Men zegt altijd dat als je een van je grootste angsten hebt overwonnen, dan mag je jezelf belonen. Terwijl ik dit type zit ik dan ook aan een lekker hazelnoten gebakje :P
Echt iets te vieren is er nog niet, maar dat komt binnenkort. Wilde hier mijn verhaal kwijt, heb de indruk dat jullie me wel wat mental support kunnen gaan bieden de komende maanden.
Ik denk, weet het niet eens zeker, dat ik 13 jaar geleden voor het laatst bij een tandarts was geweest. In mijn beleving was dat een hele brute vent, die bovendien op maandagochtend met een flinke kegel na een hockeyborrel boven zijn patienten ging hangen. Ik wist dat er wat vervelend werk moest gebeuren en ik bleef het maar afwimpelen, tot op een gegeven moment ik gewoon maar deed of er geen tandartsen meer bestonden. Ik dacht: ach, als ik er ooit last van krijg, dan ga ik wel. En dat gebeurde niet. Ook niet toen de eerst kies afbrak, en de tweede. En mijn vooraanzicht bleef nog steeds ok dus ach, het zou wel goedkomen (wat je jezelf al niet wijs maakt uit angst ^^).
Goed, inmiddels ben ik 33 jaar, en sinds vorig jaar durf ik officieel mijn bek niet meer open te trekken. Ik ben veranderd van een spontaan, breeduit lachend, sociaal mens met een druk sociaal leven, naar iemand die het liefst maar thuis blijft uit angst dat iemand haar gebit ziet. Ik had al een paar keer gezocht naar informatie over angsttandartsen, maar durfde toen nog steeds niet. Een week of drie geleden echter, ik had late dienst en zat alleen op kantoor, heb ik toch maar eens informatie opgevraagd bij de ******* (lekker dichtbij voor me). Ik kreeg 2 dagen later niet alleen hun brochure, maar ook meteen een afspraak, en kreeg toen wel een beetje een paniekaanval maar besloot dat het nu echt tijd was. Tegen niemand iets verteld tot 2 dagen van te voren aan mijn moeder. En toen afgelopen vrijdag dus naar die afspraak. Het zweet stond me in de handen, heb wel 10 keer rechtsomkeert willen maken, en nog voordat ik binnen was had ik al 2 huilbuien gehad. En toch, met opgeheven hoofd daar naar binnen. Alle lof, tot dusver, voor hoe je daar ontvangen wordt, en verder wordt begeleid. Eerst maakten ze foto's, niet echt een Doutzen Kroes smile, vervolgens ging ik bij de tandarts binnen (die gaf me meteen een tissue bij binnenkomst :P) en hij bevestigde wat ik eigenlijk al wist. Niet meer te redden, prothese boven en onder, mogelijk later vervangen door een klikgebit met implantaten, zometeen direct een afdruk maken en dan 24 augustus onder narcose. Ook het maken van de afdrukken viel uiteindelijk best mee.. de eerste afdruk bovenkant was een enorme worsteling, dus daarna kreeg ik een spray die mijn mond wat verdoofde en toen ging het goed
Het ging allemaal heel snel, maar ik ben me ervan bewust dat ik geen andere keus heb. Zou nog kunnen gaan shoppen voor een goedkopere behandeling maar ach... da's alleen maar nog meer zenuwen en nog meer tranen). Nog steeds heb ik best veel verdriet, maar ik denk inmiddels meer omdat ik het zover heb laten komen, dan uit angst. De grootste angst was denk ik sowieso voor het naar binnen stappen, en de mogelijke afkeurende blikken die ik van een tandarts verwachtte. Maar deze tandarts was gewoon een eerlijke vent, die me niet veroordeelde, maar me wel graag wil helpen. Het is een ontzettende geruststelling dat het onder narcose gaat gebeuren, en hoewel ik nog wel wat schaamte heb over het krijgen van een kunstgebit op zo'n jonge leeftijd, ben ik enorm trots op mezelf dat ik EINDELIJK de moed heb gehad om hieraan te beginnen. En weet je.. 5 dagen na de ingreep vieren we mijn vaders 65e verjaardag, en de gedachte dat ik dan in ieder geval breeduit kan lachen is echt iets om naar uit te kijken! Moet wel nog e.e.a. uitzoeken met betrekking tot de verzekering. Ga maar uit van het slechtste, alles wat ik vergoed krijg valt dan mee.
Als iemand nog adviezen heeft over wat me te wachten staat... ik hoor het graag!
Echt iets te vieren is er nog niet, maar dat komt binnenkort. Wilde hier mijn verhaal kwijt, heb de indruk dat jullie me wel wat mental support kunnen gaan bieden de komende maanden.
Ik denk, weet het niet eens zeker, dat ik 13 jaar geleden voor het laatst bij een tandarts was geweest. In mijn beleving was dat een hele brute vent, die bovendien op maandagochtend met een flinke kegel na een hockeyborrel boven zijn patienten ging hangen. Ik wist dat er wat vervelend werk moest gebeuren en ik bleef het maar afwimpelen, tot op een gegeven moment ik gewoon maar deed of er geen tandartsen meer bestonden. Ik dacht: ach, als ik er ooit last van krijg, dan ga ik wel. En dat gebeurde niet. Ook niet toen de eerst kies afbrak, en de tweede. En mijn vooraanzicht bleef nog steeds ok dus ach, het zou wel goedkomen (wat je jezelf al niet wijs maakt uit angst ^^).
Goed, inmiddels ben ik 33 jaar, en sinds vorig jaar durf ik officieel mijn bek niet meer open te trekken. Ik ben veranderd van een spontaan, breeduit lachend, sociaal mens met een druk sociaal leven, naar iemand die het liefst maar thuis blijft uit angst dat iemand haar gebit ziet. Ik had al een paar keer gezocht naar informatie over angsttandartsen, maar durfde toen nog steeds niet. Een week of drie geleden echter, ik had late dienst en zat alleen op kantoor, heb ik toch maar eens informatie opgevraagd bij de ******* (lekker dichtbij voor me). Ik kreeg 2 dagen later niet alleen hun brochure, maar ook meteen een afspraak, en kreeg toen wel een beetje een paniekaanval maar besloot dat het nu echt tijd was. Tegen niemand iets verteld tot 2 dagen van te voren aan mijn moeder. En toen afgelopen vrijdag dus naar die afspraak. Het zweet stond me in de handen, heb wel 10 keer rechtsomkeert willen maken, en nog voordat ik binnen was had ik al 2 huilbuien gehad. En toch, met opgeheven hoofd daar naar binnen. Alle lof, tot dusver, voor hoe je daar ontvangen wordt, en verder wordt begeleid. Eerst maakten ze foto's, niet echt een Doutzen Kroes smile, vervolgens ging ik bij de tandarts binnen (die gaf me meteen een tissue bij binnenkomst :P) en hij bevestigde wat ik eigenlijk al wist. Niet meer te redden, prothese boven en onder, mogelijk later vervangen door een klikgebit met implantaten, zometeen direct een afdruk maken en dan 24 augustus onder narcose. Ook het maken van de afdrukken viel uiteindelijk best mee.. de eerste afdruk bovenkant was een enorme worsteling, dus daarna kreeg ik een spray die mijn mond wat verdoofde en toen ging het goed
Het ging allemaal heel snel, maar ik ben me ervan bewust dat ik geen andere keus heb. Zou nog kunnen gaan shoppen voor een goedkopere behandeling maar ach... da's alleen maar nog meer zenuwen en nog meer tranen). Nog steeds heb ik best veel verdriet, maar ik denk inmiddels meer omdat ik het zover heb laten komen, dan uit angst. De grootste angst was denk ik sowieso voor het naar binnen stappen, en de mogelijke afkeurende blikken die ik van een tandarts verwachtte. Maar deze tandarts was gewoon een eerlijke vent, die me niet veroordeelde, maar me wel graag wil helpen. Het is een ontzettende geruststelling dat het onder narcose gaat gebeuren, en hoewel ik nog wel wat schaamte heb over het krijgen van een kunstgebit op zo'n jonge leeftijd, ben ik enorm trots op mezelf dat ik EINDELIJK de moed heb gehad om hieraan te beginnen. En weet je.. 5 dagen na de ingreep vieren we mijn vaders 65e verjaardag, en de gedachte dat ik dan in ieder geval breeduit kan lachen is echt iets om naar uit te kijken! Moet wel nog e.e.a. uitzoeken met betrekking tot de verzekering. Ga maar uit van het slechtste, alles wat ik vergoed krijg valt dan mee.
Als iemand nog adviezen heeft over wat me te wachten staat... ik hoor het graag!
Re: ik heb het gedaan!
Allereerst wil ik je zeggen dat ik het heel goed van je vind dat je bent gegaan. Ik ben afgelopen dinsdag in Best geholpen, onder volledige narcose heb ik gehapt en zijn de laatste tanden en kiezen boven en onder getrokken en is er gelijk een prothese geplaatst. Ik ben zeer tevreden over de manier waarop alles is gebeurd. Ze zijn echt heel erg aardig en correct, de patient staat centraal bij hen.
En ja ook ik had zoiets van ik zie wel wat ik moet betalen. Ik krijg wel een groot gedeelte van de prothese terug maar de narcose moet ik zelf betalen.
Als je vragen hebt dan hoor ik het wel.
dank voor je reactie, fijn te lezen dat iemand bij dezelfde kliniek een goede ervaring heeft. Je bent nu een week verder, hoe is het met je?
Kun je een beetje wennen aan het gebit, met praten en voorzichtig eten?
Ik heb geen idee wat ik mezelf moet voorstellen bij hoe snel/langzaam het herstel zal zijn.. bereid me maar voor op een paar dagen Modifast, kan ook geen kwaad en dan krijg ik tenminste wel de dingen binnen die mijn lichaam nodig heeft (een dieet van ijs en vla is leuk natuurlijk maar daar word ik toch niet zo blij van hoor).
Met mij gaat het wel ok nu. Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat dit uiteindelijk het beste is, en de gedachte dat ik over 5-6 weken voor de eerste keer voluit kan lachen naar mijn nichtje van 2-en-een-beetje is zo'n beetje de grootste drijfveer om positief te blijven. Je wilt zo'n kleintje toch ook een beetje een goed voorbeeld geven he. Zit nog te wachten op de offerte van de kliniek, pas als ik alles inzichtelijk heb ga ik naar de huisarts voor de ECG, en ook de aanbetaling doen.
Ok, ga weer aan de slag, pauze zit erop.. ben benieuwd naar hoe het met je gaat!
Groetjes
Dilly
Het gaat elke dag een stukje beter, het is best wel wennen al heb ik met praten niet echt een problemen. Ik zeg je wel eerlijk dat er best een paar pijnlijke momenten zijn geweest, maar goed dan nam ik een pijnstiller en was het ook weer uit te houden.
Ik weet dat als ik de tijd neem dat het dan goedkomt. Het ondergebit is het meeste wennen voor mij.
Morgen ga ik terug naar CDC voor nacontrole en ik denk dat dan de hechtingen eruit worden gehaald. Ik wil wel graag dat ze morgen het ondergebit goedpassend maken want als ik nu eet wiebelt het door mijn mond en dat is vervelend.
Verder is mijn smile geweldig en daar geniet ik van elke keer als in de spiegel kijk.
Ben trouwens wel blij dat ik nu vakantie heb zodat ik straks als ik weer moet werken eigenlijk goed gewend ben.
Je hebt het over een aanbetaling? Ik heb alleen de narcose betaald dat moest voordat ik werd behandeld.
Verder heb ik geen offerte gehad maar heeft CDC die rechtstreeks gestuurd naar de verzekering. Via hen kreeg ik te horen hoeveel ik zelf bij moet dragen.
Gewoon positief blijven hoor, als het me iets geleerd heeft is dat tijd alle wonden heelt.
Groetjes
Hoe was het gisteren? Zijn je hechtingen eruit?
Ik heb geen vakantie wanneer 'het' gebeurt, maar aangezien het toch een narcose betreft houden ze er op mijn werk rekening mee dat ik wellicht een weekje ziektewet ga klokken. Hoop zelf dat ik na een dag of 3 me goed en zeker genoeg voel om gewoon weer naar kantoor te gaan maar we zien wel...
De aanbetaling is idd voor de narcose, maar omdat het vrijdag zo snel ging snapten ze daar zelf ook wel dat ik daar niet op voorbereid was. Ik zal straks maar eens bellen om te zien hoe ze dit nou precies in gedachten hebben, vind het nogal een bedrag om zonder rekening over te maken. Maar dat komt wel goed :)
Groetjes!
Gisteren is goed gegaan, mijn hechtingen zijn eruit gegehaald, veel drukpunten weggehaald en ze hebben er een zachte laag in aangebracht. Dit alles heeft bij mij heel veel verlichting gegeven, ik heb nu geen pijn meer gelukkig.
Over 8 weken moet ik terug en dan brengen ze een harde laag in, dat wordt dan mijn definitieve prothese. Ik moet dan wel even 4 uur doorbrengen zonder onder- en bovenprothese dus moet nog even gaan nadenken wat ik die tijd moet gaan doen. Best is voor mij niet om de hoek dus ik ga ook niet even terug naar huis.
De prothese zit goed maar wel los, daar kan ik meeleven omdat ik weet dat dit nog niet de definitieve is. Ik heb vandaag voor het eerst geplakt en dat vind ik een prettig gevoel, ik kan nu gewoon eten. Alhoewel ik wel moet leren kauwen met mijn prothese, het is een gekke gewaarwording. Ik kan alles goed proeven en dat valt mij reuze mee.
V.w.b. het weer gaan werken, ik ben ook een weekje in de ziektewet gegaan, had dat met mijn werk al afgesproken en ik heb het wel even nodig gehad. Het belangrijkste is dat we geduld hebben en niet verwachten dat na 4 dagen alles weer is zoals vanouds. O ja, leuke bijkomstigheid vind ik dat ik nu al 5 kilo kwijt ben.
Ik heb gewoon een rekening gekregen om het bedrag over te maken. Ik heb het 4 dagen voordat ik ging overgemaakt, toen even nagebeld om te vragen of het op de rekening stond.
Ik moet je zeggen dat ik geen spijt heb dat ik voor ze heb gekozen, zo proffesioneel als ze daar met je omgaan. Je bent echt klant.
Wat ik vooral erg mooi vind is dat de prothese de vorm heeft van mijn eigen tanden. Dus je begrijpt dat ik regelmatig en veel lach :D
Groetjes
Kreeg vorige week een mailtje van de kliniek dat de anasthesist me toch even wilde zien n.a.v. mijn anamnese. Ik ben nogal zwaar dus ze wilden zich er zoveel mogelijk van verzekeren dat narcose geen probleem zou opleveren, en gelukkig was hij aan het einde van het gesprek, en na wat testjes (bloeddruk, zuurstofopname etc) er gerust genoeg op om zijn zegen te geven.
Gelukkig maar! Had me er al een heeeeel klein beetje op voorbereid dat het wel eens anders had kunnen lopen, maar dit is toch wel een opluchting.
En nu dus nog 2 weken, en dan is het zover, 24 augustus om 10 uur moet ik me melden. Ik weet dat het de eerste dagen niet echt een pretje zal worden, en toch kijk ik er naar uit. Ben het ZO beu om voordat ik heel hard ga lachen te moeten bedenken dat ik eerst mijn gebit met mijn hand moet afschermen. Zo beu ook om liefst maar gewoon niet in de spiegel te kijken vanwege die tanden. Ik ben klaar voor een 'nieuw begin', dus laat maar komen. Als ik al die jaren mezelf de ellende heb aangedaan van het leven met een aftakelend gebit, dan kan ik dit ook wel aan! Ja toch? :smt002
Nog 5 nachten slapen, en dan is het zover. Gelukkig maar, gisteren voelde ik tijdens het eten een pijnscheut bij mijn hoektand, en jawel, een dikke vette scheur erin. Nou ja, nog 5 dagen, die kom ik ook wel door na al die jaren.
De ECG was goed, zowel de huisarts als de anesthesist waren het daarmee eens, dus nu hoef ik alleen maar op te komen dagen.
Natuurlijk is het spannend, en natuurlijk is het eng, maar het kan alleen maar beter worden dan het nu is. Ben wel HEEEEEL benieuwd naar het gebit!
Weet iemand van jullie welke dingen, qua verzorging en onderhoud van het gebit / mijn mond, ik al in huis kan of zou moeten halen?
PS... misschien een beetje raar dat ik hier een soort van monoloog voer maar het helpt al om het van me af te schrijven :P
Ja weet je dat ook de dingen in huis halen heel persoonlijk is. De een vindt dit prettig en de ander dit. Voorlopig heb nog niet gelijk een berg van dingen nodig, ennuh kopen is zo gebeurd hoor.
Misschien moet je gewoon even wachten, je krijgt van de kliniek een setje mee, een tandenborstel en 2 flesjes reiniger van Ecosym voor overdag en 1x per week. Ik ben zelf die reiniger voor overdag wel blijven gebruiken. Alleen de reiniger voor 1x per week niet maar dat komt omdat ik het niet lekker vind ruiken/smaken als ik de prothese in mijn mond doe daarna.
Verder heb ik een zachte tandenborstel om het tandvlees mee te poetsen zeg maar. Dat doe ik gewoon met een beetje tandpast, dan heb ik nog even het gevoel van tandenpoetsen :smt001
Ik heb wel een ultrasonische geluidsreiniger gekocht en daar doe ik 's morgens en 's avonds de prothese in voor 3 minuten. Voor mij werkt het perfect. Ik wil namelijk liever niet meer de prothese uitlaten omdat ik als hij te lang uit is misselijk wordt bij het indoen. 1x per dag als ik thuis kom en de plak is los dan poets ik met de ecosym.
Misschien moet je wel zorgen dat je paracetamol in huis hebt. Je krijgt van de kliniek ibuprofen mee maar dat is voor een dag of 2/3. Misschien heb je ze helemaal niet nodig maar voor het geval dat. O ja, en zorg voor vloeibaar voedsel, de eerste paar dagen lukt het eten nog niet echt goed.
Ik ben nu een dikke maand verder en ik zeg je dat het echt elke dag beter wordt. Ik kijk wel vol verlangen uit naar volgende maand als ze de rebase gaan doen, ik hoop dat ik dan niet meer hoef te plakken maar dat is ook weer afwachten. Ik moet gewoon nog even wachten met spareribs eten :D
Heel veel sterkte de komende dagen. Ik weet dat je gedachten goed malen omdat je niet weet of kan inschatten hoe het vooral daarna is.
Groetjes
Ik ben de eerste 2 dagen bij mijn ouders in huis, lekker filmkanaal kijken en me een beetje laten vertroetelen. Op woensdag is ook mijn zus met haar kids er, en daar word ik altijd blij van dus dat komt wel goed. Ik ga voor een paar dagen aan de Modifast volgende week, dan krijg ik toch alle bouwstoffen binnen. Ik ga er maar vanuit dat het wel even duurt voordat ik echt weer iets kan eten, dan valt het alleen maar mee als het eerder lukt.
Volgende week zaterdag vieren we mijn vader's 65e verjaardag, als ik dan maar weer een beetje boven water ben vind ik het verder allang best. Hoef ik nog niet eens te kunnen eten en alcohol drink ik toch al niet, maar als ik maar een beetje uit te voeten kan qua spraak.
We zullen wel zien!