Fluoride-applicatie; wie heeft er gelijk?

Author:
Romy32
Posted:
za, 09/18/2010 - 11:32
Een tijdje werk ik nu als tandartsassistente, en ik heb inmiddels met verschillende tandartsen gewerkt. Het is logisch dat ieder op z'n eigen manier werkt, maar soms liggen de meningen wel heel ver uiteen. Zoals in het geval van de fluoride-applicatie.

De tandarts met wie ik het meeste werk, gebruikt van die 'gebitjes' met gel erin. Hij vindt dit de beste methode. Sommige kinderen vinden dat helemaal het einde (we hebben verschillende smaken, wat natuurlijk erg interessant is), maar het gaat ook regelmatig erg moeizaam. Kinderen vinden het dan heel erg vies, en moeten vaak kokhalzen.

De andere tandarts gebruikt nooit deze gel. Hij vindt het hopeloos ouderwets. Wat hij doet, is met een kwastje Duraphat aanbrengen. Veel effectiever, volgens hem, en ook zo gebeurd.

Wie heeft hier nu gelijk? Of maakt het in principe niet uit?
Lieneke

Extra fluoride geef je enkel op indicatie. Dus als er een hoger cariesrisico is. Bijvoorbeeld als je beginnende gaatjes ziet, progressie van caries, plak, thuis te weinig gebruik van fluoride etc etc. Thuis genoeg fluoride gebruiken is natuurlijk het effectiefste. Denk je dat dit thuis toch niet genoeg zal gebeuren, dan ligt de voorkeur bij fluoridelak en niet bij de fluoridehap.
za, 09/18/2010 - 13:12 Permalink
mecánico para …

Ja, wel leuk voor zijn beurs...

negatieve benadering vind ik. uiteindelijk wordt er geroepen...........het levert maar 1 gaatje minder per persoon op. maar je weet soms niet wie nu het risicokind is. soms de matige poetser, dan weer de sporter, later de beugeldrager (waar advies flu spoelen) ook nog wordt gegeven.

was het adagium, koste wat het kost voor een gezondheid ineens ongeldig als blijkt dat het misschien wel veel kost?
za, 09/18/2010 - 17:04 Permalink
Romy32

In mijn NHA-map (jawel :wink: ) staat ook: van 6 tot 16 jaar. Maar de tandarts zegt: Het wordt tot 18 jaar vergoed, dus doen we het gewoon.

Op zich vind ik het wel prima, want het is mijn 'taak' de applicaties te geven. Ik vind het leuk om met kinderen te werken, en het scheelt hem weer tijd. Bij ons is het altijd drie minuten (die de kinderen zelf bij mogen houden op de klok, wat ze ook reuze serieus nemen).

Wat ik dan altijd weer een beetje vreemd vind, is dat de tandarts zegt dat ze daarna twéé uur niets mogen eten of drinken. Terwijl achter op de fluoridefles een half uur staat aangegeven. Hoe langer het kan intrekken hoe beter, lijkt mij, maar is twee uur niet erg lang?
za, 09/18/2010 - 18:05 Permalink
Spiegeltje

Wat ik dan altijd weer een beetje vreemd vind, is dat de tandarts zegt dat ze daarna twéé uur niets mogen eten of drinken. Terwijl achter op de fluoridefles een half uur staat aangegeven. Hoe langer het kan intrekken hoe beter, lijkt mij, maar is twee uur niet erg lang?

Nooit meteen geloven wat de tandarts zegt, altijd vragen waarom hij dat vindt, zeker als het afwijkt van wat op de fles staat. Als ie geen goed antwoord zeg/ doet ie maar wat, misschien onder het mom van ' baat het niet dan schaadt het niet', joost mag het weten . :D

N.B. Misschien de 'gulden middenweg' (60 minuten)? :D . Zoek eens op ' fluoride varnish', veel info over te vinden!
za, 09/18/2010 - 22:51 Permalink
Romy32

Uiteraard heb ik hem gevraagd waarom hij twee uur aanhoudt. Hij vindt: hoe langer hoe beter.

Wij hebben heel veel nieuwe patiënten in de praktijk, omdat we in een nieuwe wijk zitten. Het is duidelijk dat veel ouders niet gewend zijn aan die twee uur, want ze reageren vaak uiterst verbaasd.

Die gulden middenweg had ik dus zelf ook al gevonden :wink: Ik zeg nu: minimaal een uur, twee uur is nog beter. En aangezien ik nog niet op het matje ben geroepen, neem ik aan dat de tandarts het daar ook mee eens is.
zo, 09/19/2010 - 10:16 Permalink
Spiegeltje

Is het dit spul misschien? http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h10942.pdf

In de bijsluiter staat:

"U wordt geadviseerd niet uw tanden te poetsen of op voedsel te kauwen gedurende minimaal 4 uur na de behandeling" en:

"(..)Kauw niet op voedsel tot minstens 4 uur na het aanbrengen van Duraphat. Drinken en eten van zacht voedsel zoals soep is wel toegelaten."

en

"Instruct patients to avoid eating for 2 to 4 hours after the application and to eat a soft diet for the rest of the day. Patients should avoid brushing the same day to maximize contact between the varnish and teeth, and to achieve optimal fluoride benefit. The varnish can be brushed away with normal tooth brushing the next day. Patients should also be told about the temporary yellowish coating of the teeth when Duraphat, CavityShield, Duraflor, or similar products are used."

Bron: http://www.dentistrytoday.com/materials/1474.html

Op andere plaatsen (ik heb geen bronnen) heb ik gelezen dat het beter is op de dag van de applicatie niet meer te poetsen dan wel 12 uur hiermee te wachten.

Alles bij elkaar nogal een wisselend beeld, maar voorzichtigheid is wel de boodschap.
zo, 09/19/2010 - 10:58 Permalink
Romy32

Duraphat is niet de gel die wij gebruiken. Het is de fluoride die de andere tandarts gebruikt. Geel spul, wat met een kwastje wordt aangebracht.

Hem heb ik ook nog nooit horen zeggen dat de patiënt daarna vier uur niet mocht poetsen.

Net heb ik nog dit artikel gevonden:
http://wiki.jeugdtandverzorging.nl/index.php/Fluoridebehandeling
Daarin staat dat na de behandeling maarliefs 24 uur niet gepoetst mag worden!

Ik zit nu trouwens een half uurtje te googlen, en overal lees ik dat na de applicatie met fluoridegel 30 minuten tot een uur niet mag worden gegeten of gedronken. Nergens wordt aangegeven: hoe langer hoe beter.
zo, 09/19/2010 - 11:11 Permalink
mecánico para …

Nooit meteen geloven wat de tandarts zegt, altijd vragen waarom hij dat vindt, zeker als het afwijkt van wat op de fles staat. Als ie geen goed antwoord zeg/ doet ie maar wat, misschien onder het mom van ' baat het niet dan schaadt het niet', joost mag het weten . :D

N.B. Misschien de 'gulden middenweg' (60 minuten)? :D . Zoek eens op ' fluoride varnish', veel info over te vinden!

fluoride in gel gegeven in lepels is wat anders dan varnish. De hele mond vol duraphat smeren is gelet op de hoeveelheid fluoride erg onnozel. En een uurtje niet eten betekent in de praktijk dat dat de meeste mensen, therapieontrouw als ze zijn, na een half uur aan een hapje beginnen.........is die 30 minuten toch mooi bereikt.[/quote]

wetenschappelijk onderbouwen lukt bijna niet maar als je maximaal wil genieten van een remineralisatie (als er al demineralisatie heeft plaatsgevonden) is 3 uur optimaal. In de gel zit in principe geen plakkerig spul,maar de fluoride ionen hechten ook aan slijmvliezen en in de op te bouwen biofilm (30 minuutjes). Dus feitelijk heb je aan die 30 minuten genoeg en als er dan een zuurstoot komt is er nog een hoeveelheid fluoride ionen in de buurt. Maar goed, dat wordt lekker academisch. Ik houd het half uurtje aan en zeg doe maar een uurtje........... 8)
zo, 09/19/2010 - 15:58 Permalink