Apex-resectie waarschijnlijk niet afdoende, wat nu?

Author:
Ivanka
Posted:
za, 08/14/2010 - 13:27
Ik loop inmiddels al bijna 3 jaar rond met problemen met mijn achterste kies in mijn rechter bovenkaak.
Mijn eigen TA dacht aanvankelijk (toen ik me enorme kiespijn binnen kwam) dat mijn verstandskiezen het probleem waren.
Deze heb ik dus laten verwijderen in de hoop van deze kwelling verlost te zijn. Niets was minder waar en toen de wond van het verwijderen van de verstandskiezen goed en wel genezen was, kwam de pijn hevig terug.

Had de klassieke sympotomen van een onsteking (alleen wist ik dat toen nog niet)... mijn achterste kies voelde te hoog aan, alsof ie niet meer op mijn onderkaak pastte. TA dacht dat het misschien gekomen was door het wrikken bij het verwijderen van mijn verstandskies en sleep een stukje van mijn kies af. Er was meteen verlichting, mooi, nu zou de pijn voorbij zijn.
Maar de pijn kwam terug, wederom werd er iets van mijn kies afgeslepen (in totaal zo'n 4x achterelkaar, maar de pijn kwam steeds terug).
Moet er even bij vertellen dat ik in dat jaar heel veel AB geslikt heb omdat ik last had van blaasontstekingen, nu begrijp ik dat de ontsteking in mijn kaak daardoor mooi heeft kunnen doorsluimeren zonder dat iemand het echt wist..

Uiteindelijk heeft mijn TA in de kies geboord en daar kwam dus een hoop troep uit... Heb toen een aantal wortelkanaalbehandelingen gehad, maar dit hielp al niet meer. Ik werd doorgestuurd naar de kaakchirurg voor een Apex-resectie.
Ondertussen heb ik al 2 x een apex-resectie gehad en nu zit ik weer met een fistel op mijn kaak.. Heb niet echt pijn, maar ben wel bang dat dat weer komt. En zo'n fistel is toch wel een teken dat er nog troep zit of niet?
Mijn vriend vraagt ook regelmatig of ik weer last van mijn kies heb, want op sommige momenten heb ik last van slechte adem (ik heb dan geen pijn, maar de slechte adem is toch een teken dat het niet goed is?).

Soms druk ik de fistel kapot (klinkt heel vies :oops: ), maar er komt niet echt iets uit.. soms een klein beetje bloed, maar dan verbetert mijn adem wel..

Wat kan ik nu het beste doen? Moet die kies getrokken worden of is er nog een andere oplossing? Er zit ook een verdikking in het kaakbot, is dit te wijten aan de apex-behandelingen of de ontsteking?

Hoop dat er hier mensen zijn die wat antwoorden voor me hebben, want ik word er onderhand niet goed van.
Spiegeltje

Als u extractie (nog) niet ziet zitten (het gaat wel in die richting nu de gebruikelijke behandelingen geen succes hebben en veel andere opties zijn er niet) zou een consult bij een endodontoloog (= tandarts met differentiatie wortelkanaalbehandelingen) nog zijn te overwegen. Er is doorgaans wel een lange wachtlijst. Maar ze kunnen soms oplossingen bieden die de huistandarts niet kan bieden. Garantie op succes kunnen ook hun niet geven.
za, 08/14/2010 - 14:52 Permalink