Afgelopen donderdag een extractie van mijn verstandskies ondergaan (links onder). Ging vlug en prima, niets te klagen.
Echter de dag erna, de wond bekeken via de spiegel, en volgens mij hadden de hechtingen toen al los gelaten:
Ik kan diep in de wond kijken en zelfs zien waar de wortels ongeveer hebben gelopen. Is dit normaal? Het bloed echter niet, maar de grootte van het gat deed mij schrikken.
Nu, 4 dagen na de behandeling nog steeds pijn en kloppingen in en rondom de wond. Zonder paracetamol om de 4 uur hou ik het niet uit.
Ik heb tweemaal gespoeld met zout water in de wond met de spuit die zij mee hadden gegeven. Maar ik hou de nare smaak in mijn mond.
Raden jullie het mij aan terug te gaan naar de arts of nog even af te wachten?
Alvast bedankt!
Echter de dag erna, de wond bekeken via de spiegel, en volgens mij hadden de hechtingen toen al los gelaten:
Ik kan diep in de wond kijken en zelfs zien waar de wortels ongeveer hebben gelopen. Is dit normaal? Het bloed echter niet, maar de grootte van het gat deed mij schrikken.
Nu, 4 dagen na de behandeling nog steeds pijn en kloppingen in en rondom de wond. Zonder paracetamol om de 4 uur hou ik het niet uit.
Ik heb tweemaal gespoeld met zout water in de wond met de spuit die zij mee hadden gegeven. Maar ik hou de nare smaak in mijn mond.
Raden jullie het mij aan terug te gaan naar de arts of nog even af te wachten?
Alvast bedankt!
Re: verstandskies eruit - geen hechtingen, mogelijk ontsteki
U heeft de monoject al meegekregen, u kunt de wond meermaal daags uitspoelen met een 1,5% waterstofperoxide (3% oplossing 1 op 1 verdunnen met lauw water), als de pijn over is kunt u de extractieholte uitspoelen met water (om achterblijven van voedselresten en nieuwe ontsteking te voorkomen).
Sluiting van de wond zal ongeveer 3 weken in beslag nemen.
Sterkte!
Alveolitis is, als ik de wikipedia beschrijving goed begrijp, al een ontsteking in de holte?
Dus ik hoef niet per se naar de arts mits ik gewoon met die oplossing na elke maaltijd blijf spoelen in de wond? En de 'missende' hechtingen zijn ook geen probleem voor de bevordering van de genezing?
Sorry voor de vele vragen, ik weet niet veel van tand/kaak heelkunde, en maak me toch een beetje zorgen :oops:
Zoals gezegd zal het sluiten van de alveole ongeveer 3 weken in beslag nemen, dit omdat het geheel zich van onder naar boven zal sluiten.
Alveolitis is een vaker voorkomende complicatie na een extractie, uitspoelen met waterstofperoxide is de behandeling van eerste keus, antibiotica heeft weinig zin.
De ontbrekende hechtingen hebben geen invloed op de genezing.
Maar als u er erg ongerust over bent kunt u altijd even bij uw eigen tandarts langsgaan, een gerust gemoed is ook heel wat waard :)
Sterkte
De kaakchirurg had me na de behandeling vertelt niet teveel in te wond te spuiten, omdat dat dan alleen maar meer last zou veroorzaken. Maar gevoelsmatig ben ik het met uw bericht eens om meer te spoelen dan alleen na het eten (gezien de 'rotzooi' die meekomt na een spoeling haha).
Onwijs bedankt! Ik ga met het advies aan de slag :)
In uw geval is deze bloedprop al verloren gegaan en hoeft dus niet in stand gehouden te worden. Daarom is spoelen in uw geval wel geindiceerd en in normale gevallen niet.
met vriendelijke groet
Afgelopen dagen goed wezen spoelen (elke keer na het eten en wanneer ik de vieze smaak in mijn mond proefde). Dit heeft volgens mij wel geholpen
want de hevige, kloppende pijn is zo goed als weg, net als de vieze smaak. De zwelling en het dikke rode tandvlees is ook weer geslonken.
Volgens mij is de ontsteking zo goed als verdwenen. Echt super :)
Nu spoel ik alleen nog als ik opsta (na het ontbijt) en voordat ik ga slapen. Daarna klopt het nog wel even een halfuur, maar daarna is het weer weg. Er komt eigenlijk geen rommel meer uit,
op een eventuele voedselrest na. Zou ik volgens jullie toch meer moeten blijven spoelen? of zou dit ook voldoende zijn om het goed te laten genezen?
Paracetamol ben ik ook aan het afbouwen. Snachts nog wel elke keer wakker om een hele in te nemen (druk op de kaak met liggen?), maar overdag overgestapt op halfjes.
Ik ben zo blij! :smt003
Illuminus, nog ontzettend bedankt voor de adviezen! :D