Tongpersen

Author:
Mags
Posted:
wo, 04/07/2010 - 20:39
Ik heb als kind tot mijn veertiende geduimd. Daarna heb ik een beugel gekregen: eerst een buitenbeugel om ruimte te maken, daarna "plaatjes" die alles recht zetten (boven) Het resultaat was super, maar toen mijn verstandkiezen door kwamen, drukten die mijn tanden alweer naar voren.
Daar komt bij dat ik last heb van tongpersen. Tijdens mijn slaap duw ik zo hard met mijn tong tegen mijn voortanden, dat ik soms wakker wordt van de spanning. Al met al is het resultaat niet meer zo fraai... De overbeet is op mijn 33ste onverminderd terug...

Mijn vraag is of het mogelijk is om dit tongpersen te behandelen. En of dit automatisch voor verbetering zou zorgen, of dat ik dan weer aan een beugel zou moeten? En zou dat dan weer een buitenbeugel zijn?

Bij voorbaat dank!
ylona1979

Hallo

Bij ons in depraktijk werken we samen met een logopediste die dit kan afleren. Wanner je dit zou doen is wel nog een beugel nodig om daarna de open beet weer dicht te krijgen. Jammer dat je ortho daar niet meteen op gereageerd heeft...
Of het weer een buitenbeugel moet worden hangt ervan af of je kaak breed genoeg is/ ofwel of er ruimte genoeg is om alles naar achteren te schuiven. Misschien is het trekken van de verstandskiezen ook een optie.

Groetjes Ylona
vr, 04/09/2010 - 13:10 Permalink
BJN

Buitenbeugels werken niet bij volwassenen. Als ze worden toegepast bij volwassenen dan is dat als onderdeel van een verouderd behandelingsconcept.

De aanpak van je probleem is een combinatie van de (beperkte) mogelijkheden om een overbeet weg te werken bij volwassenen, jouw wensen en verwachtingen, de kennis van de behandelaar, en je doorzettingsvermogen mbt oefeningen om je tongpositie te veranderen. Een orthodontist die veel volwassenen behandeld kan je volledig informeren. Vraag eerst je tandarts om raad.
ma, 04/12/2010 - 22:18 Permalink
toothje

ik deed ook aan tongpersen, maar ben zelf op mijn tongpositie enzo gaan letten, al voordat ik een keer langs de logopediste werd gestuurd. toen ik daar kwam, deed ik het ondertussen al goed in bijna alle gevallen.
het is dus best makkelijk aan te leren.

alleen s nachts weet ik niet of je het af kunt leren.
ik ben meer door mijn neus gaan ademen bij het inslapen, heel bewust op gelet, en nu slaap ik s nachts ook met mijn mond dicht (behalve als ik verkouden ben) waardoor ik dan mijn tong goed tegen het gehemelte houd en niet meer pers.

dit zou je je ook aan kunnen leren.
di, 05/04/2010 - 12:43 Permalink
toothje

trouwens, ik dacht dat een open beet vanzelf weer dichtzakt als je correct mondgedrag aanleert? dit is mij ooit eens vertelt.

of is het voor overbeet en open beet verschillend?

uit nieuwschierigheid...
vr, 05/07/2010 - 17:44 Permalink
Mags

Ik ben zelf ook wel bezig om dat tongpersen af te leren. Helaas blijft het in mijn slaap gebeuren.... Die overbeet gaat volgens mij zelf niet meer dicht... Op welke leeftijd ben je nog naar de logopedist gegaan Toothje? Ik heb ook wel eens gelezen dat het heel jong moet gebeueren, omdat het anders geen zin meer heeft...
vr, 05/07/2010 - 18:12 Permalink
toothje

ik ben maar 1 keer gegaan, toen ik 25 was. daarvoor had ik zelf al wat opgezocht en geoefend en toen bleek ik het al behoorlijk goed te doen.
nu ga ik binnenkort nog weer om te kijken hoe het nu gaat, want wil resultaat van mijn beugel niet kwijt!
vr, 05/07/2010 - 20:30 Permalink
toothje

het zou kunnen, ik weet niet hoe het heet.
In ieder geval ben ik vandaag bij de logo geweest en gaat nu alles goed, mijn gebit zal nu dus ook mooi blijven!

wat ik deed en doe, is s avonds als ik ga slapen bewust opletten of mijn tong op de goede plek zit, en steeds als ik wakker word ook.
in het begin moest ik hem dan verplaatsen, nu zit die altijd op de goede plek als ik wakker wordt. Ik duw dus ook in mijn slaap niet meer tegen mijn tanden met mijn tong. misschien kun jij dit ook proberen, mags?
bij mij heeft het helemaal niet zo lang geduurd voor ik nieuwe manieren aan had geleerd. Als je overdag aanleert je tong goed te houden dan gaat het uiteindelijk s nachts ook automatisch goed.

sterker nog, als ik nu probeer zoals vroeger te slikken, dan kan ik dat helemaal niet meer!
ik ben er dus van overtuigd dat het je wel zal lukken mags!
ma, 05/17/2010 - 16:41 Permalink