Extreme angst

Author:
profiler
Posted:
do, 07/01/2010 - 08:46
Hallo allemaal,

Ik heb extreme angst voor de tandarts, de laatste keer dat ik geweest ben voor behandeling was toen ik 10 jaar was. Op het moment ben ik 25 jaar, 2 weken geleden ben ik onder dwang naar de tandarts gestuurd omdat het echt niet meer kan, ik slik zo veel pijn stillers dat mijn gezondheid er gaat onderleiden.

De tandarts heeft na zeer duidelijk gemaakt te hebben alleen gekeken, en die kwam heel snel tot de conclusie dat echt alles er uit moet! ik heb een verwijzing gekregen naar het ziekenhuis om alles er uit te laten halen. Het probleem is dat ik dus absoluut niet durf te gaan, ik heb geprobeert of het onder narcose kan maar dit blijkt niet mogelijk te zijn.
Ik ben ter informatie naar een protese arts geweest en op het moment dat ik de kamer binnen liep ben ik buitenwesten gevallen 'en dit terwijl het alleen een gesprek was" hoe moet ik dan in hemelsnaam het ziekenhuis inlopen om alles er uit te laten trekken?

Met vriendelijke groet
Een zeer ernstige bange man
Fientje

Hallo bange man,

Ik ben ook 25j en ook van mij moet alles eruit... M'n afspraak is gemaakt op 4 augustus en bij is het wel onder volledige narcose... Informeer je daar nog es voor in...
Stel het nie voort uit om alles eruit te halen... Je kan toch nie je hele leven op pijnstillers leven... Is nie goed voor je gezondheid en constante tandpijn is slecht vo je humeur... Bij mij toch... :wink:
Ik ben zelf ook bang, als ik er nog ma aan denk dan klopt m'n hart al in m'n keel... Maar eens er uit hoop ik dak content ben dak die stap gezet heb... :-?
vr, 07/02/2010 - 07:08 Permalink
profiler

Vandaag heb ik een consult gesprek in het ziekenhuis, Ik heb mijn huisarts een brief laten op stellen dat het echt niet gaat zonder de narcose misschien dat dit help. Laat jij het in het ziekenhuis er uit halen of in een kliniek? in een kliniek is het mogelijk weet ik, echter zijn de kosten te hoog voor mij om dit zelf te betalen aangezien mijn verzekering het dan niet betaald :cry:

Hallo bange man,

Ik ben ook 25j en ook van mij moet alles eruit... M'n afspraak is gemaakt op 4 augustus en bij is het wel onder volledige narcose... Informeer je daar nog es voor in...
Stel het nie voort uit om alles eruit te halen... Je kan toch nie je hele leven op pijnstillers leven... Is nie goed voor je gezondheid en constante tandpijn is slecht vo je humeur... Bij mij toch... :wink:
Ik ben zelf ook bang, als ik er nog ma aan denk dan klopt m'n hart al in m'n keel... Maar eens er uit hoop ik dak content ben dak die stap gezet heb... :-?
vr, 07/02/2010 - 07:57 Permalink
Fientje

Oeps, ik woon in België... Bij ons is er geen verschil in kliniek of ziekenhuis dus daar kan ik u nie op antwoorden...
Ik hoop da je consult gesprek goed verlopen is...
Laat me in ieder geval es iets weten als je wil... En kies je voor een immediaat prothese of nie?
Toy Toy Toy, het lukt je zeker en vast!!!!
vr, 07/02/2010 - 22:06 Permalink
alpifresh

Je bedoelt dat het door een kaakchirurg gedaan moet worden om voor vergoeding in aanmerking te komen? Er zijn ook kaakchirurgen die praktijk houden buiten een ziekenhuis.

Maak voor jezelf een stappenplan. En maak kleine stapjes in een lijst die je kunt afvinken:
- afspraak maken met de tandarts
- ontspanningsoefeningen doen op die en die dagen
- er naar toe rijden
- uitstappen en naar binnen gaan
- ontspanningsoefeningen doen in de wachtkamer
- naar binnen gaan en uitleggen wat je wel/niet wilt
- de laatste vragen stellen
- gaan zitten en ontspanningsoefeningen doen (laat die knakker maar even wachten, hoor)
- enz.

maar ook voor daarna
- markeer in je agenda de dag dat het allemaal voorbij is! DIT is erg belangrijk. Richt je hierop!
- ga oefenen met breeduit lachen voor de spiegel
- ga (nieuwe) mensen ontmoeten met een stralende lach

En zorg voor begeleiding, niet iemand die je pusht, maar iemand die je steunt. Je hoeft dit niet alleen te doen.

En wat dat flauwvallen betreft: Dat doen sommige mannen ook wanneer hun kindje geboren wordt, of op de bruiloft. Het is een vluchtreactie van je geest, waarbij je lijf tegen de vlakte gaat.
Gewoon opstaan en weer doorgaan. Als je het dan namelijk opgeeft (en naar huis gaat), beloon je je geest voor het flauwvallen en zul je vaker flauwvallen. Als je doorgaat, leer je je geest dat flauwvallen niet het gewenste effect geeft en houdt het vanzelf op.

Tot slot, vergis je niet in je eigen kunnen. Angst kan erg belemmerend zijn, maar ook overwonnen worden. De manier waarop maakt niet uit, doe het op jouw manier. Als jij in die stoel wilt liggen met een gigaknuffelbeer op je buik: DOEN!!! Trek je niks aan van wat anderen ervan zullen denken. Als je je daarmee bezig moet houden, heb je geen leven meer. Ga deze angst aan op de manier die bij jou past.
vr, 07/02/2010 - 22:39 Permalink