Orthodontist raadt beugel af: advies gevraagd!

Author:
Noezepoes
Posted:
wo, 01/06/2010 - 09:58
Ik heb van (ongeveer) mijn 10e tot en met mijn 12e beugels onder en boven gehad. Onder hebben mijn tanden eigenlijk altijd wel redelijk recht gestaan, maar toch heb ik daar ook nog een blokjesbeugel gedragen. Mijn moeder was erg tevreden met het resultaat en ik natuurlijk ook. Ik kreeg onder en boven een spalkje achter mijn tanden, om verschuiving in de toekomst tegen te gaan. In 2006 verhuisde ik naar Frankrijk. Ik woonde er net een paar dagen en toen brak mijn spalkje onder op een stuk stokbrood en het schoot aan de zijkant los. Het was zondag, dus ik kon bij geen enkele tandarts terecht. Mijn partner heeft toen het spalkje er zelf compleet uitgehaald, omdat het erg trok en in mijn tandvlees stak. Waar ik woonde kenden ze het principe van het spalkje achter de tanden niet en ik had ook geen mogelijkheid om snel naar te gaan en het daar te regelen. Ik heb het vanaf dat moment een beetje op zijn beloop gelaten, vooral omdat mijn ondertanden nooit scheef hebben gestaan.

Maar toch is er een tand in mijn ondergebit in de loop van de jaren naar achter gaan schuiven en dat wordt steeds erger. De rest staat overigens nog wel recht. Uiteindelijk had ik er genoeg van (en wat geld gespaard) en had ik gisteren een eerste afspraak bij een orthodontist. De orthodontist bekeek mijn geschiedenis en noteerde een aantal dingen. Toen vertelde hij dat hij me niet adviseert om aan een behandeling te beginnen, omdat mijn tandvlees onder erg teruggetrokken is en ik riskeer dat het door het terugduwen van de tanden nog meer terugtrekt. Dat terugtrekken zou nooit herstellen en ik kan er heel erg veel last van gaan krijgen als dit gebeurt. Ook heb ik last van ruimtegebrek, dus hij verwacht dat de behandeling best lang kan gaan duren omdat alle tanden ruimte moeten gaan maken. Hij denkt aan zo'n 2 jaar. Hij vroeg zich dus af waarom ik een lange, vervelende en vooral dure behandeling met een aanzienlijk risico op nog meer teruggetrokken tandvlees zou beginnen, terwijl je niet echt ziet dat mijn tand iets naar achter staat en de urgentie van een behandeling heel erg laag is. Als ik het echt zou willen dan zou het wel kunnen, maar hij adviseert me om het niet te doen en om alleen een spalkje onder te bevestigen om ergere scheefstand te voorkomen.

Ik ben nu inderdaad gedemotiveerd om een behandeling aan te gaan, maar ik ben wel heel erg teleurgesteld. Ik heb er namelijk zelf best wel last van. Je ziet het dan wellicht niet als ik lach, maar wel als ik praat. Met mijn bovengebit ben ik verder heel tevreden. Ik vind het wel heel eerlijk van die orthodontist om me de behandeling af te raden. Nu heb ik er een nachtje over geslapen en op een beugelforum rondgevraagd en ik vraag me toch af of ik een second opinion moet nemen. Ik zou het zo graag recht willen hebben staan, maar natuurlijk niet tegen elke prijs. Kunnen jullie mij advies geven met deze informatie? Eventueel kan ik nog wel een foto maken. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!