Ik wil kunsgebit, tandarts wil gebit redden.

Author:
phil3554
Posted:
do, 03/18/2010 - 17:09
Ik ben mijn leven lang als de door geweest voor de tandarts.
Mijn gebit is nu in een vrij slechte staat en ik wil alles er uit laten halen en een prothese.

De tandarts weigert mij een verwijskaart te geven voor de kaakchirurg.

Wie weet wat ik nu kan doen om toch aan een prothese te komen?
alpifresh

Voor een kunstgebit hoef je niet naar de kaakchirurg, tenzij er iets bijzonders aan de hand is. Ga op zoek naar een andere tandarts die je OF beter wil uitleggen waarom een kunstgebit nu nog niet aan de orde is, OF je geeft wat je wilt.

Ik begrijp waarom je een kunstgebit wil, maar ik wil je toch waarschuwen voor een sprookjesbeeld dat je er misschien van hebt. Mijn vader moest ook aan een kunstgebit, verwachtte ook dat hij daarna nooit meer naar de tandarts moest. Maar hij is nog nooit zo vaak geweest als sinds hij dat ding kreeg.
Hij heeft meerdere kunstgebitten laten maken, maar niet één bleef zitten. Alles kletterde steeds weer zijn mond uit. Het hele huis was besmeurd met kleefpasta. Dat plakte alles aan elkaar, behalve zijn gebit.
Daarna begon ook de ellende van botslinking, waardoor er nog minder houvast was. Sinds kort heeft hij een 'vastklikgebit'. Ja, dat blijft zitten, maar hij kokhalst aan alle kanten.

Misschien voorziet jouw tandarts dit soort problemen bij jou en wil hij die voorkomen.
Wat is het alternatief dat hij aandraagt? Is behandeling onder narcose een optie?
do, 03/18/2010 - 20:09 Permalink
phil3554

Wat is het alternatief dat hij aandraagt? Is behandeling onder narcose een optie?

Het alternatief dat ze aandraagt is dat ze eerst de noodzakelijke trekkingen doet en de gaatjes vult. Inclusief de nodige zenuwbehandelingen. Daarna gaat ze kijken waar bruggen en waar kronen kunnen komen.

Ik mag mijn auto wel verkopen of een tweede hypotheek op mijn huis nemen.

Ze rept ook totaal niet over de kosten en of je dat wel op kan brengen.

Overigens beloof ik je dat ik mijn huis niet zal volsmeren met kleefpasta.
Jouw opa is een voorbeeld van hoe het mis kan gaan.

Gelukkig zijn er ook tallozen waar dit niet aan de orde is.
vr, 03/19/2010 - 08:11 Permalink
atosmarijke

In mijn jeugd hadden we een verschrikkelijke schooltandarts waarbij de assistente op je benen ging zitten en zijzelf altijd in het half-Duits liep te roepen dat je je aanstelde. Iedereen was ontzettend bang van haar. Ik was toen een jaar of acht.
Ik had toen al een slecht gebit en toen was het nog zo dat men koste wat kost ook melktanden ging vullen.

Sindsdien bezorgd een afspraak bij de tandarts bij mij hartkloppingen en slapeloze nachten.
Er is sinds vroeger ( en ik ben nu 36) geen half jaar voorbij gegaan dat ik niets had. Altijd weer terug voor een afspraak.
Alles is bij mij gevuld op mijn vier ondertanden na.
Sinds een jaar of zes haal ik vaak ook de halfjaarlijkse afspraken niet meer.
Tal van tanden moeten vaak opnieuw gevuld worden. De vullingen vallen eruit, ze zijn te oud of er komt voor de zoveelste keer een ontsteking.
Ik heb zeven wortelkanaalbehandelingen gehad waarbij het heel vaak fout ging.
Het moest opnieuw gebeuren of ik moest naar de kaakchirurg om de wortelpunten en ontsteking er uit te laten halen.
Ook dat ging vaak weer niet vlekkeloos. De eerste keren ging het nog wel goed en was mijn vrees niet zo groot meer.
Bij de wortels van mijn voortanden ( bijna naast mijn neus) was de ontsteking zo groot dat deze moeilijk te verdoven bleek. Ik gilde het uit, herverdoven was ook niet succesvol maar de chirurg moest wel door. Hoewel het niet lang duurde was het vreselijk.
Helemaal goed gekomen is het nooit. Ik heb er normaal geen last van, maar een appel afbijten zorgt ervoor dat het een dag lang wel gaat zeuren en mijn tanden kleuren donker.
Als het buiten vriest voel ik precies waar ik ooit iets aan mijn kaak heb gehad.

Het traject van vulling..wortelkanaalbehandeling...nog ééntje...en kaakchirurg, daar gaat vaak weken, zo niet maanden overheen. En dan vaak is het volgende weer aan de beurt.
Zo is menig vakantie, verjaardag of kerst vergalt door kiespijn of beperkt kauwen.
Als ik een vakantie plan na het buitenland ga ik eerst goed na of ik ergens last van heb voor het geval ik daar problemen krijg.

Momenteel heb ik ook ergens iets van een ontsteking, maar zowel de kaakchirurg als de tandarts sturen me heen en weer ( zie mijn topic) .

Gezien mijn angst voor de tandarts en de "kwaliteit" van mijn gebit beheerst het aardig mijn leven ( klinkt heel dramatisch maar het is zo)
Ik heb zowel bij de kaakchirurg, de plaatsvervangende kaakchirurg als mijn eigen tandarts al een paar keer gevraagd of ik alsjeblieft geen prothese (lees: totaal kunstgebit) mag.
Beiden vinden het echt nog veel te vroeg en volgens allemaal kan mijn gebit nog jaren mee.
Ze ontmoedigen mij door te zeggen dat het zeker gaat tegenvallen, zowel de behandeling als het gebit zelf.
Ikzelf droom van een gebit zonder pijn en complicaties ( en angst!)

Nu helaas ook weer een forse ontsteking gehad van een getrokken kies ( wist niet eens dat het kon) dus trekken blijkt toch ook niet altijd de oplossing..
Bovendien vraag ik me nu ook af dat als er geen medische noodzaak is of de kosten dan wel worden vergoed door de zorgverzekeraar..

gr, Marijke
za, 03/20/2010 - 11:48 Permalink
Rebel71

Hoi allemaal.

Ik zit met het volgende: Al jaren niet meer gesaneerd, en alleen naar de tandarts als er weer eens een rotte tand of kies getrokken moet worden als de pijn niet meer te houden is of te verzachten met pijnstillers, lidocaïne of poetsen.
Nu zei de (vervangende) tandarts na het laatste bezoek, waarbij 2!!! kiezen getrokken werden, dat ik toe ben aan een bovengebit.
Ik ben verzekerd bij Anderzorg, heb Basis En Tand.
Nu zegt de verzekering dat de techniekkosten en materiaalkosten niet worden vergoed
maar bij de aanvullende verzekering staat in de voorwaarden: 75% vergoeding INCLUSIEF techniek- en materiaalkosten. verwarrend dus
Nu kan ik 3 mei naar de tandarts om een controle te laten doen ( zonder haakje in mn mond, da komt r echt niet in), en een offerte aan te vragen.
Maar heb gewoon het geld niet om de kosten in 1 keer eerst te voldoen, of de kosten nu 200 of 600 zouden zijn.
Ben niet bang voor het trekken van tanden, maar verder als de dood, zeker voor wortelkanaalbehandelingen, NOOIT MEER!
Hoe kom ik nu op de allergoedkoopste manier aan een bovengebit?
Ik ben als kind behandeld voor epilepsie, maar ben er overheen gegroeid
zou ik dat kunnen gebruiken om via de kaakchirurg aan een gebit te komen?
Hellllpp!

Groetjes Rebel
vr, 04/23/2010 - 11:04 Permalink
alpifresh

Wat ik weet (dat betekent dat je het moet controleren!) is dat een kunstgebit voor 75% vergoed wordt door de basisverzekering.
Het trekken van tanden en zo niet, tenzij het gedaan wordt door de kaakchirurg, zijn werk valt 100% onder de basisverzekering.

Omdat je verzekeringsvoorwaarden niet duidelijk zijn, kun je misschien het beste rechtstreeks aan hen vragen wat ze in dit geval (zoals je laatste tandarts van plan is) zullen gaan vergoeden.

Als je het bedrag dat je dan nog zelf moet betalen, niet in een keer kunt ophoesten, kun je altijd nog aan je tandarts een betalingsregeling vragen.
vr, 04/23/2010 - 12:07 Permalink