Probleempje met flossen en schoonhouden palate

Author:
willekeurigeharry
Posted:
vr, 08/27/2010 - 00:01
Dit zijn twee vraagjes eigenlijk..

Als eerste, ik heb vandaag voor het eerst in m'n leven geprobreert te flossen en ik heb dat op de juiste manier (voor zover ik weet) gedaan. Geprobreert het flosdraad tussen twee tanden te krijgen en dan in een c-vorm houden en omhoog en omlaag gaan en dan naar de volgende tand. Maar nou kreeg ik probleempje hierbij, namelijk dat ik het flosdraad tussen geen enkele tand kreeg. Zowel niet bij m'n kiezen als bij m'n voortanden of die daartussen in. En dit probleem heb ik zowel bij boven als beneden gebit. Is dit normaal or moet ik me zorgen maken?

En de tweede vraag is, hoe hou je je palate schoon? Dat gebied op de bovenkant van je mond. Doe je dat ook met een tandenborstel or met mondwater of iets dergelijks?
Lieneke

Flossen is niet makkelijk. Het zelfs zo moeilijk dat flossen haast geen positief effect heeft op het tandvlees of gaatjes. Daarom raad ik vaak stokers of ragers aan. Dit is makkelijker in het gebruik en het positieve effect op tandvlees en gaatjes is veel groter. Wilt u toch floss gebruiken, kijk dan even of het floss wel waxed is. Dan glijdt u makker tussen de contactpunten door. Het kan ook zijn dat er zoveel tandsteen zit, dat u er niet meer tussendoor kunt. Dan moet dit uiteraard worden verwijderd. Het kan ook zijn dat u te veel flossdraad tussen de vingers heeft. Als u een klein stukje tussen duim en/of wijsvingers pakt, dan gaat het ook al beter.
Wil het nog niet lukken, dan kunt u zich wenden tot een mondhygienist voor instructie en begeleiding.
vr, 08/27/2010 - 09:07 Permalink
Basset

als je echt problemen hebt om de flosdraad tussen de contactpunten te krijgen dan kan je overwegen om een brugnaald te gebruiken. dit is een plastic buigbaar naaldje et een groot oog waardoor je de flosdraad steekt. Het uiteinde van de naald ( nou denk nu niet aan een echte metalen naald) stop je net boven of onder het tandvleesdriehoekje tussen je tanden en duw het naa achter. De naald kan je aan de achterzijde aanpakken en zo de flosdraad tusen de tanden krijgen.
vr, 08/27/2010 - 10:01 Permalink