Gat in kies en pas over 1,5 maand behandeling?

Author:
EPM
Posted:
di, 05/18/2010 - 21:37
Ik heb ontdekt dat ik een gat in een kies heb, onderin, de eerste kies na de hoektand. Het is volgens mij gekomen door/na poetstrauma. Ik heb alweer een paar maanden geleden door onoplettendheid vrij hard met m'n tandenborstel tegen m'n tandvlees gestoten, en dat twee keer vlak achter elkaar. Het tandvlees was daardoor wat teruggetrokken, en met poetsen heb ik het een beetje misgehouden, wat natuurlijk niet zo slim was. Het onderste deel van de kies (tandwortel?) dat daardoor zichtbaar was, was inmiddels al een tijd wat geel/bruinig verkleurd. Nu ontdekte ik vandaag dat er vlak boven die bruine plek een flink gat zit (3mm breed ofzo?), het loopt evenwijdig langs de grens van tand/tandvlees. Hoe diep het is, kan ik niet zien. Daarop meteen m'n tandarts gebeld, maar die heeft vanwege drukte en vakantie pas over 1,5 maand plek! De assistente deed er nogal laconiek over, vooral toen ze hoorde dat het (nog?) geen pijn doet. Maar, 1,5 maand lijkt mij erg lang. Dat gat wordt in die tussentijd toch steeds groter en dieper - hoe snel gaat dat eigenlijk? Ik wat op internet rondgesnuffeld, en ik denk dat het gat in de tandwortel zit, en als ik goed begrijp groeit een gaatje daar sneller dan op het glazuur. Maar hoe snel is sneller? En hoe langer je wacht, hoe lastiger/vervelender de behandeling als ik het goed begrijp. Ik heb (gelukkig) weinig ervaring met gaatjes, dus vandaar dat ik geen idee heb.

Wat is jullie advies, gewoon afwachten en hopen dat het de komende 1,5 maand geen pijn gaat doen? Of toch door een andere tandarts laten behandelen?
Chris888

Goed maar voorzichtig schoonhouden met een zachte borstel. En niet te vaak blootstellen aan suiker/zuur. Dan gebeurt er vast niet zo veel in 1,5 maand.
(ikzelf heb al sinds 1991 een gelige verdieping of uitgeholde tandhals op één plek, ook de eerste kies achter de hoektand onder. Dat wordt slechts heel langzaam dieper)
di, 05/18/2010 - 23:16 Permalink