Parodontitis en de oorzaak daarvan...

Author:
sansje
Posted:
ma, 03/22/2010 - 23:12
Vandaag naar de tandarts geweest, gewoon voor halfjaarlijkse controle. Ik maak me nooit zorgen, want ik poets minimaal 2, tot regelmatig 3x per dag... heb nog nooit gaatjes of wat voor ellende dan ook gehad en ben altijd zo weer weg.

Allereerst ging de assistente kijken of ik tandsteen had. Ze zei nog ´dat het vast mee zou vallen´, want ze had net gelezen dat ik nog nooit wat aan mijn gebit had gehad en ook weinig last had van tandsteen. Bij controle bleek het ook weer heel erg mee te vallen. Minimaal iets bij de tanden waar ik een draadje op heb (overblijfsel van mn beugel). Dat heeft ze weggehaald (30 sec / minuutje werk)... en voila klaar... de tandarts werd erbij gehaald zodat hij even verder kon kijken. Afijn de tandarts kijkt met zo'n spiegeltje alles na, prikt links en rechts met zo'n gemeen haakje in mn tandvlees en vervolgens krijg ik te horen dat ik parodontitis heb. In eerste instantie denk je dan parodonwattes.. maar je luistert. Hoort aan dat er vijf behandelingen zullen volgen en maakt braaf je afspraak bij de balie. Daar krijg je ook een begroting mee... sjeems wat een bedrag.

Thuis wat meer gaan lezen... en ik snap er niks van. Ik heb geen klachten, mijn tandvlees bloed nooit, heeft gewoon de goede gezonde kleur. Ik heb zelden klachten ook over tandplak of tandsteen. Ik poets goed, heb zo'n ragertje, gebruik mondwater. Heb nog nooit ook maar iets gehoord over ontstoken of geirriteerd tandvlees bij een controle, ik rook niet, heb geen diabetes... en nu ineens zou het dan helemaal mis zijn?!? Kan dit uberhaupt wel? Ik heb er op de een of andere manier weinig vertrouwen in.

Daarnaast vind ik het zo enorm knap dat ze aan de hand van een paar keer prikken met zo'n haakje gelijk kunnen zeggen wat zo'n heel behandelplan gaat kosten. Werkt dat echt zo? Kunnen ze dat opmaken uit een paar keer prikken.

Zouden jullie een second opinion gaan vragen ergens anders? Ik zit nu 2 jaar bij deze tandartsenpraktijk. Je krijgt steeds een andere tandarts / andere assistente dus heb er ook niet echt wat mee ofzo...
Spiegeltje

Daarnaast vind ik het zo enorm knap dat ze aan de hand van een paar keer prikken met zo'n haakje gelijk kunnen zeggen wat zo'n heel behandelplan gaat kosten. Werkt dat echt zo? Kunnen ze dat opmaken uit een paar keer prikken.
Nee, dat werkt zo niet helemaal. Wat wel kan is langs deze weg vaststellen dat je parodontitis hebt, daar is niet zo veel voor nodig. Enkele diepe en bloedende pockets, dat is snel vast te stellen en genoeg voor de diagnose parodontitis. Ook foto's kunnen het laten zien. Als dat eenmaal is vastgesteld dient eigenlijk eerst een pocket- of parodontiumstatus te worden gemaakt waarbij het tandvlees rond elk element systematisch wordt onderzocht op een aantal parameters. Daar is de tandarts toch wel minimaal zo'n 20-30 minuten mee bezig. Deze status vormt dan de basis voor een behandelplan. En vier of vijf zittingen van een uur zijn dan niet uitzonderlijk.

Afgaande op je verhaal denk ik in eerste instantie ook dat het waarschijnlijk wel los loopt. Toch is het niet zo dat je op zeker kunt uitsluiten dat je parodontitis hebt. Vaak zijn er geen of alleen vage klachten, ook tandartsen missen de diagnose wel eens, of hebben (vaker) hiervoor geen aandacht zodat de diagnose van een nieuwe tandarts uit de lucht lijkt te komen vallen. Dat na te beperkt onderzoek al een complete behandeling wordt voorgesteld is echter een teken aan de wand. Ik ben het daarom met alprifresh eens dat een second opinion wel iets is wat je kunt overwegen.
di, 03/23/2010 - 00:05 Permalink
sansje

Ik zit bij een praktijk waar ze alles in één hebben. Dus ook mondhygieniste... Ik heb gewoon even voor mijn eigen gevoel een afspraak gemaakt voor een second opinion bij een andere tandarts. Ik blijf het raar vinden dat ik nergens last van heb namelijk. Ook geen bloedend of geirriteerd tandvlees, nooit last...

En daarnaast vind ik het heel apart dat die 1300 euro ineens uit de hoge hoed komt... zonder dat er onderzoek is gedaan. Ben wel gewoon goed verzekerd, maar toch...
di, 03/23/2010 - 11:04 Permalink
vV

een echt behandelplan kan je mi pas maken wanneer je de paro status in handen hebt.

dus volgorde moet eigenlijk zijn:
onderzoek/periodieke controle waar een DPSI score gedaan wordt (is hier blijkbaar gedaan, en blijkbaar in die 2 jaar voor het eerst?), dan in overleg afspraak voor maken status, en dan opstellen behandelplan en begroting, wat dan in 2 delen is: initiele behandeling, en 1 voor nazorgtraject voor het eerste jaar daarna (nog 2x status en nazorgconsulten). want dat 2e deel hoort er ook bij. En eea lezende vermoed ik dat de begroting voor alleen het initiele deel is. en ik denk dat alle elementen geteld zijn, niet alleen diegenen waar een pocket zit...dus idd second opinion, buiten de regio AUB! of laat een vrijgevestigd MH elders zonder info vooraf een status maken en bespreken met u.
vr, 03/26/2010 - 13:52 Permalink