plaat voor onderste tanden

Author:
aelbouss
Posted:
di, 05/18/2010 - 14:29
Hallo,

Ik ben 24 jaar, en van plan om zeer binnenkort een beugel te dragen.

Ik ben al bij de orthodontist geweest voor de afdrukken en foto's + een voorstel van de orthodontist (zowel schatting tijdstermijn als kost).

Volgens de orthodontist zou de behandeling een tweetal jaar duren. Dit zie ik zeker zitten en wou dan ook zo snel mogelijk beginnen. Tot de orthodontist me wees op het feit dat het dragen van die plaat op mijn onderste tanden (mondstuk) zeer belangrijk is, en dat ik deze een aantal maanden (maximum 6 mnd).

Het zijn voornamelijk mijn tanden onderaan die heel scheef staan, hoektanden vooruit geduwd met de jaren heen door de wijsheidskiezen.

De orthodontist gaf een opmerking en kwam heel ernstig over. Hij zei dat de plaat moelijk te dragen is (vooral het praten), en dat wanneer deze plaat niet gebruikt word, hij de behandeling genoodzaakt zal moeten stopzetten.

Heeft er iemand raad/ervaring met een plaat (mondstuk) voor de onderste tanden? Dit word eerder gebruikt voor de bovenste tanden, en zeldzaam voor onderste tanden.

Alvast bedankt voor jullie toelichting.
eennieuwgebit

Volgens de orthodontist zou de behandeling een tweetal jaar duren. Dit zie ik zeker zitten en wou dan ook zo snel mogelijk beginnen.

Heel goed dat je deze beslissing genomen hebt. Nu ben ik geen orthodontist maar ik dacht dat plaatbeugels bijna nooit bij volwassenen werden gebruikt. Dat zoiets het praten vermoeilijkt kan ik me voorstellen, omdat de beugel ook nog los zit is de verleiding erg groot om hem uit te doen.

Ik denk dat onze moderator BJN straks om foto's vraagt (zonder foto's kunnen we niets) en er later meer adviezen volgen.
di, 05/18/2010 - 20:55 Permalink
BJN

Een plaat voor de onderkaak, bij een volwassene..... :x
Dat is terug naar de jaren 60.
Wedden dat die 2 jaar dus ook sneller kan. Zonder plaat.... Maar dan wel bij een orthodontist van deze tijd.....

Meer (en ook niet minder) zeg ik niet....
di, 05/18/2010 - 21:01 Permalink