Factuur vraagje

Author:
Musky
Posted:
do, 09/16/2010 - 09:40
De volgende rekening kreeg ik voor het schoonmaken van mijn bovengebit inclusief verdoving, de totale behandelduur was precies 45 minuten.
Ik schrok hier van omdat de hele behandeling niet langer dan 45 minuten geduurt heeft en de tandarts niet van te voren had aangegeven dat het een dure behandeling zou worden.

Aangezien mijn ondergebit ook nog schoongemaakt moet worden wil ik graag weten of dit een beetje het gangbare tarief is hiervoor.
Al vast bedankt voor jullie reacties.

T11 Paradontaal onderzoek, Pocketstatus 1x euro 135,79
T93 Bacteriologisch paradontaal onderzoek 1x euro 35,87
T93 Techniekkosten 1x euro 75,00
T21 Initiele parodontale behandeling tandarts per element 10x euro 276,70

Totaal euro 523,36
vV

1. dit had vooraf besproken moeten worden
zeker aangezien dit paroprotocol betreft en het hiermee dus niet klaar is
2. wat was de uitslag van het bacteriologisch onderzoek? is zeker ook iets wat besproken moet worden.
gebruik de zoekfunctie maar eens op parodontologie , parodontologieprotocol of paroprotocol.
do, 09/16/2010 - 10:24 Permalink
Spiegeltje

Aangezien mijn ondergebit ook nog schoongemaakt moet worden wil ik graag weten of dit een beetje het gangbare tarief is hiervoor.

Het beste is - zeker in dit geval - om voor vervolgbehandelingen eerst een schriftelijke begroting te vragen.

Ik vind het merkwaardig dat al deze behandelingen in één zitting zijn uitgevoerd zonder (kennelijk) voldoende communicatie. U beseft dat u wordt behandeld voor parodontitis? Het gaat niet alleen om 'schoonmaken van het gebit'.
do, 09/16/2010 - 18:52 Permalink
Lieneke

Wat een duur lab....de onze vraagt 50 euro...
Initiele therapie bij 10 elementen...dat duurt echt wel wat langer dan 45 minuten! En dan neem ik aan dat het onderzoek een andere keer is gebeurd...
do, 09/16/2010 - 20:20 Permalink
advies

Beste Musky,

Naar mijn mening is het stevig gedeclareerd. Eur 446 voor 45 minuten is een uurtarief van Eur 600,- (de techniekkosten buiten geschouwing gelaten).

Het tariefstelsel zit echter zo in elkaar dat een tandarts de verrichten aan u declareert en niet de tijd. Dus als deze verrichten zijn uitgevoerd in 45 minuten, dan komt de tandarts tot deze rekening. Waarbij het mij wel verbaasd dat al deze codes in 45 minuten kunnen worden uitgevoerd. Of de tandarts is heel snel, of de situatie in uw mond valt erg mee. Weet u toevallig hoe diep de pockets zijn die bij u zijn gemeten?

Voor uw informatie, er zijn ook mondhygiënisten die in een eigen praktijk werken. Het tarief is daar vaak zo rond de Eur 105,- per uur (dit gaat vaak wel per tijd). We weten natuurlijk niet of er iets heel specifieks bij u aan de hand is, maar anders had u daar ook heen kunnen gaan. De behandeling die u heeft ondergaan kunnen mondhygiënisten normaal gesproken prima uitvoeren.

Voor het vervolg zou ik u inderdaad adviseren zeker een begroting bij de tandarts op te vragen. Aan het paroprotocol zitten ook in het vervolgtraject vaak meerdere behandelingen vast. Wellicht is het verstandig om met uw tandarts eens te overleggen of het, mede gezien de kosten, niet beter is een mondhygiënist met eigen praktijk te bezoeken.

Prettige avond.
do, 09/16/2010 - 20:46 Permalink
Musky

Bedankt voor alle reacties op mijn vraag,

De uitslag van het Bacteriologisch paradontaal onderzoek heb ik nog niet omdat dit volgens de tandarts 4 weken zou duren.

De behandelingen die gedeclareerd zijn moeten ook zijn uitgevoerd binnen die 45 minuten die deze afspraak duurde.
Ik heb namenlijk geen andere behandelingen gehad.
Verder zal ik vragen of hij mijn pocketstatus wil uitprinten zodat ik wat meer informatie heb.
do, 09/16/2010 - 21:24 Permalink
Basset

1.nou die patienten verneuking heb ik in mijn wandelgangen al meer gehoord. Paro rekenen zonder dat daarvoor een informed concent gebeurt.

2. volgens de omschrijving van de utp code is de kostprijs van een parrodontale behandeling per tand gedekt voor een periode van drie maand en zijn alle parodontale zorgen op dezelfde tanden gedurende deze periode inbegrepen. was dat vroeger geen 6 maand?

3. een status maken zelfs electronisch geombineerd met behandelen kan niet in 45 minuten. De behandeling alleen zou bij ons 20 keer 30 tot 50sec zijn ( 20 = 10 maal bucaal-mesiaal en 10 keer linguaal-distaal) pf minimaal 10 minuten. Door het weghalen van de kiemen en de organische fase uit de subgingivale matrix wordt de tweede fase het verwijderen van tandsteen hierdoor extreem verkort. In het geval de key laser III zou gebruikt worden dan gebeurt de behandeling in één beweging zal tussen de 1 a anderhalve minuut per tandzijde volstaan. Nog wat polijsten en instructies ...

4. Hoe verantwoord je een behandeling zonder volledige diagnose stelling ? De uiteindelijke behandeling en volledige diagnose kan pas gesteld worden na de uitslag van de bacterietest..

Hier heb je dus met mijn zegen een rede van protest : geen informed concent en geen behandeltoelating ..
do, 09/16/2010 - 22:21 Permalink
Spiegeltje

ad 1. U bedoelt informed consent

ad 2. Kunt u aangeven waar dat staat?

ad 3. Hier kan ik geen chocola van maken

ad 4
De uiteindelijke behandeling en volledige diagnose kan pas gesteld worden na de uitslag van de bacterietest..
Dat lijkt me onjuist. Gebruikelijk is pas te denken aan bacteriologisch onderzoek als de initiële behandeling (bij verder goede mondhygiëne) kennelijk onvoldoende resultaat geeft. De kweekresultaten worden dan gebruikt om te bepalen welke antibiotica zo nodig wordt gegeven ter ondersteuning van de behandeling. Maar dat is meer uitzondering dan regel.
do, 09/16/2010 - 22:49 Permalink
Basset

Dat is nu de Nederlandse verkrachting van de internationale norm -- afwijkende omschrijvingen en dergelijke .. De bacteriele situatie bij de aanvang laat een duidelijke classificatie van de parodontitis toe. Een juveniele e een volwassen parodontitis hebben ganse andere kiemverhoudingen onderling en tegenover bijvoorbeeld ANUG. alleen heb je voor een anug diagnose eigenlijk geen bacterietest nodig. voor mezelf heb ik hem helemaal niet nodig vermits ik na elke behandeling (tijdelijk) op een steriel gelijkwaardige pocket kom. Zal als ik tijd heb de grafieken van kiemgroei na een enkele behandeling en de daaropvolgende drie onbehandelde maanden hier wel eens publiceren.

Trouwens de kostprijs van een bacteriologisch onderzoek kan heel erg varieren alnaar de exactheid en betrouwbaarheid van de test. Wat is de minimale kiem concentratie die kan gemetn worden en wat is het kleinste meetverschil dat betrouwbaar geregistreerd kan worden.

Over paro kan ik uren constructief discusieren, moet maar eens onze lezing aanvragen als je een groepje hebt.
do, 09/16/2010 - 23:18 Permalink