na 3 jaar naar de tandarts> gaten tussen kiezen

Author:
yeshua hamashiach
Posted:
za, 03/27/2010 - 11:28
Ik heb zo'n groot probleem. Ik stress al de hele week en kan aan niks anders meer denken. Ik zie door de bomen het bos niet meer :(.

2 weken geleden ben ik voor het eerst in 3 jaar naar de tandarts geweest. Ik ben zolang niet geweest vanwege problemen met de verzekering, achteraf was ik niet goed geïnformeerd en had ik toch kunnen gaan, maargoed. Nu heb ik een nieuwe tandarts, de oude wilde me niet meer helpen. Was te lang niet geweest.

Er werd een foto gemaakt, en tussen mijn kiezen zitten "gaten" geen gaatjes maar gaten, zei de tandarts. Ik heb nooit ergens extreme kiespijn van, nu had ik blijkbaar moeten flossen. Ik was direct in paniek, waarop de tandarts mij gerust stelde. "we gaan het vullen en dan heb je weer mooie kiezen." Ik moest terugkomen, de week erna, dat was afgelopen dinsdag. Nu kwam er een nieuw verhaal. "indien de kies dood is voer ik een worelkanaalbehandeling uit en moet er een kroon op." Ik slikte.. Tandarts begon aan één kant van mn gebit, andere kanten moet ik voor terug komen. Boren. Hij ging het vullen maar mompelde ondertussen met de assistente "daar moet een kroon op, ja daar ook op." Dat waren dan nog maar de 2 kiezen die hij tot nu toe gedaan heeft, waar hij 50 minuten mee bezig was. Nu de andere kanten van mijn gebit nog.

Ik ben zo in paniek en zo in de stress. Ben bijna 22. Waarom heb ik nergens last van gehad als het zo ernstig is. Ik poets 2 keer per dag en gebruik mondwater, maar doordat ik niet flos heb ik dit? Terwijl de helft van NL niet flost? Kronen? Die kan ik ECHT niet betalen.

:( Ik zie het niet meer zitten, wie kan mij gerust stellen? Moet dinsdag weer voor de andere kant van mn bovenkaak.
Spiegeltje

De snelheid waarmee het gebit achteruit gaat heeft te maken met een aantal factoren waarvan voedingspatroon en mondhygiëne de belangrijkste zijn. Met goed poetsen is veel te voorkomen maar dan moet de techniek wel goed zijn. Veel mensen hebben dit nooit goed geleerd. En tussen de tanden reinigen inderdaad. Met een voedingspatroon met veel suiker, veel eetmomenten en frisdrank door de hele dag is het desondanks erg moeilijk gebitsproblemen te voorkomen. Misschien dat u daar nog eens naar kunt kijken?

Of kronen in uw geval echt noodzakelijk zijn kan ik niet beoordelen. Er zijn tandartsen die hier snel naar grijpen maar tegenwoordig is met behulp van composietrestauratie ook heel veel mogelijk.Vraag uw tandarts eens naar alternatieven en wijs er op dat u geen kronen kunt betalen. Een andere mogelijkheid is dat eerst wordt gevuld en dat de kronen over een langere tijd worden gespreid, bijvoorbeeld enkele jaren. Tot slot kunt u eens kijken of een verzekering uitkomst kan bieden. Dat u voor kosten komt te staan is niet te vermijden. Maar daar staat tegenover dat u de laatste jaren ook geen kosten heeft gemaakt door niet naar de tandarts te gaan. Dat is waarschijnlijk verkeerde zuinigheid geweest, maar toch wel een feit.
za, 03/27/2010 - 12:09 Permalink
yeshua hamashiach

bedankt voor je snelle reactie! ik hoor net van een vriend dat hij me wel wil helpen met betalen, maar ik wacht even af wat er met de anderen kiezen gebeurd, misschien is dat gewoon een kwestie van vullen. ik ga inderdaad wat minder frisdrank etc drinken, geen koffie meer enzo. was zowiezo al mn goede voornemen omdat het gezonder is. en ik flos vanaf nu na het avond eten, misschien iets te laat, maar beter laat en dan opnieuw voorkomen denk ik.

groetjes.
za, 03/27/2010 - 19:14 Permalink
yeshua hamashiach

Dit was bij mij dus ook het geval! En ik wist niet beter en toen was ik eens te laat met betalen en werd direct mijn aanvullende verzekering eraf gehaald, waardoor ik dus niet meer naar de tandarts durfde uit angst voor de kosten, nu hoorde ik dus van mijn nieuwe tandarts dat de aanvullende verzekering niet nodig was. Voor niets gewacht dus. Ben overigens over enkele weken jarig, de tandarts wilde voor die tijd alles gevuld hebben. Ik hoop zo dat de vulling voldoet. Kan je me vertellen hoe stevig vullingen zijn? En als ik vanaf nu goed flos etc. of kronen me dan voorlopig bespaard blijven?
zo, 03/28/2010 - 18:11 Permalink
Spiegeltje

Vrijwel altijd is een vulling in een kies (officieel: restauratie met plastisch materiaal) een goed alternatief voor een kroon en met de huidige materialen en technieken ook heel sterk. Als vullen een optie is heb je voorlopig geen kroon nodig. Soms blijft een kroon toch de beste oplossing en zal de tandarts in die richting adviseren. Maar dat is een advies en of er een kroon komt is iets waar je zelf ook wat over te zeggen hebt. De tandarts kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk. In het algemeen is het een goede "investering". Een kroon gaat makkelijk 10 jaar mee, vaak nog veel langer en blijft mooi.
zo, 03/28/2010 - 19:20 Permalink