gingivitis

Author:
Flow
Posted:
ma, 04/26/2010 - 11:28
Hallo allemaal,

ik verzorg mijn tanden erg goed, ik ga netjes op consult, ook relatief vaak naar de mondhygienist en ik poets 3 keer per dag en gebruik ook de stokers. Toch blijf ik gingivitis houden.
Ik heb dit met mijn mondhygieniste besproken en zei vertelde mij dat ze kon zien dat ik erg mijn best deed maar dat het waarschijnlijk kwam door verschillende medicatie die ik gebruik (niets met tanden te maken) Ze zei vervolgens dat eigenlijk het enige wat ik kon doen om ervoor te zorgen dat ik geen paradontitis krijg is zo doorgaan als ik nu doe en 4 keer per jaar naar de mondhygieniste gaan. (een wisseling van medicatie is voor mij onmogelijk)

Ik vind mijn mondhygieniste een prima vrouw en heb ook geen twijfels over haar deskundigheid, dus dat is de vraag niet, maar ik vroeg me af of er nog meer is wat ik kan doen.

groetjes

Flow
Lieneke

Tegenwoordig zijn er ook hele kleine ragertjes te verkrijgen. Deze zijn van Tepe. 0,4 is de kleinste maat. Deze zijn heel makkelijk te gebruiken en maken nog beter dan een stokertje schoon. Misschien is dat wat voor je?

Bij meer dan 3 medicijnen is het heel waarschijnlijk dat je speekselvloed is verminderd. Ook de reden dat je medicatie gebruikt, kan invloed hebben op de mond.
ma, 04/26/2010 - 12:35 Permalink
Flow

Dank je voor je antwoord,

die ragertjes, dat hebben we (de mondhygienist en ik) even geprobeerd maar stokeren werkte volgens haar beter. Ik gebruik idd een enorme lijst met medicatie (nierpatient) dus de MH zei ook dat dit waarschijnlijk ervoor zorgde dat speeksel van samenstelling veranderde en dat ik ontstekingsgevoeliger werd in mijn mond.

iemand verder nog ideeen? Ik vind het wel belangrijk om mijn tanden en mijn mond gezond te houden.

groetjes

Flow
ma, 04/26/2010 - 13:38 Permalink
Spiegeltje

Of de speekselvloed onder de maat is zou de tandarts volgens mij wel kunnen meten. Mogelijk is dit van invloed op de klachten en het is bekend dat sommige medicijnen dit veroorzaken. Het is echter minder waarschijnlijk dat de samenstelling van speeksel verandert door medicijnen.

U concentreert zich nu op de mondhygiene. Prima, maar wellicht ook dat aan de voedingskant er nog verbeteringen mogelijk zijn (niet snoepen bijvoorbeeld, verminderen van het aantal eetmomenten, bepaalde producten vermijden).
ma, 04/26/2010 - 18:31 Permalink
Lieneke

Nierinsufficientie

Mogelijke symptomen van nierafwijkingen in de mond, hoofd- en halsgebied:

* Stoornissen in de mineraalhuishouding beinvloeden de skeletgroei. Hierdoor kan er malocclusie ontstaan (= patient bijt niet op ideale wijze dicht)
* Het kaakbot ontkalkt door dat het zuur-base evenwicht verschuift in basische richting. Op rongtenfoto's is te zien dat een gedeelte van de interdentale septa weg is. Verhoogde mobiliteit van elementen is een gevolg (= tanden en kiezen gaan los staan)
* Vergrote kans op centraal reuscelgranuloom.
* Bleekheid van de gingiva doordat er minder eythrocyten worden gevormd (anemie). Dit geeft een vertekend beeld van het de conditie van het tandvlees!
* Door broze capillairen en minder vorming van trombocyten is de bloedstolling vertraagd.
* Hyposialie (= te weinig speeksel), verminderde speekselsecretie
* Verkleuringen van de gebitselementen en glazuurhypoplasie (te weinig glazuur) veroorzaakt door uremie tijdens de gebitsontwikkeling.

Meer info:
http://beheer.ntvt.nl/UserFiles/PDF/NV_0506_R06_182.pdf
* Eruptie van wortelloze elementen bij aangeboren nierinsufficientie.
* Vergrote tong
* Metaalsmaak (ammoniak)
* Foetor ex ore (vieze ademsgeur)
* Stomatis (= rode afwijking) bij onbehandelde nierinsufficientie

Algemeen advies voor de professional :

* Informeer uitgebreid uw patient over de gevolgen van nierinsufficientie voor het parodontium.
* Maak een OPG en/of solo-opnames vanwege het bovengeschrevene. Zeker bij aangeboren nierinsufficientie.
* Hou de gingiva nauwlettend in de gaten en zet preventieve middelen in.
* Adviseer zo nodig een kunstspeeksel in overleg met de behandeld arts.
* Bel de behandelend arts bij bloederige ingrepen voor overleg.
* De patient krijgt soms sondevoeding. Hier is reeds bij een ander topic uitvoerig op in gegaan.
* De patient volgt vaak een dieet, hou hier rekening mee als je voedingsadvies wilt geven en overleg zo nodig met de behandeld arts/dietist.
* Sommige medicatie kan braken veroorzaken en daarmee erosie veroorzaken; hou hier rekening mee.

Advies specifiek bij dialysepatienten

* Bij het voorschrijven van antibiotica, analgetica en barbituraten moet overlegd worden met de behandeld arts: Deze kunnen de nieren verder beschadigen.
* Lidocaine als lokaal anaestheticum kan als veilig worden beschouwd.
* Laat dialysepatienten meteen na de dialyse komen: Dan voelen ze zich het best. Uiteraard in overleg met de patient.
* Laat ze zo vaak als nodig is komen, wegens veel tandsteenvorming door het basische milieu en eventueel door bijwerkingen van medicatie.
* Verwacht weinig cariesactiviteit.
* Wees er verdacht op dat hemodyalise niet het verlies van de lamina dura voorkomt en ook niet de pulpastenen en demineralisatie van het corticale bot.
* Hou rekening met besmetting van Hepatitis B!
* Vraag na de hoogte van de bloeddruk.
* Wees verdacht op hematoom of bloeding bij prikken door verstoorde stollingsstoornis
* A.b.-profylaxe nodig??? Het nut hiervan wordt betwijfeld.

Advies bij transplantatiepatienten

* Wees er verdacht op dat parodontitis verloopt trager bij gebruik van immunosuppressiva.
* Wees verdacht op de door de immunosuppressiva eventueel opgewekte candida-infectie. Vroegtijdige diagnostiek kan uitbreiding voorkomen. Een goede mondhygiene kan infectie voorkomen!
* Behoud voor de operatie een ontstekingsvrije mond. (focusonderzoek moet uitwijzen of er ontstekingen zijn)
* Medicatie (ciclosporine) kan gingivahyperplasie veroorzaken (= ongewenste verdikking van het tandvlees). Een goede plakbeheersing kan dit voorkomen!
* Hou rekening met HepB
* Bel arts ivm antibiotica-prophylaxe!
* Bij stress eventueel dosis corticosteroiden verhogen iom arts
ma, 04/26/2010 - 19:05 Permalink
Flow

Dank voor uw antwoorden,

@ spiegeltje, er staat idd weinig over medicatie bijwerkingen, maar medicatie is natuurlijk heel divers. Mijn internist heeft mij verteld dat de medicatie die ik gebruik invloed kan hebben op ontstekingsreacties in de mond en andere slijmvliezen. Op letten met voeding is natuurlijk altijd een goede tip, wordt helaas een beetje moeilijk, ik zit op een streng dieet waar weinig aan te veranderen valt.

Met dit soort dingen (voeding en medicatie) is het altijd prioriteiten stellen, ik vind mijn tanden echt heel belangrijk, maar ik wil natuurlijk ook graag blijven leven. Het is voor mijn gehele lichamelijke gezondheid (en ook je kansen voor transplantie) heel belangrijk om nergens ontstekingen te hebben. Dus de mijn aandoening zorgt dat ik sneller ontstekingen krijg, en die ontstekingen maken mijn aandoening weer erger. Mijn arme mondhygieniste heeft flink wat met me te stellen! (maar ze doet wel echt super haar best)

groetjes

Flow
di, 04/27/2010 - 11:33 Permalink
toothje

ik herken dat hoor!
maar bij mij is het ook nadat ik eerst te hard heb gepoetst, ik te zacht ben gaan poetsen uit angst meer te beschadigen!
En ook ik heb medicatie die de mond droger maakt. En die medicatie is tegen stress, dus zonder heb ik een nog drogere mond!
ik moet ook vier keer per jaar naar de mondhygieniste.

Bij mij is het heel lang niet meer ontstoken geweest, en soms is het het ineens wel weer. zoals nu, was ik overgestapt op elektrisch poetsen, maar deed er weer te voorzichtig mee omdat ik dat ding zo eng hard vond draaien....

ik denk dat je met medicatie gewoon op moet blijven letten en meer dan onze best kunnen we niet doen?
je zou hooguit nog kunnen kijken of jij ook misschien te zacht bent gaan poetsen...
di, 05/18/2010 - 12:29 Permalink