Vandaag heb ik een grote stap gezet om over mijn grootste angst heen te komen, de tandarts.
Ruim 16 jaar heb ik niet meer in de stoel gelegen, en ziende ogen ging mijn gebit achteruit.
Omdat ik dit jaar 30 wordt, heb ik voor mezelf een aantal goede voornemens gemaakt.
Sporten, tandarts, en stoppen met roken 8)
Via mijn huisarts heb ik gevraagd of ik in aanmerking kon komen voor de bijzondere tandheelkunde.
Hij heeft voor mij een verwijsbrief gemaakt en opgestuurd ( als stok achter de deur )
Als snel kreeg ik een pakket met papieren van het MCA in Alkmaar die ik moest invullen en terugsturen.
Een aantal dagen later kreeg ik een brief dat ik in aanmerking kwam voor de bijzondere tandheelkunde, en
meteen een datum voor het 1e consult ( vandaag dus )
Om 15:00 moest ik me melden in het MCA op de afdeling.
Daar werden er eerst foto's gemaakt.
Vol zenuwen moest ik op de tandarts wachten in wachtkamer 1
Om 15:15 nodigde tandarts Vermaire mij uit in de behandelkamer.
Natuurlijk viel mijn oog meteen op " de stoel " en de bijbehorende gereedschappen.
Dhr Vermaire kwam heel rustig en ontspannen over en nam echt alle tijd om over mijn angst te praten,
de foto's werden samen bekeken en gedetailleerd uitgelegd wat er te zien was.
Toen vroeg hij of even in mijn mond mocht kijken, in de stoel.
Mijn hart ging als een razende tekeer, maar wederom nam hij alle tijd om mij gerust te stellen.
Na 16 jaar niet naar de tandarts te zijn geweest is de schade:
4 verstandskiezen moeten eruit, 2 normale kiezen, 1 afgebroken kies, 4 gaatjes en tandsteen verwijderen.
Ook wordt ik nog doorgestuurd naar een psycholoog voor een EMDR behandeling.
De volgende keer gaan we het behandelplan maken en tandsteen verwijderen.
De kiezen die getrokken moeten worden gaan onder narcose.
Voor mij is het MCA mijn enige hoop op een stralende lach en mooie tanden, maar ik
heb er wel vertrouwen in gekregen dat dit goed gaat komen.
Ik laat hier wel weten hoe mijn behandelingen gaan, kan ik het kwijt met lotgenoten.
Ruim 16 jaar heb ik niet meer in de stoel gelegen, en ziende ogen ging mijn gebit achteruit.
Omdat ik dit jaar 30 wordt, heb ik voor mezelf een aantal goede voornemens gemaakt.
Sporten, tandarts, en stoppen met roken 8)
Via mijn huisarts heb ik gevraagd of ik in aanmerking kon komen voor de bijzondere tandheelkunde.
Hij heeft voor mij een verwijsbrief gemaakt en opgestuurd ( als stok achter de deur )
Als snel kreeg ik een pakket met papieren van het MCA in Alkmaar die ik moest invullen en terugsturen.
Een aantal dagen later kreeg ik een brief dat ik in aanmerking kwam voor de bijzondere tandheelkunde, en
meteen een datum voor het 1e consult ( vandaag dus )
Om 15:00 moest ik me melden in het MCA op de afdeling.
Daar werden er eerst foto's gemaakt.
Vol zenuwen moest ik op de tandarts wachten in wachtkamer 1
Om 15:15 nodigde tandarts Vermaire mij uit in de behandelkamer.
Natuurlijk viel mijn oog meteen op " de stoel " en de bijbehorende gereedschappen.
Dhr Vermaire kwam heel rustig en ontspannen over en nam echt alle tijd om over mijn angst te praten,
de foto's werden samen bekeken en gedetailleerd uitgelegd wat er te zien was.
Toen vroeg hij of even in mijn mond mocht kijken, in de stoel.
Mijn hart ging als een razende tekeer, maar wederom nam hij alle tijd om mij gerust te stellen.
Na 16 jaar niet naar de tandarts te zijn geweest is de schade:
4 verstandskiezen moeten eruit, 2 normale kiezen, 1 afgebroken kies, 4 gaatjes en tandsteen verwijderen.
Ook wordt ik nog doorgestuurd naar een psycholoog voor een EMDR behandeling.
De volgende keer gaan we het behandelplan maken en tandsteen verwijderen.
De kiezen die getrokken moeten worden gaan onder narcose.
Voor mij is het MCA mijn enige hoop op een stralende lach en mooie tanden, maar ik
heb er wel vertrouwen in gekregen dat dit goed gaat komen.
Ik laat hier wel weten hoe mijn behandelingen gaan, kan ik het kwijt met lotgenoten.
Re: Mijn grootste angst overwinnen begon vandaag.
De eerrste stap is het moeilijkste en die heb je al achter de rug!
Mijn angst is mij gratis gegeven door mijn ex tandarts die een aantal hele grote fouten heeft gemaakt.