Hoi,
Kan iemand me wat meer vertellen over de keuze tussen een brug of implantaten?
Er zijn afgelopen weken meerdere kiezen bij me getrokken. 1 linksboven, 2 linksonder, 2 rechtsboven en 4 rechtsonder. Verder waren er in het verleden ook al een tand en 2 kiezen getrokken. Ik heb niet veel meer over.
Nu heb ik de eerste keer dat ik mijn huidige tandarts sprak (ik was 25 jaar niet geweest) het met hem wel even gehad over dat ik waarschijnlijk straks wel een brug of implantaten nodig heb, maar daarna niet meer.
Hij zei dat ik er maar eens over na moest denken en dat we het er wel over zouden hebben als alle wortelresten en slechte kiezen eruit waren.
Ik vraag me af wat de voor- en nadelen van implantaten zijn. Gaan deze je hele leven mee of moeten deze ook weer worden vervangen? (dat lijkt me namelijk vreselijk).
En hoe zetten ze zo'n brug vast, met haken? En zo ja, zie je dat dan zitten als je lacht?
Ik moet volgende week woensdag weer langs bij mijn tandarts om wat vullingen te laten zetten maar ik wil dan voor mezelf al een beetje een idee hebben van wat ik wil.
Ik ben erg bang voor de tandarts :oops: en ik zie dan ook erg op tegen het laten zetten van implantaten. Ook het feit dat je volgens mij erg lang met alleen schroeven in je mond loopt lijkt me niet fijn.
Kan iemand me daar wat meer over vertellen.
Groetjes,
Angst en beven
Kan iemand me wat meer vertellen over de keuze tussen een brug of implantaten?
Er zijn afgelopen weken meerdere kiezen bij me getrokken. 1 linksboven, 2 linksonder, 2 rechtsboven en 4 rechtsonder. Verder waren er in het verleden ook al een tand en 2 kiezen getrokken. Ik heb niet veel meer over.
Nu heb ik de eerste keer dat ik mijn huidige tandarts sprak (ik was 25 jaar niet geweest) het met hem wel even gehad over dat ik waarschijnlijk straks wel een brug of implantaten nodig heb, maar daarna niet meer.
Hij zei dat ik er maar eens over na moest denken en dat we het er wel over zouden hebben als alle wortelresten en slechte kiezen eruit waren.
Ik vraag me af wat de voor- en nadelen van implantaten zijn. Gaan deze je hele leven mee of moeten deze ook weer worden vervangen? (dat lijkt me namelijk vreselijk).
En hoe zetten ze zo'n brug vast, met haken? En zo ja, zie je dat dan zitten als je lacht?
Ik moet volgende week woensdag weer langs bij mijn tandarts om wat vullingen te laten zetten maar ik wil dan voor mezelf al een beetje een idee hebben van wat ik wil.
Ik ben erg bang voor de tandarts :oops: en ik zie dan ook erg op tegen het laten zetten van implantaten. Ook het feit dat je volgens mij erg lang met alleen schroeven in je mond loopt lijkt me niet fijn.
Kan iemand me daar wat meer over vertellen.
Groetjes,
Angst en beven
Re: brug of implantaten
m.i. is dus niet ieder mond "'zomaar"" geschikt om te implanteren. Ik mis in het verhaal de optie frame bv. want dat is toch echt een alternatief, al is het voor semi-tijdelijk. Als iemand 25 jaar niet geweest is en verwaarlozing is de oorzaak van verlies wil ik toch eerst zien dat periodieke controles daadwerkelijk gedaan worden.
Oorzaak is dat ik inderdaad 25 jaar niet geweest ben en hierdoor het van kwaad tot erger ging. In mijn jeugd vervelende ervaringen gehad met mijn tandarts waardoor ik niet meer durfde. Later toen ik wat ouder werd durfde ik niet meer door schaamte maar ook vooral omdat ik bang was dat alles eruit moest. En dat is natuurlijk erg dom, want door zo lang te wachten was er nu zoveel niet te redden. Het grootste deel van wat eruit moest waren alleen nog maar wortels, de kiezen waren helemaal weg. Wat de precieze oorzaak was dat mijn kiezen zo slecht zijn weet ik niet. Ik poetste 2x per dag. Mijn tanden zijn allemaal nog goed en na een goede tandsteenbehandeling en een paar vullingen ziet dat er weer heel goed uit.
Nu ik de stap heb gezet, denk ik echt constant waarom heb ik dit niet eerder gedaan. Deze tandarts zorgt ervoor dat ik weer terug durf te gaan ook al staat het zweet me nog in de handen en lig ik rillend in de stoel. Ik ben in 3 weken tijd nu 5 keer geweest en ik ben zo trots op mijn tanden dat ik dit echt niet ga verpesten door niet meer te gaan. Ik poets nu zelfs 3 keer per dag mijn gebit.
Waar ik erg benieuwd naar ben is hoelang het traject gemiddeld duurt van het plaatsen van implantaten ten opzichte van een brug. En kunt u me uitleggen wat een frame is? En wat bedoelt u precies met semi-tijdelijk? Voor hoelang is dit dan ongeveer?
Bedankt alvast voor uw reactie.
En kan iemand me vertellen wat de ervaringen zijn met een brug?
Ik wil graag wat meer info om een goede keus te kunnen maken.
Groetjes,
Angst en beven.
ik heb 1 implantaat en dat heeft in totaal een jaar en 2 maanden geduurd. Er waren volgens de implantologe 2 redenen dat het zolang duurde:
1) het moet goed ingroeien en dat heeft tijd nodig
2) ik werk zelf fulltime dus ik ben moeilijk met plannen (dan heeft zij geen tijd en dan krijg ik geen vrij)
Ik moet daar wel bijzeggen dat ik verder geen echte problemen met mijn mond heb, ik ga netjes 4 keer per jaar naar de mondhygieniste, 1 keer naar de tandarts en elke 2 jaar overzichtsfotos (dat is het beleid in de praktijk waar ik kom) De reden voor dit implantaat was dat ik die tand gewoon niet heb. Ik had daar een melktand (ben 30) maar daar is nooit een volwassen tand gekomen (dat lijkt genetisch te zijn, mijn moeder en oma hebben precies het zelfde) Dus ik ben geen tandkwijt geraakt door problemen of zo.
Ik zie dat je bang bent voor de tandarts, ik ben niet doodsbang maar ook geen held. Ik vond het 100% meevallen, ik heb bijna geen napijn gehad en de behandeling zelf vond ik pijnloos. Het resultaat mag er ook echt wezen, ik vind het super mooi!
Flow
Bedankt voor je antwoord. Als ik zo op forum rondkijk zie ik veel mensen die het over allerlei problemen hebben omtrent implantaten. Goed om te horen dat er ook positieve verhalen zijn. Ik vroeg me nog wel af of andere mensen die schroef niet zien zitten zolang er nog geen kroon of iets dergelijks op is gezet. Kun je me daar iets over vertellen?
Ik ben vorige week weer naar de tandarts geweest en hij heeft aangegeven dat ik over 6 maanden pas weer terug moet komen. Het moet allemaal eerst genezen en tot rust komen. Over een half jaar zullen we dan ook kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik heb rechtsonderin eigenlijk geen kiezen meer, dus ik denk dat als het kan met de hoeveelheid bot (en als ik het goed heb bijgehouden :smt003: zie opmerking tandarts vV), de optie implantaten wel ter sprake zal komen.
Weet iemand of het normaal is dat het 6 maanden moet genezen? Het lijkt me zo lang. Op het moment dat hij vertelde dat ik een halfjaar niet hoefde te komen was ik opgelucht, maar nu vind ik het toch wel lang duren om rond te lopen met 9 kiezen minder (hoewel je er weinig van ziet), want het kauwen gaat niet zo goed :smt009
Groet,
Angst en beven.
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=18332
1. frame of plaatje
2. brug
3. implantaat
klik de opties aan voor wat informatie. De folders beantwoorden een deel van de vragen die je hebt gesteld. Wat voor jou het beste is zal je tzt met je tandarts moeten bespreken. Als 6 maanden wachten je te lang is zou je eerder nog een keer kunnen vragen om een consult.
Via deze link kun je nog veel meer folders vinden over tandheelkunde.
Echt nuttige informatie. Zo weet ik alvast wat me een beetje te wachten staat. Mijn voorkeur gaat uit naar een vaste gedeeltelijke prothese want het lijkt me vervelend om iets in je mond te hebben wat met haakjes vastzit en wat je er elke dag uit moet halen.
Op dit moment zie ik implantaten nog steeds niet zo zitten vanwege het feit dat ze gaten in je kaak boren, maar als ik het verhaal van flow zie, moet ik er toch maar eens over nadenken.
Brugwerk klinkt me op dit moment het beste in de oren, maar ik weet niet of het mogelijk is met het beperkt aantal kiezen wat ik heb.
Nog maar even over na denken maar. Maar ik heb nog even de tijd.
Oh en Alpifresh ook bedankt voor de link, kan ik wat ideeen opdoen over wat ik kan eten. Maar ik moet zeggen het gaat elke dag wat beter met kauwen. Over een weekje zit ik weer aan de spareribs :P
Bedankt allemaal voor de info.
Groetjes,
Angst en beven.
Het lukt me om de een of andere reden niet om fotos up te loaden hier. (ik krijg constant het bericht dat ik geen bijlage mag uploaden)
Als je me even een pb stuurt met je mail adres kan ik je de fotos van mijn implantaat (1 met het schroefje zonder kroon, en 1 met de kroon erop) sturen.
Maar nogmaals, ik ben echt heel blij dat ik het heb gedaan, natuurlijk kan ik je niet beloven dat bij jou alles zo makkelijk gaat als bij mij. Er wordt wel verwacht (in elk geval bij mijn tandarts + implantoloog + mondhygieniste) dat je gezond tandvlees hebt en houdt, dus er moet gepoetst geflost en gestokerd worden. (maar dat leert de mondhygieniste je wel hoe dat moet)
Flow
De upload werkt i.d.d. momenteel niet. Je kunt ook een 'host' gebruiken zoals http://imageshack.us/ en dan een link plaatsen hier. Dat werkt wel.
Dus angst en beven: hier staan de fotos (je hoeft dus niet meer te mailen)
http://img265.imageshack.us/gal.php?g=voorimplantaat.jpg
De eerste foto is de foto voordat ik het implantaat had, dus je ziet daar het kleine melktandje dat er al 30 jaar inzat.
Toen is dat tandje getrokken, het implantaat geplaatst en toen is dat schroefje er op gezet (foto 3)
Op de foto met het schroefje zie je het schroefje dus wel maar je kunt ook zien dat ik mijn mond best wel ver open moet trekken met mijn vinger om het echt te laten opvallen. De meeste mensen viel het helemaal niet op
Op foto 2 zie je het als de kroon erop zit, als je de foto groot maakt dan heb ik een pijltje getekent welke tand het is.
Ik ben trouwens een hele slechte fotograaf dus de belichting enzo klopt helemaa niet, het gaat gewoon effe om het idee.
Flow
Voelt zo'n tand anders als je eigen tanden of voelt het als iets vreemds in het begin?
En trouwens, je bent echt geen slechte fotograaf, ziet er goed uit :D
Groetjes,
Angst en Beven
ja ik had een nood-tandje (dat heet anders maar dat weet ik effe niet meer) maar dat heb ik nooit ingehad omdat ik het vreselijk vond voelen (dat ligt blijkbaar aan mij want andere mensen kunnen er goed aan wennen)
Deze tand voelt als mijn eigen, het duurde een dag of 4-5 voor ik er aan gewend was maar ik had natuurlijk ook best lang niks op die plek gehad en daarvoor altijd een tand die te klein was en dus toch niet mee kon bijten. Nu voelt het heel natuurlijk. Als ik bijt met die tand dan voelt het als de andere tanden. Ik voel dus de druk van een beet die ik bij andere tanden ook voel maar ook niet meer. Ook als ik met mijn tanden opelkaar tik voelt het als een gewone tand. Eigenlijk heb ik alleen in de gaten dat er iets anders is omdat ik hem anders schoon moet maken. Verder voelt het voor mij (maar ik kan niet beoordelen hoe anderen zich voelen) als een gewone, natuurlijke tand.
Dank je trouwens dat je het mooi vindt, ik vind het zelf ook mooi!
Flow