Wortelkanaalbehandeling... en nu?

Author:
Surreallistic
Posted:
di, 05/04/2010 - 18:36
Zojuist een wortelkanaalbehandeling gehad. Is nog verdoofd, dus geen last zover. Wel een boel "vulling" tussen en op m'n kiezen. Tandarts heeft verteld dat dit deels zal afbrokkelen omdat dat zacht spul is. Is normaal dat het wat af kan brokkelen. Over 2 weken terug voor opnieuw spoelen etc. etc.

Allemaal leuk en aardig, maar even wat zaken op een rijtje zetten met jullie hulp. Je leest veel (spook)verhalen over ellenlange pijn, ontzettend veel keren terug naar de tandarts, pijn blijft, of komt na paar weken weer terug, etc. Op voorhand bedank ik voor dergelijke situaties. Nu wil ik op zich graag al m'n tanden en kiezen behouden tot een bepaalde hoogte. Zoals gezegd, ik heb geen zin in veel bezoekjes aan de tandarts en soms torenhoge rekeningen (ben aanvullend verzekerd gelukkig).

Afijn, stel dat het wel een probleem verhaal dreigt te worden, welke opties heb ik als ik ze laat trekken (3 kiezen)? Bestaat er zoiets als een plaatje voor 3 kiezen? Of iets dat je achter de nog goede kiezen kan "klikken"? Ben uiteindelijk "baas over eigen mond" :D
Woezie

Of je nog veel napijn krijgt is afhankelijk van een aantal zaken: was er sprake van een flinke ontsteking die nog actief was? Dan duurt het namelijk nog even voordat alle "rommel" weer opgeruimd is door je lichaam. Ten tweede, heeft de tandarts alle kanalen in de kies gevonden (vaak 4 kanalen) en zijn de zenuwen er helemaal tot het puntje uitgehaald, zoniet, dan kan er nog enige pijn optreden. Is de boel goed schoongemaakt dan zul je waarschijnlijk geen heftige pijn ervaren, maar zal het zich beperken tot wat zeurderige pijn of alleen wat gevoeligheid bij het kouwen.
Extractie van kiezen is vaak jammer, vervangen door implantaten (schroef in de kaak met een kroon erop) kost ruim 2000 Euro per kies. Het voordeel hiervan is dat het vast in de mond zit. Rook je? dan kan dat tandvleesproblemen geven bij implantaten en heb je kans dat ze niet goed ingroeien.
Veel succes en hopelijk heb je weinig tot geen last meer van de ingreep.
wo, 05/05/2010 - 22:21 Permalink
Surreallistic

Geen last so far gelukkig. uit 2 kiezen is alles verwijderd. De 3e kies volgens mij alleen een gaatje.

Maar is een plaatje voor 2 kiezen eigenlijk mogelijk (in het geval van extractie)? Ik rook overigens niet en implantaten is geen optie. Veel te duur en wordt kennelijk niet/nauwelijks vergoedt door de zorgverzekeraar.
wo, 05/05/2010 - 22:54 Permalink
Surreallistic

Tijdje verder, gelukkig nergens last van. 8 juni terug voor laatste behandeling. Daar is maarliefst 2 uur voor gereserveerd! Ik weet dat eea afhankelijk is van het kanaal, maar de zenuw is reeds verwijderd, gespoeld en 2x noodvulling met "medicijn" erin. Kortom, alleen nog maar definitief vullen. Hoe kan het dan dat nu nog de behandeling zo lang kan duren?

PS: daarna heb ik nog 2 gaatjes in andere kiezen die misschien ook een wkb worden.... :x
vr, 05/28/2010 - 08:48 Permalink
Spiegeltje

Kortom, alleen nog maar definitief vullen. Hoe kan het dan dat nu nog de behandeling zo lang kan duren?
Het is niet alleen maar vullen. De tandarts zal opnieuw de kanalen langdurig reinigen met o.a. verdund bleekwater om zo veel mogelijk bacteriën te doden. Dat is tijdrovend en de grondigheid waarmee dit gebeurt bepaalt voor een belangrijk deel het slagen van de behandeling. Daarna dienen de kanalen te worden afgesloten en een restauratie te worden uitgevoerd. Bij 3 of 4 kanalen is een behandelingsduur van 1,5 tot 2 uur dan niet overdreven.
zo, 05/30/2010 - 23:15 Permalink
Surreallistic

Zojuist de 3e en laatste behandeling gehad. Had denk ik beter wel voor verdoving kunnen kiezen :wink:

Maar al met al is het me enorm meegevallen.

Wel merk ik nu dat 1 kies die dus defintief gevuld is bij het aanraken/eten een zenuw-pijnscheut geeft. Niet zwaar pijnlijk, wel irritant natuurlijk. Ik snap dat dit enige tijd kan duren, behandeling is pas een uur geleden. Zeker zolang het bij dit blijft en allemaal draaglijk, geen probleem. Maar wanneer moet die "scheut" weg zijn? 1/2 weken? Korter/langer?
Overigens is de behandeling bij mij gestart wegens het raken van de zenuw bij het boren voor een gewoon gaatje en dus geen ontsteking. Gaatje zat simpelweg nogal diep.
di, 06/08/2010 - 14:35 Permalink
Surreallistic

Zojuist de 3e en laatste behandeling gehad. Had denk ik beter wel voor verdoving kunnen kiezen :wink:

Maar al met al is het me enorm meegevallen.

Wel merk ik nu dat 1 kies die dus defintief gevuld is bij het aanraken/eten een zenuw-pijnscheut geeft. Niet zwaar pijnlijk, wel irritant natuurlijk. Ik snap dat dit enige tijd kan duren, behandeling is pas een uur geleden. Zeker zolang het bij dit blijft en allemaal draaglijk, geen probleem. Maar wanneer moet die "scheut" weg zijn? 1/2 weken? Korter/langer?
Overigens is de behandeling bij mij gestart wegens het raken van de zenuw bij het boren voor een gewoon gaatje en dus geen ontsteking. Gaatje zat simpelweg nogal diep.

Iemand??
do, 06/10/2010 - 23:03 Permalink