Profielwerkstuk tandpasta

Author:
Neeltjuh
Posted:
do, 09/09/2010 - 19:19
Hallo,

Samen met een vriendin doe ik mijn profielwerkstuk over tandpasta. Dit zijn ongeveer de deelvragen:

1. Hoe is tandpasta ontstaan?
a. Waarom is men tandpasta gaan gebruiken?
b. Hoe hielden de mensen voor die tijd hun gebit schoon?
2. Wat heeft je gebit nodig?
a. Wat/welke stoffen heeft het gebit nodig?
- melkgebit/blijvend gebit
b. Wat/welke stoffen zijn schadelijk voor het gebit?
3. Wat zit er in tandpasta?
a. Wat zijn de ingrediënten van tandpasta?
- volwassentandpasta/kindertandpasta
- ingrediënten merken volgens verpakking
b. Wat doet welk ingrediënt?

Maar nu zitten we dus een beetje met de bronnen.. Ik heb namelijk geen idee wat voor boeken etc. we hierbij kunnnen gebruiken.. Ik heb wel een bepaald boek in mijn gedachten: Inge van der Blom, Mondhygiëne , maar dan houd het toch wel op.. Dus als jullie nog boeken weten waarin je antwoorden op deze vragen kunt vinden?
Spiegeltje

Kijk ook eens hier http://www.tandarts.nl/index.php?option=com_content&task=view&i…

Ik denk dat het wel lastig zal zijn meer concrete informatie te vinden dan hierboven al staat. In de opleiding tot tandarts wordt er ook niet veel aandacht aan besteed. Een tandpasta is een tandpasta zeg maar. Als er maar fluoride inzit, dat is bewezen belangrijk. Voor de rest vinden vooral marketingmensen tandpasta erg belangrijk. Mijn idee hoor, maar het is maar een gevoel dat ik er bij heb. Veel succes in iedergeval, wel een leerzaam onderwerp als je het goed uitzoekt. :D
do, 09/09/2010 - 20:07 Permalink
mecánico para …

Kijk ook eens hier http://www.tandarts.nl/index.php?option=com_content&task=view&i…

Ik denk dat het wel lastig zal zijn meer concrete informatie te vinden dan hierboven al staat. In de opleiding tot tandarts wordt er ook niet veel aandacht aan besteed. Een tandpasta is een tandpasta zeg maar. Als er maar fluoride inzit, dat is bewezen belangrijk. Voor de rest vinden vooral marketingmensen tandpasta erg belangrijk. Mijn idee hoor, maar het is maar een gevoel dat ik er bij heb. Veel succes in iedergeval, wel een leerzaam onderwerp als je het goed uitzoekt. :D

waarom denk je dat er weinig aandacht aan wordt besteed? misschien is de samenstelling niet het core onderwerp maar de redenen van schurende materialen, fluorides en smaken worden wel degelijk bekeken. ook nut en onnut van de frequentie etc is onderdeel van kennis over tandpasta's probleem is dat fabrikanten over de echte samenstelling 200% sneaky doen ivm marketing en grote sommen geld die omgaan in die business.

ik kan op een haar na alle vragen beantwoorden en samenstelling is niet fixed.
do, 09/09/2010 - 21:56 Permalink
Spiegeltje

Heb eens een heel cariologie-dictaat doorgebladerd van ACTA, met een pagina of 3 over tandpasta's. Ongeveer de informatie die ook al op tandarts.nl staat, meer niet. Viel mij ook tegen. Het is geen apart vak of zo :D Maar misschien heb ik iets gemist, dat zou kunnen.

Ik heb wel het idee dat er (internationaal) het nodige onderzoek wordt gedaan naar effecten van allerlei speciale tandpasta's
, al of niet gesponsord door de fabrikanten. Maar de grote lijn is volgens mij nog steeds: de borstel doet het werk en de soort tandpasta is bijzaak als er maar fluoride in zit. Niet dat sommige niet een bepaald klinisch effect kunnen hebben, dat is ook wel aangetoond, maar het blijft toch ruis op het belang van een goede poetstechniek inclusief interdentaal reinigen. Dus ik begrijp dat wel als ze er in de opleiding niet zo veel mee doen.

Ik kan het mis hebben. Dan moet een recente student zich maar eens melden als ie dit leest.

Over de echte samenstelling: als het echt iets bijzonders is, is die gepatenteerd en dan ook meteen bekend. Met de huidige analyse-technieken is de samenstelling van welke tandpasta dan ook zo achterhaald als iemand dat wil. Daar hoef je niet zo geheimzinnig over te doen.
I
do, 09/09/2010 - 23:51 Permalink
Neeltjuh

Heel erg bedankt allemaal.. Eigenlijk denk ik dat we nu wel genoeg bronnen hebben, misschien dat we nog een enkele nodig hebben ofzo.

@ spiegeltje, dat boek leek me al wel informatief, het werd ergens anders op dit forum ook aangeraden bij een pws tandpasta, maar goed, het was een behoorlijk duur boek, maar zo kan ik 'm dus ook inkijken! Bedankt!
vr, 09/10/2010 - 18:03 Permalink