Mijn dochter van bijna 16 heeft nu 1 jaar en 8 maanden een blokjesbeugel en elastiekjes gehad om tanden recht te zetten en de overbeet te corrigeren. De tanden staan nu recht maar de overbeet is 5/6mm.
Onze orthodontist in Dubai (waar wij wonen) stelt nu voor om 2 kiezen te trekken en daarna nog ruim 8 maanden de blokjesbeugel te dragen. Ik vind dit zelf erg lang (en met mij mijn 15 jarige natuurlijk) en ben ik geen voorstander van het trekken van gezonde kiezen.
Heeft iemand hier een mening over. Orthodonist zegt dat als we nu stoppen het gebit weer naar zijn oude stand terug zou gaan en dat alles voor niets zou zijn geweest. Volgens haar hadden we eerder moeten beginnen....
Onze orthodontist in Dubai (waar wij wonen) stelt nu voor om 2 kiezen te trekken en daarna nog ruim 8 maanden de blokjesbeugel te dragen. Ik vind dit zelf erg lang (en met mij mijn 15 jarige natuurlijk) en ben ik geen voorstander van het trekken van gezonde kiezen.
Heeft iemand hier een mening over. Orthodonist zegt dat als we nu stoppen het gebit weer naar zijn oude stand terug zou gaan en dat alles voor niets zou zijn geweest. Volgens haar hadden we eerder moeten beginnen....
Re: Na 1 jaar 8 maanden blokjesbeugel alsnog kiezen trekken?
Deze afstand van overbeet is prima en valt binnen het normaal-beeld. Zij kan waarschijnlijk haar lippen goed sluiten.
-> af laten maken (=2-3mnd) dan beugel eruit en stabiliseren met een spalk en/of nachtbeugeltje. BTW dat moet ook als je de kiezen laat trekken. Daarmee wordt het NIET stabieler.
De rest van de overbeet reductie door kiezen trekken doe je grotendeels omdat het op gipsmodellen er goed uit ziet. Voor de tandarts en orthodontist leuk. Voor je dochter niet echt meerwaarde. Met een activator (alleen in de nacht) kun je op deze leeftijd heel goed de resterende 5 mm weg laten groeien in 4-8 maanden. Maar daar heeft niet elke orthodontist ervaring mee...
Re: Na 1 jaar 8 maanden blokjesbeugel alsnog kiezen trekken?
Ze kan inderdaad haar lippen goed sluiten. Goed te horen dat mijn eigen ingeving precies de raad is die u verwoorde.
Ben erg blij met dit bericht.