knarsplaatje

Author:
maxim w
Posted:
wo, 09/08/2010 - 18:43
ik heb een meningsverschil met mijn tandarts over een knarsplaatje .

ik ben heb net een nieuwe tandarts en deze begon bij het eerste bezoek gelijk over een knarsplaatje .
nu klopt het wel dat ik tanden knars maar mijn gebit is zowieso niet zo heel erg goed .
ik vroeg of dat door het ziekenfonds vergoed werd en ik zei dat ik aanvullend 3 ben verzekerd .
geen probleem werd er gezegd het grootste gedeelte werd vergoed .
ik kreeg ook nog te horen dat in sommige gevallen mensen niet kunnen wennen aan dit plaatje tijden het slapen.
ik heb hier trouwens geen offerte van gehad .

nu heb ik een rekening van 180 euro gekregen ,gebeld naar mijn zorgverzekeraar en kreeg te horen dat dit techniek kosten waren die nooit worden vergoed .

kan niet echt zeggen dat ik hier blij mee ben .
plus het plaatje zit niet lekker ik stoor me eraan en kwijl alles onder.
mijn zorgverzekeraar heeft de tandtechnicus al betaald , mijn tandarts zegt dat ze erbuiten staat maar geeft wel toe dat het slimmer was geweest om mij eerst een offerte te geven.

nu zit ik in mijn ogen met een stuk plastic van 180 euro wat ik niet gebruik ,en ik kan ook niet geloven dat het knarsplaatje mijn tanden beschermd voor een lange tijd ,want ik was er wel vanuit gegaan dat ik vroeg of laat toch aan de implantaten of iets dergelijks moet .

vraag 1 : helpt een knarsplaatje echt ?
vraag 2: is er een manier om mijn geld terug te krijgen ?
als ik ergens iets koop en het bevalt me niet om wat voor een reden dan ook kan ik toch ook het gekochte artikel terug brengen .

bij voorbaat dank voor uw reacties
mvg maxim
alpifresh

als ik ergens iets koop en het bevalt me niet om wat voor een reden dan ook kan ik toch ook het gekochte artikel terug brengen.

Dat is altijd een gunst van de winkelier, en nooit een recht van de klant. Er zijn ook winkels waar je een tegoedbon krijgt bijvoorbeeld. Iedere winkelier maakt zelf uit welke service hij wil verlenen. Klant heeft daar niets over te zeggen (behalve dan door alleen daar te kopen waar hij de service krijgt die hij wenst).

Wat de ontbrekende offerte betreft: Helaas, daar trappen we allemaal wel een keer in. Er is niet altijd sprake van opzet bij de verkopende partij. Net zoals de klant het ook niet opzettelijk vergeet om er nog naar te vragen.

Als het plaatje niet goed past, kun je gaan praten over verbeteringen. Ik weet niet of het echt helpt (daar moet iemand anders maar iets over zeggen), maar ik kan me wel voorstellen dat het slijten van je tanden wordt tegengegaan = je hebt pas veel later implantaten nodig, ALS je ze dan nog nodig hebt. En omdat die dingen pas ECHT duur zijn (vallen die techniekkosten wel onder je verzekering? Check even), lijkt het me zinvol die behandeling zo lang mogelijk uit te stellen.
wo, 09/08/2010 - 20:05 Permalink
Spiegeltje

als ik ergens iets koop en het bevalt me niet om wat voor een reden dan ook kan ik toch ook het gekochte artikel terug brengen

Ten eerste is het niet waar (want gekocht=gekocht, zie post van Alprifresh) en ten tweede is het ook niet goed vergelijkbaar. Bij de tandarts gelden andere regels dan bij een winkel (geen consumentenkoop).

DE tandarts heeft ook gelijk dat ze buiten de verzekering staat, want vergoedingen zijn een zaak tussen u en de verzekering. U weet nu dat - als de tandarts het niet uit zichzelf geeft - u een begroting moet vragen. Met de codes die erop staan kunt u dan bij de verzekering nagaan wat er wordt vergoed. En dat is bij iedere verzekeraar weer anders. De tandarts gaat dat niet allemaal bijhouden (is heel lastig en veel werk met al die verzekeringen). Techniekkosten worden vaker niet dan wel vergoed.
wo, 09/08/2010 - 20:24 Permalink
TechniekerJeetje

vraag 1 : helpt een knarsplaatje echt ?

als ik ergens iets koop en het bevalt me niet om wat voor een reden dan ook kan ik toch ook het gekochte artikel terug brengen .

mvg maxim

Ja, dat stuk plastic helpt echt! Als ie niet goed zit kan er nog wel èèn en ander aangepast worden, maar ik zou eerst eens door de zure appel heenbijten. Meestal merk je er na een tijdje niks meer van.

Een produkt dat je in de winkel koopt kan meestal terug, dat wordt gewoon weer verkocht, mits in de orginele verpakking.
Die knarsplaat wat je gekregen hebt, daar is een technieker een best wel lange tijd mee bezig geweest en die uren moeten nou eenmaal betaald worden.

groet en zo,
wo, 09/08/2010 - 20:24 Permalink
vV

DE tandarts heeft ook gelijk dat ze buiten de verzekering staat, want vergoedingen zijn een zaak tussen u en de verzekering.

klopt, maar dan moet de tandarts zich ook verre houden van uitspraken over vergoedingen....
ik vroeg of dat door het ziekenfonds vergoed werd en ik zei dat ik aanvullend 3 ben verzekerd .
geen probleem werd er gezegd het grootste gedeelte werd vergoed .
zo`n uitspraak schept verwachtingen en dus denk ik ook verplichtingen.
do, 09/09/2010 - 08:05 Permalink
Spiegeltje

Wel verwachtingen, maar welke verplichting dan? Dat de tandarts het uit eigen zak vergoed? Een tandarts zou zich i.d.d. beter kunnen onthouden van uitspraken over vergoedingen, tenzij die heel precies op de hoogte is. Maar dat is redelijkerwijs niet te verwachten, misschien hoogstens voor enkele veel voorkomende verzekeringen. Daar komt bij dat verzekeraars ook niet altijd even duidelijk zijn.
do, 09/09/2010 - 08:16 Permalink
vV

overigens vraag ik , met argumentatie, een splint altijd aan, waardoor gewoon (met inachtneming van eigen risico!) vergoed vanuit de basisverzekering, dus niet ten laste van de AV.

met verplichting bedoel ik meer het (eigenlijk vanzelfsprekende...)verstrekken van een begroting, en het advies voor de zekerheid de verzekering te vragen wat er wel/niet vergoed wordt. Met een begroting kan ieder dat trouwens ook zelf! polisvoorwaarden zijn immers in bezit van verzekerde.
do, 09/09/2010 - 09:21 Permalink