Hallo, begin in juni op mijn 37e dan toch eindelijk aan een beugel. Mij werd altijd verteld dat ik zeker 2 kaakoperaties, een verwijding van mijn bovenkaak, 4 tanden eruit en zeker 4 tot 5 jaar werk zou hebben om er nog iets van te maken.
Ben nu eigenlijk wel heel verbaasd, dat de orthodontist met wie ik nu ga werken, mij het Damon systeem aanbeveelt, waar geen tandtrekken, operaties of wat dan ook aan te pas komt.
Heeft iemand hier een Damon beugel, en kunnen jullie me vertellen waar ik zo'n beetje op moet rekenen? Doet het pijn, hoe lang duurde je behandeling, ben je tevreden over het resultaat?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gabriela
Ben nu eigenlijk wel heel verbaasd, dat de orthodontist met wie ik nu ga werken, mij het Damon systeem aanbeveelt, waar geen tandtrekken, operaties of wat dan ook aan te pas komt.
Heeft iemand hier een Damon beugel, en kunnen jullie me vertellen waar ik zo'n beetje op moet rekenen? Doet het pijn, hoe lang duurde je behandeling, ben je tevreden over het resultaat?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gabriela
Re: DAMON SYSTEEM - wie heeft er ervaring mee?
Soms zit het draadje vast aan de brackets, soms kan het draadje glijden tussen de brackets. Dat laatste is het principe van Damon brackets, ze worden ook wel 'zelfligerend' genoemd.
Ik hoop dat je ortho je duidelijk heeft gemaakt dat op volwassen leeftijd het niet meer mogelijk is om je kaak te veranderen met een beugel. Dat kan alleen operatief.
Het is wel op iedere leeftijd mogelijk de stand van je tanden te veranderen. En met een vaste beugel duurt dat gemiddeld 12 maanden.
Als volwassene ben je misschien ook geïnteresseerd in een linguale beugel. Dan zit al het metaalwerk aan de binnenkant van je gebit.
BJN, ik heb mijn best gedaan me goed te verdiepen in jouw vak, niet al te boos zijn als ik iets verkeerd begrepen heb :D
En:
@alprifresh - je hebt het dus GOED begrepen hoor!
@gaabstra - de laatste ortho zet dus je tanden recht en laat het daarbij. Operatie is zeker niet altijd nodig! Je kunt heel goed een overbeet laten bestaan. Alleen een grote overbeet, en als je er zelf mee zit, dan moet je er mee aan de gang met een operatie (osteotomie). Te veel orthodontisten laten zich leiden door meetwaarden en ideaalbeelden uit de vorige eeuw. Aan de andere kan zijn er ook veel die de andere kant weer niet begrijpen. Die tandwortel ziet echt dat klepje van die demon-bracket niet, de tandbeweging gaat ECHT niet anders met een ander systeem. Zie ook: beugel.nl
Ha ha ha ha, hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeee hi hihi hihi! :smt005 :smt005 :smt005 Wat een dijenkletser is dit!
Weet je wat? We geven alle tandwortels contactlensjes.
@Gaabstra: waarom begin je pas in juni? Komt dat beter uit in je agenda (dat gaat mij verder niks aan) of kan je ortho niet eerder? (zoek een andere ortho).
Vraagje nog: ik proef uit je reacties nogal weerstand of in ieder geval niet overmatig positieve reacties naar Damon toe, waar komt dat door? Ik denk dat je bij alles door de marketing moet kijken, maar dat geldt ook voor orthodontisten, zeker hier in Belgie. Ik kreeg bij heel veel orthos die ik voor deze zag echt het gevoel dat ik een hopeloos geval was, maar ik heb daar ook vrij vaak de indruk bij gehad dat ze dat financieel ook niet slecht uitkwam, als je begrijpt wat ik bedoel. In dit geval ben ik voor een vooraf afgesproken totaal prijs voor de behandeling klaar, vind ik eerlijk gezegd best een prettig gevoel. En de ortho in kwestie belooft me zeker geen 100% perfectie, maar wel een recht, gezond gebit en een natuurlijke glimlach die bij mij past.
@Alprifresh: kon morgen al beginnen, maar ben consultant en zit midden in een project. Het voelde voor mij logischer of beter aan om eerst mijn klus af te maken en dan met mijn beugel te beginnen.
wij werken heel veel met het Damon systeem en ik heb zelf ook een beugel van het Damon systeem. Ik vind het een fijn systeem om mee te werken en ze (de brackets) vallen ook bijna niet op. Veel mensen zagen niet eens dat ik een beugel had. Vind het zelf mooier dan Innovation of GAC...
Groetjes Ylona
Maar er is hoop, mijn kaak is geheel onverwacht nog veranderd met mijn beugel. Ik ben 23 en de orthodontist kan het zelf amper geloven. Nog een maand of 2 en ik ben er eindelijk vanaf.
Misschien een rare vraag nog: kun je bij een systeem met brackets en elastieken ook kiezen voor witte slotjes? Ik twijfel nog een beetje tussen wit of metaal (bovenkaak), ik neem aan dat ze de slotjes bestellen en niet op vooraad hebben in de praktijk? Zijn deze net zo stevig als de metalen en goed te verwijderen na de behandeling?
Die brackets zijn er wel. Wij gebruiken ze ook in onze praktijk. Keramisch, met witte of doorzichtige elastiekjes. Echt heel mooi. Bijna al onze volwassen patiënten hebben ze, en ook een stuk of wat kinderen.
Het verwijderen gaat in principe hetzelfde als bij metalen brackets. Alleen kan het weleens gebeuren, dat de bracket er bij het afhalen niet in één keer vanaf komt. Het restje wat blijft zitten moet dan worden weggeslepen. Dat klinkt eng, maar is eigenlijk niet veel anders dan het wegslijpen van de lijmresten, die ook bij metalen brackets altijd blijven zitten.
Keramisch of metaal; uiteindelijk is het resultaat even mooi.
't Is alleen maar hoe onopvallend je dat resultaat wilt bereiken....