getrokken verstandskies / waterstof peroxide

Author:
peter1981
Posted:
ma, 06/21/2010 - 22:56
Vraag aan de tandarts,

Ik lees net dat het niet goed is om binnen 24 te spoelen met waterstof peroxide. (of zoals ook op het forum te lezen valt binnen 2 dagen)
Mijn onderste verstandskies is nu 6 dagen geleden getrokken.
Ik voel nog wat lichte irritatie van de hechting en de holte in het tandvlees, maar verder geen klachten.
Het lijkt langzaam te herstellen.

vraag: door meteen bij thuiskomst na de ingreep te hebben gespoeld met waterstof peroxide, ga ik daar in dit stadium nog hinder van ondervinden mbt herstel van de wond of eindresultaat?

vraag: ik heb ook wel langer dan 30 sec. gespoeld, soms tot 2 a 3 minuten, in hoeverre is dat slecht, waar heeft dit eventueel een negatief effect op?

mvg, Peter
Spiegeltje

Voor de spoedige genezing van de wond na een extractie is het van belang dat er een 'bloedproep' in het gat blijft zitten. Daarom wordt afgeraden om de eerste uren na de extractie intensief te spoelen omdat de blodprop hierdoor kan verdwijnen. Dat kan soms leiden tot een pijnlijke onststeking. Uiteindelijk geneest de wond gewoon, maar het kan wel veel ongemak geven. Dat is de enige reden om niet meteen te spoelen. Maar als de wond is gehecht speelt dit risico niet echt. Tandartsen hechten de wond meestal niet (dat is meestal ook niet per se nodig) in tegenstelling tot kaaklchirurgen die dit routinematig doien. U hoeft zich volgens mij nergens zorgen over hoeft te maken.
di, 06/22/2010 - 00:59 Permalink