paradonditis?

Author:
tempest
Posted:
zo, 05/09/2010 - 23:56
Ik heb een afspraak gemaakt met de mondhygieniste want ik verdenk mezelf ervan paradontitis te hebben :cry: .

ben helemaal nieuw in paradontitisland...

maar een maand geleden had ik zo'n smerige smaak in mijn mond en mijn tandvlees bloedde.
uh? heb ik vitamine C tekort?
dus extra vitamine C slikken.

maar ik blijf bloeden bij het poetsen maar ook zonder poetsen heb ik af en toe zo'n weeeige smaak in mijn mond en vandaag ontdekte ik echt bloed op mijn tong.

helemaal eng!

pas eind mei heb ik een afspraak bij de mondhygienste, ik wil morgen de tandarts bellen maar het lijkt me slimmer eerst mijn gebit te laten reinigen voordat ik naar de tandarts ga.

ik (ík) vind mijn ondergebit langer geworden.

nu is dat volgens mij goed te zien want ik heb een bitverhoging in verband met het knarsen (laagje over je gebit).

met name mijn snijtanden onder, my... soms denk ik echt de wortel te zien... heel griezelig!!

maar nu mijn vragen

a) verdoezelt mijn bitverhoging eventueel paradontitis?
die verdomde bitverhoging... al je tanden zijn aan elkaar geplakt, daar kun je echt niet tussen flossen!!

b) zijn dit echt de symptomen van paradontitis en moet ik me ernstige zorgen maken (doe ik al, maar een klein beetje geruststelling zou ik wel op prijs stellen... mijn tanden zien er wel keurig uit als ik lach, maar ik heb het gevoel, met name als ik spoel... dat m'n tanden los in de bek rammelen, om het maar effe eerlijk neer te kalken..)

c) is het slimmer eerst naar de tandarts te gaan en dan naar de mondhygienste? zoja, dan sta ik morgen op de stoep bij de tandarts....
(nu is de planning dus andersom... maar wellicht maak ik een denkfout... )
tempest

enige aanvulling:

ik heb een kroon bij mijn voortand, daar bloedt het niet :-? ben er niet geheel zeker van.

ik heb ook een brug boven... volgens mij bloedt het daar ook niet..

toch bloed ik ook boven (ondergebit bitverhoging)...

verdere info: ik draag een bitje tegen het knarsen maar ben dat weer gaan dragen na het bloeden.... het ding is er erg goor uit gaan zien... beetje bruinig.

ik hoop dat iemand mij enige info kan geven, op internet durf ik niet echt veel te lezen.... :smt010
ma, 05/10/2010 - 00:00 Permalink
Lieneke

Bloedend tandvlees duidt inderdaad op tandvleesontsteking. Of dit een gingivitis (zonder botafbraak) of een parodontitis (met botafbraak) is, dat kan ik zo niet beantwoorden.

U zult begrijpen dat een vies bitje de ontsteking in stand kan houden. U kunt het beste het bitje bij de technieker brengen om het schoon te laten maken. Of bedoeld u nu een beetverhoging? Dus niet een bitje wat u 's nachts draagt? Heeft u misschien vulmateriaal op uw tanden/kiezen? U kunt hier met een ragertje onderdoor.

Het is niet nodig om een afspraak voordat u naar de mondhygienist gaat te maken. U kunt wel de tandarts op de hoogte brengen van deze afspraak. U kunt ook nog rustig wachten; het heeft niet veel haast. Dus die afspraak laat mei is prima.

Langer worden van de tanden kan komen door terugtrekkend tandvlees, waardoor er inderdaad wortels bloot gaan liggen. Er is dan toch botverlies.
ma, 05/10/2010 - 12:21 Permalink
tempest

oh wat aardig dat u antwoordt!!

ik heb een beetverhoging op mijn ondergebit (een laagje erover heen), daar is met geen rager tussen te komen! alle tanden zitten, door de laag, aan elkaar vast... ik kan dus niet flossen onder. En om nu met een rager tussen mijn tandvlees te gaan... dan zou ik dat moeten forceren!

ja, dat bitje voor 's nachts, ik maak het wel schoon hoor.

ook spoel ik voor het slapen gaan met corsodyl maar niet te vaak want ik heb gehoord dat je tanden daarvan kunnen verkleuren.

in elk geval heel erg bedankt voor uw antwoord, ik ben al een stuk geruster!
ma, 05/10/2010 - 12:47 Permalink
tempest

ik zal proberen het uit te leggen.

mijn ondergebit is behandeld met een soort -dat is het ws niet maar ik weet het niet beter uit te leggen- zuur waardoor al mijn glazuur van de kiezen en tanden is gehaald.
daarna is het heel goed schoongemaakt, of daarvoor al?
(het was in elk geval een heel eng wit gezicht)

toen is er een laag overheen gezet, en is mijn ondergebit opgehoogd.

achteraf had ik een beetje spijt, mijn ondertanden waren zeker nog heel mooi, mijn kiezen minder, die had ik helemaal kapot geknarst waardoor vullen niet meer mogelijk was, door middel van die ophoging had de tandarts weer ruimte om te vullen.

het is harder dan vullingen, jeetje, ik ga even googlen, niet te vinden zo snel.

ik kan helaas geen foto nemen, je ziet dan niet wat ik bedoel.

zou ik een lichtje achter mijn tanden laten schijnen, dan zou je het zien... er zit een hoger randje op mijn tanden.
ma, 05/10/2010 - 21:59 Permalink
TechniekerJeetje

Is in zijn geheel niet een vreemde constructie hoor Lieneke!

Afgesleten elementen opgebouwd met composiet, om schade van knarsen/erosie te herstellen denk ik.... Wel apart dat de elementen niet los gesepareerd zijn na de tijd...( dat is dan wel weer vreemd)
Zijn leuke werkstukken om te doen. Hele gebit weer opwassen om de beet weer enigszins te herstellen.
di, 05/11/2010 - 00:24 Permalink
tempest

't zag er schitterend uit toen het net klaar was.
(een soort make-over van je gebit met instant resultaat).

maar na een week had ik al aanslag terwijl ik het heel goed schoon hield.

ja, dat het niet losgemaakt is van elkaar, dat vind ik ook vreemd, ik vond het altijd zo fijn te flossen tussen mijn tanden, dat ging gewoon niet meer.
di, 05/11/2010 - 08:36 Permalink