flossen?

Author:
Steve Rijmen
Posted:
do, 09/02/2010 - 22:46
Hallo

een vraagje ivm flossen:

Omdat vlak na het eten het tandglazuur nog 'week' is, zegt men dat het daarom beter is om niet meteen na het eten je tanden te poetsen, nl omdat je anders het tandglazuur zou kunnen wegborstelen.
Nu vraag ik mij af hoe het dan zit met flossen: mag je dit dan ook niet doen onmiddellijk na het eten? Ik zou nochtans denken: etensresten tussen de tanden, die ik alvast met flosdraad verwijder, kunnen ook geen cariës meer veroorzaken? En dus zou ik die etensresten liefst zo vlug mogelijk na het eten met flosdraad willen verwijderen.
Doe ik daar goed of slecht mee?

Bedankt voor het antwoord,
Steve
Spiegeltje

Het is een misverstand dat etensresten tussen uw tanden meteen cariës kunnen veroorzaken. Caries wordt veroorzaakt door tandplak van tenminste 24 uur oud. Het kan dus in dit opzicht geen kwaad voedselresten te laten zitten tot de eerstvolgende poetsbeurt.Verwijderen met tandzijde of een tandenstoker kan echter zonder dat u het glazuur beschadigt, ook na de maaltijd. Dat geeft toch een beter gevoel. Poetsen is dan niet per se nodig. Twee x per dag tenminste 2 minuten is voldoende om caries en tandvleesproblemen te voorkomen (interdentaal reinigen niet meegerekend)
do, 09/02/2010 - 23:28 Permalink
Steve Rijmen

Bedankt!

Maar zou je door het wrijven van de tandzijde tegen het weke glazuur (vlak na de maaltijd), het glazuur toch ook niet een beetje 'wegwrijven'? Probleem is ook dat mijn tanden heel erg dicht naast mekaar staan, en ik dus altijd een beetje moet wringen om de flosdraad er tussen te krijgen.
vr, 09/03/2010 - 05:26 Permalink
Spiegeltje

Het is niet zo dat door de maaltijd het glazuur zo "week" wordt dat het niets meer kan hebben. Het glazuur wordt hoogstens iets gevoeliger voor de schurende werking van tandpasta. Voedselresten kunt u grotendeels verwijderen door na de maaltijd uw mond flink te spoelen met water en plaatselijk hardnekkig achterblijvende voedseldeeltjes, alleen indien nodig, te verwijderen door flossen of stokeren. Dat kan geen kwaad.
vr, 09/03/2010 - 09:50 Permalink
Basset

De zuren in je voeding lossen een heel klein percentage van je tandbot of glazuur op ( calcium). Dat komt terecht in de natuurlijke speekselfilm die op je tand ligt. Na herhaalde zuuraanvallen op de tand geraakt de speekselfilm verzadigd aan calcium en fosfaat en slaat dit terug neer op de tand. Hierdoor onstaat een (beperkte) reparatie van de schade die voedingszuren veroorzaken.

in onze studentenjaren voerde men hierover klinisch onderzoek uit. Daarbij werd nagegaan hoelang men de speekselfilm kon laten zitten om deze reparatie maximaal te laten renderen. LEES DIT EN GA HET NIET ZELF TOEPASSEN. Dit bleek 48 uur te zijn. Het tijdstip dat de anaerobe bacterieen in de speekselfilm ontwaken door het opgebruiken van de zuurstof door aerobe bacterien de dagen voordien. De anaerobe kiemen produceren zuren die intens sterker zijn en meer onomkeerbare schade veroorzaken. Om dit proces maximaal te laten renderen is een maximale mondhygiene noodzakelijk met alles erop en eraan dus ook kleuring. Zelf heb ik me daar nooit op gewaagd om 1 keer om de 48 uur te poetsen. Ik ken wel een aantal mensen die na deze test en 20 jaar later nog volgens dit princiepe poetsen en volledig gaatjes vrij zijn. zij wonen dan ook al 48 uur meer dan een uur in hun badkamer voor hun mondonderhoud.

Uiteindelijk is deze therorie in de praktijk niet toepasbaar omdat we te veel poetsfouten maken. Door twee tot drie keer per dag goed te poetsen en ervan uitgaande dat onze fouten niet steeds op dezelfde plaats zitten zouden we theoretisch op een gelijkaardige situatie uitkomen als de testpersonen.
vr, 09/03/2010 - 18:44 Permalink
Steve Rijmen

Hallo

Da's weer stof tot nadenken...
Dus is het eigenlijk ook niet zo goed dat je vlak na de maaltijd grondig je mond spoelt: nl omdat je dan de speekselfilm mee wegspoelt?
En poets je beter voor de maaltijd je tanden, dan een uur nadien?
za, 09/04/2010 - 18:31 Permalink
Basset

mondspoelen kan nooit kwaad en is niet sterk genoeg om de speekselfilm te verwijderen -- moest dit het geval zijn dan hoeft poetsen niet

er bestaan wereldwijd inderdaad adviezen om na de maaltijd te poetsen. Voor wie met spoelmiddellen werkt is het advies deze te gebruiken zonder eerst te poetsen zodat het spoelmddel in de flm terecht kan omen en dan meer tijd heeft om bijvoorbeeld in het tandoppervlak te dringen zoals bij fluor.
za, 09/04/2010 - 21:01 Permalink