Ingesloten hoektand

Author:
Caroline Frederix
Posted:
wo, 08/25/2010 - 11:54
Hallo

Ik heb in mijn bovenkaak een ingesloten hoektand, de melkhoektand is nog steeds aanwezig. Ik ben 32 jaar. Momenteel heb ik geen last of pijn van de ingesloten tand, maar de stomatoloog zegt dat de kans op een cyste reëel is en dat ik dan een aantal tanden kan verliezen. Hij raadt mij dan ook aan om deze ingesloten hoektand preventief te laten verwijderen onder narcose of om hem met orthodontie naar beneden te laten trekken.

Wat doe ik best? Ik ben bang van de operatie en heb schrik om achteraf veel miserie te hebben terwijl ik nu geen last of pijn ondervind.

Morgen moet ik terug naar de stomatoloog.

Groeten

Caroline
panda2

Hallo Caroline,

Ik heb hetzelfde gehad. Ik had nog 2 melktanden waar de blijvende tanden lekker boven lagen niks te doen.
Mijn tandarts heeft het alleen nooit over tanden verliezen en cystes enz gehad maar mij wel doorgestuurd naar een ortho.
Ik was 27 toen ik daar aan begon en heb er echt geen spijt van gehad.
Eerst zijn mijn melktanden getrokken en toen zijn er slotjes aan mijn blijvende tanden gezet (deze lagen onder het tandvlees dus bij de kaakchirurg onder verdoving. Mijn beugel was er in de tussentijd al in gezet en doormiddel van het bevestigen aan mijn beugeldraad zijn mijn hoektanden "gehaald"

Ik heb er totaal geen spijt van en het resultaat is echt heel mooi!
Tja het is niet altijd pijnloos geweest maar ook niet heel pijnlijk. Echt geen haartje spijt!

Als ik jou was zou ik een afspraak maken bij een ortho en kijken en vragen wat de mogenlijkheden zijn.
De melktand zal je ooit gaan verliezen en de blijvende tand laten verwijderen vind ik erg drastisch en weg is weg.
Je kan als het niet goed gaat de blijvende tand altijd nog laten verwijderen en een andere oplossing zoeken. Ik zou echt even goed kijken wat de oplossingen zijn.

Mocht je vragen hebben vraag het gerust en misschien zijn er wel meer mensen die hier reageren.
wo, 08/25/2010 - 17:52 Permalink
Caroline Frederix

Hallo panda 2

Het vrijleggen van die hoektand behoort tot een groter geheel van ingrepen die ik zal moeten ondergaan als ik beslis om het te doen.

Ik twijfel echter heel erg, enerzijds uit angst voor de operaties en de eventuele negatieve gevolgen achteraf, anderzijds over de lange behandelperiode (3 jaar!) en de reacties van mijn omgeving.

Mijn behandelplan ziet er als volgt uit: rapid palatal expander om eerst de bovenste 4 kiezen mee recht te trekken (anders kom ik in schaarbeet na de verbreding) > operatie om een breuk in de bovenkaak te maken > bovenkaak opendraaien met RPE > als de breuk genezen is, mag de RPE eruit > blokjes op bovenste tanden > hoektand vrijleggen en op zijn plaats proberen te krijgen (is niet zeker dat dit lukt, hij ligt tegen de middelijn aan) > opbeetplaat in mond om diepe beet weg te krijgen + blokjes onderaan > BSSO-operatie met botopbouw op 2 plaatsen onderaan en eventueel ook Lefort I-operatie > plaatsen van 2 implantaten > plaatsen van 2 nepkiezen.

Niet min dus als je dit zo allemaal leest! Heb je, naast het vrijleggen van de hoektand, ook ervaring met een van de andere zaken? Hoe lag de hoektand bij jou? Misschien iemand anders op het forum ervaring? Het is eigenlijk dringend. Ik zou ten laatste volgende week (de week van 11 juni) moeten beslissen, maar geraak er niet echt uit.

Groetjes

Caroline
vr, 07/08/2011 - 16:12 Permalink
panda2

Tja dat is wel even meer dan er bij mij moest gebeuren!

ik heb met de rest geen ervaring, ja de slotjes maar meer ook niet. Ik kan je ook niet verder helpen met je beslissing. Lastig lijkt mijn. Mijn hoektand lag iets schuin in mijn verhemelte maar was best goed te halen al lag hij wel heel vast en had de kaakchirurg er een hard hoofd in dat het zou gaan lukken het is heel goed gegaan.

Heel veel suc6 met je keuze en laat even weten wat je doet en hoe het dan verder gaat.

Groeten jolanda
vr, 07/08/2011 - 21:24 Permalink
BJN

de stomatoloog zegt dat de kans op een cyste reëel is

De kans op een cyste is heeeel erg klein. Met een rontgenfoto (orthopantomogram) is daar iets meer over te zeggen op individueel niveau. In het algemeen is dat dus geen reden om die tand(en) te gaan reguleren op deze leeftijd. Zeker als ik je plan zie zou ik daar nog eens goed over nadenken. En misschien een tweede mening eldres vragen omdat ik denk dat de behandeling misschien ook wel veel minder complex uitgevoerd kan worden. Misschien krijg je dan geen perfectie, maar toch een heel goed resultaat in de helft van de tijd, met een kwart van de beugelcomponenten. Kan niet altijd hoor!

Maar wel waard om even goed rond te kijken...

O ja "stomatologen" zijn die er nog?
za, 07/09/2011 - 07:02 Permalink
BJN

ingesloten hoektand precies wordt vrijgelegd en hoe dit verdoofd wordt

Lokale verdoving. Tandvlees opzij leggen door chirurg. Pintje van de hoektand opzoeken, bracket met ketting (of draadje) eraan, tandvlees weer sluiten, ketting verbinden aan de beugel.

Als je even verder zoekt naar impacted canine ga je een hele hoop vinden.

Deze youtube animatie is wel heel mooi (maar zo gemakkelijk gaat het meestal niet...)
za, 07/09/2011 - 07:08 Permalink
annemariepd

Beste orthodontist,

Dank voor bovenstaande tip! Zelf heb ik namelijk het gevoel dat mijn tand (net vrijgelegd) er op deze manier bijligt. Ik kan me nu iets meer voorstellen bij het 'plaatsen op de juiste plek'. Nog even afwachten wat mijn eigen orthodontist zegt uiteraard.... maar alvast bedankt hiervoor.
groetjes
di, 12/20/2011 - 23:05 Permalink