) en zijn de wortels verwijderd. Eind goed ,al goed..
Na een dag of vijf voelt het niet goed aan en na een week ga ik terug.
Volgens de kaakchirurg zitten er etensresten in het gat en hij spoelt het uit met een spuitje. Dat is best behoorlijk pijnlijk, vooral richting binnenkant richting mijn gehemelte.
Ik krijg het spuitje mee naar huis en eet drie maaltijden , poets drie maal en spuit na het poetsen met spuit en zoutoplossing.
Dat gaat twee dagen goed en dan bel ik in het weekend huilend van de pijn het ziekenhuis. Ik krijg een stevige anti-biotica-kuur ( 500mg)
Dit werkt even maar na een paar dagen blijven er toch redelijk wat pijnklachten en ik vertrouw het niet.
Na een week ( dat was gisteren) weer terug.

Pijnklachten:
Pijn onder mijn oren bij het puntje van mijn kaak en pijn overal in de mond. Ik kan het niet aanwijzen.

Zodra de kaakchirurg maar even in het wondje komt heb ik veel pijn.
Hij verdoofd wederom en begint het gat schoon te maken.
Hij lijkt het te raggen en te vijlen (?) en maakt het daarna schoon met jodium.
Tijdens dit proces ziet hij dat de kies ervoor ( nieuwe laatste kies dus) volgens hem de boosdoener is.
Er zit een oude vulling en onder die vulling lijkt aan de buitenkant ( richting wond van de getrokken kies) een gat te zitten.
De kaakchirurg is ervan overtuigd dat dat het probleem is en zegt mij dat ik een afpraak met de tandarts moet maken om deze kies te behandelen.

Vanmorgen na een zeer pijnlijke nacht weer naar de tandarts geweest.
Die bekeek de foto van de kaakchirurg van de kies en deelde niet dezelfde mening.
Ik had wel pijn bij kou maar als ik op de kies klopte voelde ik geen verschil met anderen.
In overleg heeft hij de kies ( die volgens hem gezond was) toch een wortelkanaalbehandeling gegeven.
HIj heeft me meerdermalen moeten verdoven omdat dit zeer pijnlijk bleek.
BIj compicaties gaf hij aan dat ik dan weer contact op moest nemen met de chirurg omdat volgens hem het probleem neit bij die kies zou zitten.

Toen de verdoving was uitgewerkt ben ik in bed gaan liggen van de pijn ( zo ben ik normaal niet)
Het bot voelt zeer pijnlijk aan en in de gehele kant voel ik mijn hart kloppen.
De pijn in mijn gehele mond is wel verdwenen en beperkt zich tot de behandelde plek en omgeving.
Ik ga ervan uit dat het geheel zeer gevoelig is door alle verdovingen, spuiten en gerag in mijn mond.
Ik ben dan ook van plan om het een paar dagen aan te kijken.

Graag wil ik jullie mening daar over weten.
Zou het zo gevoelig moeten zijn? ( ik heb ruime ervaring met kanaalbehandelingen en ook met trekken van kiezen en heb dit eerder niet zo gehad, al waren die behandelingen nooit zo kort op elkaar)
Zou het kunnen dat mijn kaakbot door het vele gerommel over-geirriteerd is?
Mijn kuur is inmiddels op en ik slik me suf aan ibuprofen 600.
Het gat van de getrokken kies lijkt goed gereinigd te zijn en er zijn kennelijk ook geen restjes achtergebleven.
Zou er iets met mijn kaak gebeurt zijn tijdens het trekken? Het ging zowel bij de tandarts als bij de chirurg redelijk bruut.
Ik had geen zwelling maar wel een behoorlijke blauwe plek op mijn wang.

En nog een vraag: Bij complicaties...bij wie moet ik dan zijn???

groetjes, Marijke
atosmarijke

De pijn leek na de behandeling inderdaad langzaam weg te gaan.
Doordat beide behandelingen ( zowel bij kaakchirurg als wrtkanaalbeh bij tandarts) rap achter elkaar waren wist ik niet waar at nou aan gelegen had.
Donderdag had de chirurg dus de kiesholte opnieuw schoongemaakt.
Zondagavond voelde ik iets van een draadje uit de holte hangen.
Hechting dacht ik. Voorzichtig eruit trekken, dat scheelt ook weer bacterieen dacht ik.
Haalde ik een dun strookje gaas van 10 cm lang uit mijn gat!
het leek sterk naar desinfecterend spul dus de ochtend erna in paniek de polikliniek gebeld.
Het hoorde erin en had met een volgende afspraak ( meestal vijf dagen erna) eruit gehaald moeten worden.
Ik wist daar niks van!
Misschien had hij het wel verteld maar net na die behandeling deed het zo zeer dat het ws niet bij me si doorgedrongen.
Gelukkig kon ik het laten voor wat het is....als ik maar wel met zout water bleef spoelen.
Voor dezekerheid die dag nog wat vloeibaar gegeten.

De kies met de wrtknaalbeh deed inmiddels nog wel pijn ,maar een stuk minder ( eigenlijk vrij normaal)

Nu zijn we weer een paar dagen verder en ergens voel ik toch wat zeuren.
Gistermiddag had ik het gevoel al een beetje.
Net alsof ergens iets tussen je kiezen zit, een stukje vlees wat je er neit uitkrijgt...zo'n gevoel.
Ik kan alleen weer niet plaatsen waar het zit.
De kies van de wortlknbeh voelt niet zwaar ontstoken.
Als ik vanbinnen bij ter hoogte van mijn gehemelte op een bepaalde plaats druk is het pijnlijk.
En dat is bij die kiesholte.
Het is niet smerig pijnlijk, maar het hoort naar mijn idee niet.
Zou het toch nog van de behandeling zijn?
wo, 03/17/2010 - 13:23 Permalink
atosmarijke

Nu, inmiddels zes weken later...

De kaakchirurg had de holte van de getrokken kies opnieuw schoongemaakt na die pijn. Nadat ik een paar dagen erna een stuk gaas van circa vijf centimeter uit de wond trok ( wist ik niet...maar ik bleek een vervolgafspraak te hebben moeten maken) leek het goed af te lopen.
De wond wordt inmiddels een diep kuiltje.
De kies ervoor echter begint nu weer op te spelen.
Kennelijk is de wrtlkanaalbehandeling wederom niet goed gegaan.
Morgen bel ik met het verzoek of hij er iets aan kan doen.
Inmiddels gaan we week zes in met pijn....

gr, Marijke
wo, 04/07/2010 - 19:58 Permalink