Meerder apexresecties, wat is het nut?

Author:
ster27
Posted:
zo, 04/25/2010 - 16:22
Hallo,

wegens lichte drukpijn aan mijn voortanden en een foto gemaakt door de tandarts waaruit bleek dat mijn wortelpunten waren doorgeschoten/ ontstoken, heb ik in februari 2010 een apexresectie gehad bij de kaakchirurg aan drie van mijn voorste tanden (1.1, 2.1 en 2.2 geloof ik).
Toen ik 9 jaar was (ik ben nu 27) zijn deze tanden afgebroken doordat ik van mijn fiets was gevallen .De tanden zijn toen gespalkt, stukken eraan gezet enz. Allerlei tijdelijke oplossingen gehad tot ik op mijn 18 drie kronen kreeg die over mijn eigen tanden heen zijn geplaatst.
Volgens de kaakchirurg hebben mijn drie tanden door het ongeval zo’n grote klap opgelopen dat de groei van de tandwortel niet normaal is verlopen. Ook de ontsteking aan de wortelpunten is hiervan een gevolg. Na de apexresectie in februari 2010 had ik meteen het idee dat het niet goed zat. Dit bleek inderdaad niet het geval te zijn. Twee weken terug heb ik daarom een tweede apexresectie gehad, dit keer alleen aan de 1.2 en 2.1.

Nu is er weer een ontsteking, dit keer boven de 1.1 (die dus niet voor een tweede keer is behandeld). Ik wil graag dat de 1.1 ook voor een tweede keer wordt behandeld dmv een apexresectie. De kaakchirurg betwijfelt hiervan het nut. Het ziet er naar uit dat alledrie mijn tanden moeten worden getrokken en dat ik implantaten moet. Dit gaat zo’n 4000,- euro kosten.
Omdat ik dit geld niet heb wil ik liever dat ze eerst de 1.1 nogmaals proberen te herstellen dmv een apexresectie, al is het maar om tijd te rekken.

Ik vraag me af wat de slagingskans hiervan zou zijn en of iemand mij advies kan geven over wat ik nu het beste kan doen.

Ook vraag ik me af waarom ik op mijn 18 kronen heb gekregen terwijl toen al duidelijk was dat de tandwortels ernstig waren beschadigd. Is het gebruikelijk voor een tandarts om dan toch te kiezen voor kronen en had ik niet beter meteen implantaten kunnen krijgen? (ook was dit toen waarschijnlijk wel vergoed omdat ik toen nog jonger was en nu wordt het dus niet meer vergoed omdat ik > 21 ben).

Ik zou het echt heel fijn vinden als iemand mij een antwoord/ advies kan geven.

Groetjes
Spiegeltje

Ik vraag me af wat de slagingskans hiervan zou zijn en of iemand mij advies kan geven over wat ik nu het beste kan doen.
Daar is met de gegevens die u verschaft weinig van te zeggen omdat sprake is van een specifieke complicatie.Maar zelfs zonder complicaties mislukt een deel van de behandelingen. Denk hierbij aan een getal tussen de 20-50%. Of het ook bij u het geval is weet ik niet, maar soms is het wat lastiger om een implantaat te plaatsen als er door de apexresectie bot is verwijderd. De behandeling wordt complexer als er botopbouw nodig is. Als de prognose so wie so slecht is, en daar gaat de kaakchiurg vanuit, heeft een apexresectie naar mijn mening weinig zin. Als het geld niet (over) heeft voor implantaten, dan zijn er nog alternatieven te bedenken die goedkoper zijn. Ik vind het wel een zaak dit ook goed met uw tandarts te bespreken.
zo, 04/25/2010 - 17:43 Permalink
Illuminus

Prognose van trauma elementen met onafgevormde wortels is op de lange termijn dubieus, hoe dubieus hangt af van de mate van wortelafvorming op het moment van trauma. Prognose hangt ook af van het soort trauma, horizontale wortelfracturen in niet afgevormde elementen verminderen de prognose.

Hoever de afvorming in uw geval was kan de tandarts beoordelen, meestal halen deze onafgevormde elementen het 35e levensjaar niet omdat ze voortijdig breken, ook kan het zijn dat toen het trauma plaatsvond er een wortelkanaalbehandeling heeft plaatsgevonden waar na al die jaren lekkage heeft plaatsgevonden en ontsteking heeft gegeven. Dat kan de reden zijn geweest dat er een apexresectie is gedaan. In zo'n geval wordt de wortelpunt afgesloten door een vulling aan de wortelpunt, ook deze kan gaan lekken waardoor weer een ontsteking ontstaat.

Het kan ook zijn dat de wortel te kort is geworden om nog een keer te recesseren (als er sprake was van bijv. een horizontale wortelfractuur).

Kortom zonder duidelijke rontgenfoto's van de elementen is er weinig zinnigs te zeggen over het nut van een apexresectie in uw geval. Bespreek het nog eens met de kaakchirurg of de tandarts.

Voor wat betreft de implantaten, ik denkdat de verzekering niet zonder meer akkoord was gegaan met implantaten, als de kronen een goede prognose hadden. Maar dat hangt weer van de situatie af. Daarbij komt wel dat het plaatsen van frontimplantaten een kleine 10 jaar geleden een minder (esthetisch) voorspelbaar resultaat gaf (zeker als er meerdere elementen tegelijk vervangen moesten worden) dan met de huidige technieken (de tijd gaat snel idd...). Tegenwoordig wordt in principe ook geprobeerd om het plaatsen van implantaten na het 23e levensjaar te doen, omdat gebleken is dat de kaak toch nog veranderd na je 18e.

Met vriendelijke groet
zo, 04/25/2010 - 17:50 Permalink
Spiegeltje

Is het gebruikelijk voor een tandarts om dan toch te kiezen voor kronen en had ik niet beter meteen implantaten kunnen krijgen? (ook was dit toen waarschijnlijk wel vergoed omdat ik toen nog jonger was en nu wordt het dus niet meer vergoed omdat ik > 21 ben).

Implantaten vallen so wie so buiten de basiszorgverzekering, tenzij sprake is van bijzondere tandheelkunde (hier niet aan de orde). Dus de leeftijd maakt niet uit.
zo, 04/25/2010 - 19:31 Permalink