herbehandeling endodontoloog

Author:
megan1
Posted:
ma, 08/16/2010 - 10:37
Hoi !! Heeft er iemand ervaring met een herbehandeling van een oude wkb door een endodontoloog ? Is ook al een apex gedaan aan deze kies ( re boven ) en kreeg het advies om het maar te "proberen" en "anders gaat de kies er alsnog uit" dit wordt een beetje lastig want is onderdeel van een brug. Hoop op info ! Groet megan
Illuminus

Bij de endodontoloog krijgt u eerst een consult, waarin de endodontoloog het element zal onderzoeken en met u de situatie zal bespreken.

Aan de hand van de bevindingen zal dan in overleg met u worden besloten of er al dan niet een herbehandeling/nieuwe apexresectie (of een combinatie van beiden) zal moeten plaatsvinden.

Of herbehandeling zin heeft hangt erg van de situatie af, waar en hoe de resecties zijn uitgevoerd, hoeveel kanalen er gevuld zijn, hoe de kwaliteit van de kanaalvulling is etc etc.

Dus eerst eens de situatie laten beoordelen en horen wat de endodontoloog van het geheel denkt.

Succes!
ma, 08/16/2010 - 11:30 Permalink
megan1

Dank voor uw reactie. Was zelf niet helemaal duidelijk geweest ( sorry daarvoor !! ), ben al bij endodontoloog geweest en zijn reactie op de foto en mijn klachten is dat we een herbehandeling kunnen doen en misschien lost dat mijn klachten op. Weet wel dat er geen garanties kunnen worden gegeven maar door mijn "gebitsgeschiedenis" ben ik wat huiverig geworden zeker gezien het feit dat de kaakchirurg CMD heeft geconstateerd. Wat nu te doen ?! Groet megan
ma, 08/16/2010 - 12:02 Permalink
Illuminus

Uitkomst van een endodontische behandeling is nooit 100% te voorspellen, hoe meer factoren er in het spel komen des te moeilijker wordt het een voorspelling te doen.

Kort gezegd is het een afweging tussen de kosten en de mogelijke baten van de behandeling afgezet tegen andere mogelijke opties (implantaten, partiele uitneembare voorziening, na extractie zo laten). De kosten en slagingskansen van deze alternatieven moeten worden afgewogen tegen die van een herbehandeling. De tandarts/endodontoloog kunnen u informeren, wat te doen is echt aan u zelf....het is niet zwart/wit en u bent de enige die in de eigen portemonnaie kan kijken en voor u zelf kan beoordelen wat het u waard is om welke behandeling uit te laten voeren.

Overigens heeft CMD geen invloed op de genezing van een wortelpuntontsteking en behandeling van CMD zal verder een endodontische behandeling niet in de weg staan of vice versa.

Wellicht een optie om nog eens met de eigen tandarts eventuele alternatieven door te nemen?
ma, 08/16/2010 - 12:50 Permalink
megan1

Nogmaals dank voor uw reactie !! Vind het zo'n moeilijke beslissing om zelf te nemen, als ik zeker zou weten dat een herbehandeling er voor zorgt dat mijn huidige klachten verdwijnen maakt het me niet uit wat het kost, echt waar. Iedere dag, al bijna 10 jaar, last van je kiezen is echt niks........Nogmaals dank voor uw reactie, moet donderdag naar ta voor halfjaarlijkse controle en zal dit zeker met haar bespreken ! Groet megan
ma, 08/16/2010 - 14:30 Permalink