Scheve hoektanden

Author:
bienn
Posted:
wo, 03/04/2009 - 21:48
Hallo,

Hallo ik heb als kind lange tijd een beugel gehad (duimzuigen, voortanden naar voren en ondertanden naar achteren). ik ben nu 33 en mijn hoektanden zijn weer terug naar voren gegaan maar voortanden zijn blijven staan, gaan iets naar achteren (dracula). ik voel nog steeds grote druk op mijn hoek en voortanden (te weinig ruimte).

Ik ben naar een othodontist geweest en het zou inhouden al met al 2 jaar een plaatjes beugel. Hier heb ik absoluut geen zin meer in en ben bang dat ik dan na 10 jaar weer aan de beugel kan.

Is het ook mogelijk om de hoektanden iets bij te slijpen en wat zijn de eventuele consequenties/risico's van het slijpen van de tanden. Het hoeft van mij niet perfect te zijn. Ik hoef geen tandpasta reclame glimlach maar zou wel graag weer willen lachen zonder mijn hand voor mijn mond te doen.

Groet
meg1977

Ik zit helaas ook met hetzelfde probleem. Ook een beugel als advies, maar ik wil geen beugel en heb het idee dat het ook anders kan. Het gaat tenslotte maar om 2 tanden. Ik denk dat ik ze recht laat slijpen (zijn nogal puntig) en dan composiet.
Kan altijd nog een beugel nemen als niets meer helpt toch? Of kan een beugel niet op facings?
zo, 06/27/2010 - 22:20 Permalink
alpifresh

Je kunt wel facings laten plaatsen, maar dat verandert niets aan het feit dat je tanden in de loop van de tijd verschuiven. Het is een tijdelijke oplossing. Over ... jaar zit je met hetzelfde probleem, alleen kun je dan niet meer kiezen voor facings omdat er te weinig origineel tandmateriaal over is gebleven, of de wortel zo scheef staat dat een facing ook scheef zou staan.

Ik lees vaak dat mensen facings zien als oplossing voor hun scheve tanden. Bedenk dat het ook fout kan gaan (je hebt nu gezonde tanden die scheef staan, straks stompjes die klachten geven) dat gebeurt regelmatig omdat niet alle tandartsen hier even goed mee zijn, en omdat lichamen allemaal anders reageren op medische behandelingen.
En in de advertenties hiervoor staat meestal 'dun laagje van je eigen tanden afgeslepen'. In werkelijkheid worden ze tot stompjes geslepen. Rondom genoeg ruimte om de steel van je tandenborstel erdoor te halen. Ik zal op zoek gaan naar foto's hiervan.
Verdiep je in ieder geval goed in facings voordat je hiervoor kiest!

Als je nu kiest voor een beugel, hoef je niet over 10 jaar weer een beugel, mits je kiest voor een spalkje en/of een retainer om de nieuwe tandstand te behouden.

Als je geen beugel wilt, kun je ook overwegen nu voor een spalkje of een retainer te kiezen, zodat het in ieder geval niet erger wordt dan het nu is. Het geeft je ook wat meer tijd om na te denken over de beste oplossing.

Edit:
Sorry, geen foto's gevonden van tijdens de behandeling. Alleen voor en na foto's.
do, 07/29/2010 - 21:33 Permalink