kroon doorgeslikt

Author:
roosje60
Posted:
do, 06/24/2010 - 10:49
Onlangs is er een kroon geplaatst, met zachte lijm omdat ik veel pijn had en er misschien een ontsteking onder zat. Nu moest er een kies worden gevuld naast de kroon. bij de afwerking raakte de assistente de kroon, die losraakte en zo m'n keel in schoot. Voor ik het wist had ik hem doorgeslikt!
Dat wordt dus zoeken de komende dagen. Op mijn vraag wat er gebeurde wanneer ik hem niet vind, of per ongeluk doortrek, kreeg ik de mededeling dat er dan een nieuwe moet worden gemaakt met alle bijkomende kosten van dien. Kan ik mijn tandarts aansprakelijk stellen? Niet alleen als ik hem niet vind (vergeet) maar sowieso?
Ik heb natuurlijk liever een nieuwe schone, dan eentje die al een hele reis heeft gemaakt....
Spiegeltje

Interessante casus! Gevoelsmatig zit ik het meest op de lijn van de tandarts. De tandarts heeft wel een fout gemaakt (kroon raakt los tijdens behandeling) maar daarmee zou er nog niks aan de hand zijn geweest. Het inslikken en vervolgens niet meer terugvinden in de ontlasting geeft de uiteindelijke vervolgschade. Waarbij ik aanneem dat na schoonmaken de kroon weer gewoon kan worden gebruikt, dit is m.i. ook niet vanzelfsprekend. In principe zou u door zeven van de ontlasting (met veel water) de kroon niet kunnen missen, maar het is geen prettig karweitje natuurlijk.
do, 06/24/2010 - 14:24 Permalink
vV

als ie gewoon goed ontsmet is (met materialen van en door de tandarts) is er niets aan de hand hoor. Is niet te missen. Als u het vergeet, tja daar is de tandarts dan weer niet verantwoordelijk voor. Vind het een beetje gedeeld esmart, als hij zoek is permanent zou ik toch , met hopelijk de modellen nog aanwezig, een neiwue laten maken, en kan weaarschijnlijk ook tegen gereduceerde kosten bij de tandtechnieker (bij mijne wel in ieder geval, een keer aan de hand gehad met iemand die hem bij zwemmen verloren was na een tik tegen de tand door een spelend kind).
do, 06/24/2010 - 14:48 Permalink
alpifresh

Het valt een patient die achterover ligt, niet te verwijten dat materiaal, dat zijn keelholte in wordt geschoten, wordt hem doorgeslikt. Wanneer de assistente de kroon niet zodanig had aangeraakt dat hij was losgeschoten, had u hem niet kunnen doorslikken.

Het is redelijk dat de patient zijn uiterste best doet de schade te beperken door de kroon terug te vinden. Schoonmaken en terugplaatsing zijn dan voor rekening van de tandarts.

Wanneer de kroon niet terug wordt gevonden, zijn de kosten om een nieuwe te laten maken voor rekening van de patient. De tandarts is namelijk niet in de gelegenheid geweest uw uitwerpselen te onderzoeken.

Als de tandarts met deze schadeverdeling niet akkoord gaat, kan een jurist/advocaat hier wel wat mee. Maar zo iemand inschakelen, verstoort wel de relatie ernstig. Probeer er vooral samen uit te komen.
do, 06/24/2010 - 21:46 Permalink
roosje60

Ik heb het een jaar of 10 geleden meegemaakt. De tandarts wil de kroon plaatsen, maar hij glibberd los, en glijdt ze de keel in...
Toen is er kostenloos een nieuwe kroon gemaakt voor de patient!



Kijk, dát vind ik goeie service. Nou ja, ik ben blij dat hij terecht is, en de komende dagen wordt hij goed schoongemaakt.
Nu weer even wat anders. Ik bleef maar last houden van die kies, waar nu dus weer een noodvoorziening op zat. Vandaag zo erg dat ik naar een weekend tandarts ben geweest. Deze constateerde dat de kies veel te ver was afgeslepen, tot vlak bij de zenuw, en dat je dan kunt wachten op klachten. Hij heeft de zenuw doodgemaakt en de wortelkanalen schoongemaakt. Kosten 109 euro.
Moet ik dit nu zelf gaan betalen, het is immers een fout van mijn eigen tandarts, die bovendien mij weer met pijn naar huis heeft gestuurd. Er is een foto gemaakt waar niets op te zien was, maar volgens de spoedgevallen tandarts kun je ook niet zien of er iets mis is met de zenuw als de kies leeft.
De foto had op zich al weinig zin dus. en ik maar betalen en pijn lijden, zowel aan m'n kies als in m'n portemonnee....
zo, 06/27/2010 - 17:53 Permalink
Kaerel

Ik had em ook doorgeslikt, hij zat al voor de tweede keer los. Eerst gebraakt, en alles kwam eruit behalve de kroon. Volgende dag ontlasting bekeken in een doorzichtige plastic zak, en maar kneden, want het was geen vaste drol, meer smots. Zat ie ook niet tussen. Toen dacht ik, wat moet ik nou in godsnaam met die plastic zak, heb em maar doorgespoeld. WC leek even verstopt, dacht niet slim van me, maar gelukkig werd het verwerkt. Afrader dus! Vandaag dan maar in een emmer met water gedaan met een hoop chloor, en met de wc-borstel als stamper hoorde ik op de duur een geluidje. Gewoon mn hand erin gestoken en em eruit gepakt, hij ligt nu in het chloor te weken... Super opgelucht... Heeft dus een kleine twee dagen geduurd die reis. Heb veel gezocht op internet naar andere ervaringen, en hoop dat iemand hier wat aan heeft, want het gebeurt dus vaker... Ik ben een man van 38 trouwens.
Nu hopen dat mijn tandarts zo lief is om em er gratis weer in te zetten, maar ik geloof niet dat iets als garantie doorgaans in een tandartswoordenboek voorkomt. Vind eigenlijk wel dat ik dat nu verdiend heb intussen :( Uiteindelijk denk ik dattie na chloorbad en tandarts-ontsmetting schoner zal zijn dan voorheen, dus ben er niet zo bang voor em weer terug te plaatsen.
do, 09/22/2011 - 13:10 Permalink
Basset

1. er is een reden waarom die kroon los kwam, dat zal niet helemaal de schuld zijn van de mondhygieniste
2. Bij vervanging van de kroon is normaliter de eigen bijdrage gelijk aan het aantal tienden van het bedrag en dit aantal volgens het aantal jaren dat de kroon er staat. Vanaf 10 jaar is er geen tussenkomst meer door de tandarts.

Deze stelregel komt uit het verzekeringswezen. Ik ben je ook geen nieuwe auto verschuldigd als ik door mijn schuld jou auto in de prak zou rijden.
do, 09/22/2011 - 13:28 Permalink