Wat hoort bij wat?

Author:
JannekeZ
Posted:
wo, 03/24/2010 - 18:06
Ik kreeg een rekening van mijn tandarts.

Ik heb linksonderin mijn achterste kies opnieuw laten vullen. (er zat een vulling in, die is eruit gehaal, toen een noodvulling erin. 3 weken later echt gevuld)

Linksboven zat een gaatje wat hij heeft gevuld in een kies.

V60 indirecte pulpa-overkapping
V13 drievlaksrestauratie
V21 etsen in combi met etsbare onderlaag
V14 kroon van plastisch materiaal
V20 etsen tbv composiet

wat hoort bij welk gat? iemand een idee?

alvast bedankt
Romy32

Ik wil graag een poging doen. Daarmee geef ik geen antwoord op je vraag, want ik weet het niet zeker.
Ik denk dat bij elkaar horen:

V21, V60 en V14 voor de kies linksonder.

V20 en V13 voor de kies linksboven.

Ik hoor wel of ik door ben naar de volgende ronde (van iemand die er echt verstand van heeft).
wo, 03/24/2010 - 18:47 Permalink
Chris888

JannekeZ, wil je nog even laten weten of mijn analyse klopt?

Er staan op dit forum een heleboel draadjes waarin staat dat V21 en V60 eigenlijk niet bij elkaar horen (maar het gebeurt wel, vandaar die draadjes).
do, 03/25/2010 - 20:47 Permalink
Romy32

Oh ja, een indirecte pulpa-overkapping komt vóór het etsen. Uit wat voor materiaal bestaat zo'n overkapping dan? Staat niet in de studiemap (zoals wel meer dingen...).

O! Een quiz! Ik ben dol op quizzen! :D
Maar deze is te moeilijk voor me. :(

Voor mij dus ook nog, zo is gebleken. :-?
vr, 03/26/2010 - 18:30 Permalink
Spiegeltje

O! Een quiz! Ik ben dol op quizzen!
Ik ook. Vooral 2voor12, al sinds mijn 12e jaar toen Joop Koopman die nog presenteerde (en ik toen meestal meer vragen goed had dan nu). Dus nu zoeken we het maar op...

"Als een tandarts een door diepe caries aangetaste kies moet behandelen staat deze voor de keuze: al het aangetaste dentine verwijderen tot dicht bij de pulpa, of alleen het sterk aangetaste zachte dentine, waarbij geïnfecteerd weefsel achterblijft, en dit vervolgens indirect overkappen met een speciale afdichtende laag. Voor een dergelijke overkapping wordt tegenwoordig meestal een kunsthars gemodificeerd glasionomeercement gebruikt. Wat is de engelse afkorting van dit bij tandartsen populaire materiaal?" .

"RMGIC" .

BTW: Het woord was: WORTELCARIES. :D
vr, 03/26/2010 - 23:28 Permalink
Romy32

Oké, glasionomeercement dus. Nu ik dat weet blijkt ook dat ik al verschillende keren zo'n indirecte overkapping heb gezien, maar niet wist dat dat het was.

En 2 voor 12 is inderdaad leuk! Gefeliciteerd met het gevonden woord, hoeveel letters heb je moeten kopen?
za, 03/27/2010 - 10:15 Permalink