Anders dichtbijten na plaatsen kroon

Author:
elise5
Posted:
ma, 03/29/2010 - 23:05
Hallo,

Een jaar geleden heb ik een nieuwe kroon gekregen die ook na bijslijpen/verlagen eigenlijk niet zo goed paste. Dit kwam misschien wel door mijn dichtbijten bij het opmeten, mijn kaken knakken zo en gaan niet mooi recht naar beneden lijkt het.

Sindsdien ben ik wel anders gaan dichtbijten, meer naar voren.. Ik vraag mij nu alleen af, kun je meer gaatjes krijgen als je anders gaat bijten? Omdat je glazuur misschien beschadigt? Ik had nl een half jaar na plaatsen kroon ineens weer 3 gaatjes (bij nieuwe tandarts, andere stopte ermee). Nu weer paar maanden verder heb ik rechtsboven gevoelige tanden en ik zie twee zwarte puntjes in mijn gebit.

Is het overigens een optie om een nieuwe kroon te plaatsen? Of is mijn gebit/kaak al teveel veranderd in een jaar?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Nieuwe tandarts heeft de kroon overigens wel weer bijgeslepen maar mijn oude beet is er niet van teruggekomen.

Groetjes Elise

p.s. zijn er ook tandartsen voor patienten die niet zo assertief zijn...
TalChan

Haha, eigenlijk horen alle tandartsen voor alle patiënten goed te zijn.. Maar helaas ;)

Je zou niet zo zeer nieuwe gaatjes gekregen hebben doordat je tanden/kiezen anders op elkaar staan. Het kan zijn dat de gaatjes al in ontwikkeling waren en nu pas te detecteren zijn door je tandarts.
Ook is het niet zo zwart wit als wel een gaatje of niet een gaatje. Beginnende gaatjes hoeven niet behandeld te worden, maar de grens van wel behandelen verschilt per tandarts. Hierdoor kan het zo zijn dat je tandarts deze 3 gaatjes wil vullen, terwijl je oude tandarts ze niet gezien heeft, of het nog niet nodig vond om ze te vullen. Dit zegt niet dat de één of de ander fout is, er is gewoon een bepaald 'grijs' gebied, waarin tandartsen andere beslissingen nemen, die soms allemaal net zo goed uit kunnen pakken.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd ;)

Betreft de kroon:
Het is niet ongebruikelijk dat de manier waarop je tanden en kiezen elkaar raken wat verandert. Uiteraard moet het niet oncomfortabel zijn. Blijft het vervelend, zeg dit dan gewoon tegen je tandarts. Dan kunnen jullie samen de opties bespreken. Ik denk alleen niet dat je kan verwachten dat het helemaal zo wordt als vroeger, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen..
do, 04/22/2010 - 21:20 Permalink