invisalign of toch maar weer brackets....??

Author:
carolina77
Posted:
ma, 05/03/2010 - 11:25
Dag allemaal,

de laatste dagen heb ik meegekeken op dit forum nadat ik een orthodontist bezocht heb. Ik ben 33 en heb in het verleden een slotjes/blokjesbeugel boven gedragen als tiener. Ondanks vaste retentie begon ik de afgelopen jaren weer ruimte tussen mijn boventanden te krijgen, tot op het punt dat ik er echt weer wat aan wil laten doen...De optie "facings" heb ik laten varen, ik heb mooie tanden en wil die graag zo lang mogelijk in zijn geheel behouden!
Beugelen dus...de ortho stelde invisalign voor, of brackets...Hij was zelf meer voor de eerste mogelijkheid, het zou zelfs sneller zijn!
Nu wilde ik vragen of er hier mensen zijn die ervaring hebben met invisalign, het vergt nogal een discipline en verandering van levensstijl lijkt me? En is het resultaat er naar?

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat de (hoge) kosten voor invisalign geen probleem opleveren, ik wil nu gewoon kwaliteit, goede behandeling en niet over 15 jaar weer deze overwegingen hoeven maken...

Alle advies, ook van volwassenen die voor brackets gekozen hebben, is welkom!! Alvast dank!
Romy32

Er zijn meerdere topics over invisalign, zoals deze twee:

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=17832&start=0

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=16339&start=0

Ik zou zelf voor de brackets gaan, die lijken me een stuk comfortabeler. Met invisalign heb ik zelf geen ervaring hoor, maar ik heb nu wel een nachtbeugel die denk ik vergelijkbaar is met een aligner. Prima voor de nacht hoor, maar ik moet er niet aan denken zoiets de hele dag te dragen. Je kunt er niet mee eten, dus je moet 'm steeds in en uit doen. Lijkt mij niks.
ma, 05/03/2010 - 19:00 Permalink
carolina77

Dank je Romy32!

Na een hoop gelezen te hebben, zowel hier als op andere sites, heb ik toch besloten dat het invisalign gaat worden...De behandeling duurt zeker minder dan een jaar en zolang kan ik mijn levensstijl wel aanpassen voor wederom kaarsrechte tanden!
Het feit dat je ze uit kan doen als het ECHT moet spreekt me erg aan en het feit dat je gewoon kunt poetsen en flossen vind ik erg prettig.

Nogmaals dank voor je reply!
di, 05/04/2010 - 11:57 Permalink
toothje

een hele goede keuze denk ik.
ik had brackets omdat invisalign niet kon maar dat heeft wel wat tandvleesonstekingen enzo gekost, ondanks verwoed proberen schoon te houden. Als je met iets uitneembaars toe kan, doe dat dan!

ik heb mijn beugel er nu uit en voor geen goud gaat er ooit weer iets met brackets in. sowieso niet, mocht het nu weer scheef gaan staan dan vind ik het mooi geweest ;)
di, 05/04/2010 - 12:39 Permalink
eennieuwgebit

Hoi; ik hoor zelf vaak dat mensen het heel veel moeite vinden om de Invisalign te dragen, het is aantrekkelijk om de aligner toch 'even snel' uit te doen. Oftewel, een flinke discipline is vereist!

Een paar voordelen van slotjes vind ik:

* Geen levenstijl aanpassingen
* Vergoeding met aanvullende tand-zorgverzekeringen
* Goed schoon te houden met tandenpoetsen

Overigens:
ik wil nu gewoon kwaliteit, goede behandeling en niet over 15 jaar weer deze overwegingen hoeven maken...

Volgens mij is dat niet slotjes of invisalign afhankelijk. Vooral retentie en behandelaar!

Extra opmerking:
Zelf ben ik 25 en bezig met mijn Masterstudie en half werkzaam, bij mij op het kantoor lopen zoveel mensen met slotjes rond. Het is absoluut geen gek gezicht en het 'enige nadeel' vind ik dat ik wat vaker mijn tanden moet poetsen.
di, 05/04/2010 - 12:41 Permalink
carolina77

Dank voor de adviezen!

@een nieuw gebit: Dan is er op de uni wel iets veranderd sinds ik er rondliep...toen had echt NIEMAND een beugel!Goede ontwikkeling lijkt me...

Ik denk dat je, als je als volwassene bewust kiest voor uitneembare apparatuur, je ook de discipline moet kunnen opbrengen...Ik herinner me, net als toothje behoorlijk wat problemen met prikkende draden, los-schietende slotjes en pijnlijk tandvlees/mond...eerlijk gezegd is dat een groot argument voor mij om toch naar invisalign te neigen..Goed tweede argument is natuurlijk de esthetische voordelen...Toch een beetje self-conscious in the end... :wink: :roll:

Dus als er geen kwalitatief verschil is tussen beide mogelijkheden...Wat je zegt over retentie en behandelaar is zeker waar...Voordeel als volwassene vond ik dat je je eigen behandelaar kunt kiezen en zaken zelf bespreekbaar kunt maken. Ik ben bij verschillende orthodontisten geweest en heb hele verschillende benaderingen gezien. Uiteindelijk heb ik iemand gevonden die mij serieus neemt en de opties en mogelijkheden(ook qua retentie) helder uiteen zet. (Ik heb een ortho bezocht die deed alsof ik 12 was...Toen ik vroeg hoelang het ong. zou gaan duren zei hij "dat ga ik niet vertellen want als het dan langer duurt kom je steeds zeuren" Ik moest daar erg om lachen en heb hem bedankt... :D )
di, 05/04/2010 - 13:03 Permalink
eennieuwgebit

Ik denk dat je, als je als volwassene bewust kiest voor uitneembare apparatuur, je ook de discipline moet kunnen opbrengen...Ik herinner me, net als toothje behoorlijk wat problemen met prikkende draden, los-schietende slotjes en pijnlijk tandvlees/mond...eerlijk gezegd is dat een groot argument voor mij om toch naar invisalign te neigen..Goed tweede argument is natuurlijk de esthetische voordelen...Toch een beetje self-conscious in the end... :wink: :roll:p

Eigenlijk heb ik nergens last van, geen los-schietende slotjes en dat het pijnlijk is valt ook mee. Ik denk dat je wel een klein beetje rekening mee moet houden dat je als kind een flink lagere pijngrens had en dus je beugel natuurlijk vervelend was. Daarbij denk ik (aanname) dat je als klein kind een minder recht gebit had. Oftewel, er moest veel meer verschuiven dan nu.

Ik ben niet pro of anti een behandeling, ik moedig je juist aan om een beugel te nemen.

Esthetisch: zie mijn eigen weblog post nadat mijn beugel geplaatst is: http://www.beugelvoorvolwassenen.nl/2010/weblog/beugel-op-mijn-boventan… , En dit is het met een witte draad:
http://www.beugelvoorvolwassenen.nl/wp-content/uploads/2010/05/weblog-nu-witte-draad.jpg

Er zijn ook orthodontisten die met volledige witte slotjes werken, mijn orthodontist met half wit/half iets anders. Die van mij is zeker minder zichtbaar dan die volledige metalen slotjes.
di, 05/04/2010 - 14:44 Permalink
carolina77

Wauw dat ziet er goed uit! Ik vind je tanden nu al mooi hoor! :) Leuk dat je een blog bijhoud!

Die witte slotjes zijn inderdaad mooier...
Mag ik vragen hoe vaak jij naar de ortho gaat voor controle? Ik reis veel voor werk en ik zou het vervelend vinden als ik dan een aantal keer niet niet kan komen in de week dat het zou moeten, dan duurt het onnodig langer!Of werkt dat niet zo?

Volgende week heb ik in ieder geval een afspraak om foto's te maken en te happen....ben erg benieuwd....
wo, 05/05/2010 - 10:43 Permalink