Overige beugelvragen

Author:
Tamaraaa
Posted:
ma, 08/09/2010 - 12:48
Hoe lang moet je meestal een beugel??
Wat is een nachtbeugel?
(deze beugel krijg ik na mijn slotjesbeugel)
Romy32

Hoe lang moet je meestal een beugel??

Dat ligt eraan wat er moet gebeuren. In een jaar kan er al heel veel veranderen. Maar omdat iedereen anders is, kan het ook best anderhalf jaar of soms twee jaar duren.

Wat is een nachtbeugel?
(deze beugel krijg ik na mijn slotjesbeugel)

De nachtbeugel die ik heb, is een plastic 'hoesje' wat precies om je tanden past. Als je beugel eruit gaat, wordt er een afdruk gemaakt. Een paar dagen later is je nachtbeugel klaar, en kun je 'm gaan dragen. Als je 'm echt trouw draagt, blijven je tanden recht.
ma, 08/09/2010 - 18:49 Permalink
panda2

hey,

Ik heb dezelfde nachtbeugel als Romy maar het kan ook zijn dat je een plaatbeugel krijgt alsnachtbeugel dus een verhemolte plaatje met een ijzere draad langs je tanden (wel uitneembaar natuurlijk)

Hoe lang je een nachtbeugel moet is niet te zeggen ik heb hem nu een half jaar maar merk het nog dagenlijks als ik hem in doe dat mijn tanden nog niet vast staan. Het zal bij mij nog wel even duren.
vr, 08/13/2010 - 20:21 Permalink
Gtaboy107

Ik heb ook zo'n plastic hoes, maar ik draag ze niet vaak. Heel eigenwijs, ik weet het, maar ik krijg elke keer te horen dat ik weer langer door moet. Ik ben het best zat. Maar in mei was ik voor het laatst, beugel al best lang uit, gelukkig, en Dinsdag moet ik erheen. Als alles goed is stoppen ze ermee, maar ja, nu weet ik wel zeker dat het niet goed gaat, en dat ik weer snel op het matje mag. Iemand tips om ze toch elke keer in te doen? Ik voel ook als ik die hoezen in doe, dat mijn tanden gelijk pijn doen. Ik heb ook dat ik ga slapen met die beugels eens in, en dan maakt de wekker mij wakker, en dan zitten de hoesjes niet meer in mijn mond, maar op mijn nachtkastje, terwijl ik zeker weet dat ik ze er niet uit heb gehaald.
zo, 08/15/2010 - 20:13 Permalink
Romy32

Iemand tips om ze toch elke keer in te doen?

Gewoon de beugels bij je tandenborstel leggen, dan kun je ze niet vergeten (tenzij je 's avonds je tanden niet poetst natuurlijk :wink: ).

Dat de beugels 's avonds strakker zitten, is logisch. Gedurende de dag zit er toch een beetje beweging in je tanden, en door de hoesjes worden ze dan weer even teruggeduwd. En zeker als je de beugels niet vaak draagt, zul je het wel even voelen als je ze dan opeens weer in doet.

Dat de beugels daarna wat losser gaat zitten, is ook heel normaal. Je tanden komen weer in de juiste positie, dus de beugels hoeven minder te drukken. Dat ze echt helemaal uitvallen lijkt me niet helemaal de bedoeling, maar misschien doe je dat onbewust toch zelf hoor. Ik bedoel; ze wandelen niet vanzelf naar je nachtkastje en gaan daar netjes liggen, toch?

En wat betreft 'op het matje komen'. Het zijn jouw tanden. Die wil je toch zelf recht houden?
zo, 08/15/2010 - 21:06 Permalink
Basset

De nachtbeugel zoals je hem noemt is eigenlijk een contentie apparaat, dit heeft tot doel om na de therapie na te gaan of de nieuwe situatie wel stabiel is zodat de tanden blijven staan. Gedurende een deel van de dag dient hij niet gedragen te worden en een deel net.

Nu zoals ik deze apparatuur vroeger voor mijn patienten gebruikte ging dit zo: tijdens een bepaalde periode diende het apparaat gedragen te worden als de patient na school thuis kwam tot hij of zij terug naar school ging. Na een tijdje werd dit beperkt van slapengaan tot opstaan. zo ging dit verder tot eens een nachtje verslaan en zo werd hij steeds minder gedragen.

De evaluatie of een stap verder kon was dan ook het feit of er bij het inplaatsen van het plaatje al dan niet meer druk optrad doordat de tanden lichtjes verplaatst waren.

Laat je zo een plaatje te lang uit volgens de wens van de tandarts dan verschuiven de tanden in die periode net iets te veel. Dat betekent dat je contentieplaatje geen contentieplaat meer is (lees op zijn plaats houden) maar eigenlijk terug een orthodontische beugel die de tanden verplaatst. Het gevolg is dat de ruimte tussen de wortel en het kaakbot op bepaalde plekken niet kan aangroeien omdat ze door de regelmatige activatie (plaatje knelt = trekkracht) niet op één plaats kunnen stabiliseren.dus mooi inhouden zolang het moet -- een latere nieuwe behandeling moet je zelf gaan betalen dus nu nog even doorbijten

Contentieapparatuur werd bij ons 1,5 tot 2 jaar gedragen zoals omschreven. Maar ik ben geen orthodontist
ma, 08/16/2010 - 12:16 Permalink
panda2

Tja ik heb hem nu 7 maanden en moet hem tot dec elke nacht dragen en dan mag ik weer terug voor controlle en wordt er besloten hoe we verder gaan. Tegen mij is gezegt dat ik hem het eerste jaar elke nacht in moet en daarna gaan afbouwen. Ben benieuwd heb er geen hekel aan en geen last van dus ga er gewoon ijverig mee door.
ma, 08/16/2010 - 16:22 Permalink
Romy32

De nachtbeugel zoals je hem noemt is eigenlijk een contentie apparaat, dit heeft tot doel om na de therapie na te gaan of de nieuwe situatie wel stabiel is zodat de tanden blijven staan.

Is contentie in dit verhaal gewoon hetzelfde als retentie?
ma, 08/16/2010 - 18:32 Permalink
Tamaraaa

Hey allemaal!

Bedankt voor al jullie antwoorden,
Maar heb je verschillende soorten nachtbeugels dan??
Want de 1 heeft het over een draadje en de andere over een hoesje.
Hoe kom ik erachter welke ik krijg?
Waar dient een nachtbeugel precies voor?
Hoeveel uur per dag moet je zo'n beugel in doen??
Het is toch niet een echte beugel? Het is toch gewoon een Hoesje?
....??

Ik hoop dat jullie mijn vragen weer zo goed zullen/kunnen beantwoorden.
Echt een handig Forum! En altijd snel antwoord!

Dank jullie wel!
Met vriendelijke groet,
Tamaraaa
di, 08/17/2010 - 19:52 Permalink
Romy32

Hoe kom ik erachter welke ik krijg?
Ehm... je ortho vragen?

Waar dient een nachtbeugel precies voor?

De nachtbeugel zoals je hem noemt is eigenlijk een contentie apparaat, dit heeft tot doel om na de therapie na te gaan of de nieuwe situatie wel stabiel is zodat de tanden blijven staan.

Hoeveel uur per dag moet je zo'n beugel in doen??

tijdens een bepaalde periode diende het apparaat gedragen te worden als de patient na school thuis kwam tot hij of zij terug naar school ging. Na een tijdje werd dit beperkt van slapengaan tot opstaan. zo ging dit verder tot eens een nachtje verslaan en zo werd hij steeds minder gedragen.

Het is toch niet een echte beugel? Het is toch gewoon een Hoesje?

De nachtbeugel die ik heb, is een plastic 'hoesje' wat precies om je tanden past.

Maar heb je verschillende soorten nachtbeugels dan??
Want de 1 heeft het over een draadje en de andere over een hoesje.

Ik heb dezelfde nachtbeugel als Romy maar het kan ook zijn dat je een plaatbeugel krijgt alsnachtbeugel dus een verhemolte plaatje met een ijzere draad langs je tanden (wel uitneembaar natuurlijk)

Ik hoop dat jullie mijn vragen weer zo goed zullen/kunnen beantwoorden.
Echt een handig Forum! En altijd snel antwoord!

't Is zéker een heel goed en handig forum. Maar dan moet je wel de antwoorden lezen.... :wink:
di, 08/17/2010 - 20:13 Permalink
Gtaboy107

Nou ja, gister viel het mee. Ik kreeg de bovenste beugel nooit goed in omdat achterin een tand altijd heel pijn deed. Ging ie krassen ofzo daar, bloedde als een gek. Ontstoken dus. Hij zei dat het er goed uit zag, maar het poetsen kon iets beter. Over een half jaar pas terug.
wo, 08/18/2010 - 14:21 Permalink
Tamaraaa

Oke.
ik had pas gestuurd dat ik heel veel last had van mijn tandvlees.
het was heel erg rood.
nu is het al weer licht roze geworden,
maar toch zit het tandvlees nog los.

wat moet ik nu doen?
nog beter poetsen??
Of naar de tandarts teruggaan?

mijn tanvlees onderin gebit, middelste 2 tanden, zit een los stuk tandvlees....

MVG TAMARA
wo, 08/18/2010 - 14:33 Permalink
Slk

Hallo,

Ik ben 18 en Binnenkort krijg ik mijn blokjesbeugel. De eerste keer alleen onder en een maand later boven. Nu is mijn vraag. Als ik mijn kiezen op elkaar zet, zitten mijn bovenste voortanden over de onderste. Betekent dit dat ik met de blokjesbeugel straks mijn kiezen niet meer op elkaar kan zetten? Of dat als ik het wel doe de blokjes afbreken? Ik zag ook in de brief staat waar ik een beetje door ging stressen dat mogelijk tijdens de behandeling een beugel toegevoegd kan worden. Ik hoop dat iemand ervaring heeft met deze dingen.
do, 03/09/2017 - 19:09 Permalink