kies trekken of een wortelpuntoperatie/apex resectie

Author:
-spatje-
Posted:
vr, 05/21/2010 - 20:18
Hallo

Ik heb in februari in 2 kiezen een wkb gehad, eentje heb ik nergens last van, de ander blijft maar ontsteken. Kom net thuis van de weekenddienst, nadat ik gisteren voor de 8e keer bij de tandarts ben teruggeweest. Hij had de kies opengelaten en heb 2 weken geen pijn gehad. Gisteren weer alles schoongemaakt en noodvulling erin, nou het was vandaag niet vol te houden. De dienstdoende tandarts heeft hem net dus weer opengemaakt en als ik zo'n pijn blijf houden wil ze hem morgen best trekken, of ik moet een wortelpuntoperatie bij de kaakchirurg laten uitvoeren, dat zie ik niet zo zitten, heb ik al eens gehad en heeft niet geholpen, uiteindelijk werd de kies alsnog getrokken.

Ik twijfel wat zouden jullie doen???

Groetjes
Chubbyxxl

Jouw verhaal zou het mijne kunnen zijn.
Steeds terugkerende ontstekingen bij de wortelpunt na een wortelkanaalbehandeling. Uiteindelijk gekozen voor een apex resectie. Na een aantal maanden wéér een verschrikkelijke ontsteking. Die behandeling bij die weekend-tandarts is ECHT de ergste tandartservaring van mijn leven. Als het zó ontstoken is, is het bijna niet te verdoven.
Heb een hoge pijndrempel maar heb de hele praktijk bij elkaar gegild.
Op foto's die de weekend-tandarts maakte was duidelijk te zien dat de wortel een heel raar puntje had (zat een soort knikje in) waardoor het schoonmaken bij die apex resectie blijkbaar niet gelukt was. Waarom heeft mijn tandarts op zijn röntgenfoto's nooit dat rare knikje gezien?
Mijn eigen tandarts stelde later die week voor om wéér een apex resectie te doen.
Maar ik was het zó zat en heb, geheel tegen het "beleid" en advies van mijn tandarts, mijn kies bij de kaakchirurg laten trekken.
Nooit, nooit meer last gehad. Ook al zit ik nu met een "gat" in mijn mond, ik heb er geen moment spijt van gehad.
Ook voor een (hopenlijk nooit) volgende keer bij een andere kies, zal ik niet meer voor een apex resectie kiezen. Het is me het gedoe, pijn en ellende niet meer waard.

Ik hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt?
za, 05/22/2010 - 10:43 Permalink
-spatje-

probleem is dat die kies naast mijn snijtanden zit en als ik lach zie je dan een gat, en daar ben ik weer een te grote ijdeltuit voor pffffffff, kan dan een bruggetje nemen, maarja ben 35 denk ik dan bah bah

heb helemaal geen last meer ervan nu die open ligt, ik ga dinsdag de tandarts eens bellen het voorleggen, die apex vond ik ook niks, zo'n pijn van gehad

bedankt voor jullie reacties
za, 05/22/2010 - 14:59 Permalink
ineke2

hey

1 woord; TREKKEN
Ik heb zelf al massas nare ervaringen gehad met ontstekingen en apexresecties e.d., wel het is ook afgelopen met het trekken van twee tanden omdat de ontsteking voordurend terugkeerde. Ik zou echt niet twijfelen in jouw plaats, ik heb getwijfeld en ik zit nu met aangetast tandbot waardoor ik een ganse behandeling moet ondergaan om dat tandbot op te bouwen vooraleer ik kan overschakelen op implantaten. Ik ben 22 jaar en het gaat om mijn snijtanden, dus zijn implantaten mijn enige resterende oplossing...

gewoon trekken, tis drastisch maar wel de langverwachte verlossing
wo, 05/26/2010 - 12:16 Permalink