Afgelopen zondag heb ik gebruik mogen maken van de nood "hulp" van de tandarts hier.
Allereerst, het was niet mogelijk om zaterdag na 19.00 een afspraak te maken, dat kon pas weer op zondag om 10.00 uur.
Ik werd "geholpen" door een dame van maximaal 25, die nauwelijks Nederlands sprak, en in eerste instantie niet eens wist hoe het rontgenapparaat werkte.
Vervolgens werd, na een vrijwel afwezige voorlichting (gezien niveau van het Nederlnds) getracht mijn ontstoken verstandskies te trekken, die af brak.
Na anderhalf uur (!!!!) prutsen aan "die worteltjes" (zoals die dame het uit sprak) heb ik opgemerkt dat ik vraagtekens had bij de professionaliteit van de behandeling.
Na nog een poging, en nog een opmerking mijnerzijds (o.m. ingegeven door behoorlijke pijnklachten, ondanks verdoving en Ibuprofen), werd de behandeling afgebroken, omdat ik "geen vertrouwen" zou hebben.
Ik werd dus weggestuurd na anderhalf uur gepruts (geen verwijzing naar kaakchirurg), en een open (nog behoorlijk bloedende) wond, terwijl de wortels er nog in zaten.
Ook waren ter plaatse (noodhulpvoorziening) geen medicijnen aanwezig, hetgeen betekende dat ik extra taxikosten moest maken om Ibuprofen en antibiotica op te gaan halen.
Wel mocht ik (cash) betalen voor de geleverde "diensten".
Geen idee waarom ik dan ook mijn verzekeringsbewijs mee moet nemen... lijkt me een beetje dubbelop.
Vandaag bij mijn eigen tandarts langs geweest, die "schandalig prutswerk" constateerde en mij direct heeft doorgestuurd naar een kaakchirurg morgenochtend.
Vraag: mag dit allemaal maar zo?
Bij wie kan ik een klacht indienen hierover?
Ik vind deze behandeling VER beneden de maat, en wens eigenlijk niet te betalen ook.
Ik zit nu al sinds vrijdag met gigantische pijnklachten (de max dosis paracetamol plus de max dosis ibuprofen op een dag helpen niet) en de nood"hulp" heeft allen maar geresulteerd in hogere kosten en langer dan noodzakelijke aanhoudende ernstige pijnklachten.
Allereerst, het was niet mogelijk om zaterdag na 19.00 een afspraak te maken, dat kon pas weer op zondag om 10.00 uur.
Ik werd "geholpen" door een dame van maximaal 25, die nauwelijks Nederlands sprak, en in eerste instantie niet eens wist hoe het rontgenapparaat werkte.
Vervolgens werd, na een vrijwel afwezige voorlichting (gezien niveau van het Nederlnds) getracht mijn ontstoken verstandskies te trekken, die af brak.
Na anderhalf uur (!!!!) prutsen aan "die worteltjes" (zoals die dame het uit sprak) heb ik opgemerkt dat ik vraagtekens had bij de professionaliteit van de behandeling.
Na nog een poging, en nog een opmerking mijnerzijds (o.m. ingegeven door behoorlijke pijnklachten, ondanks verdoving en Ibuprofen), werd de behandeling afgebroken, omdat ik "geen vertrouwen" zou hebben.
Ik werd dus weggestuurd na anderhalf uur gepruts (geen verwijzing naar kaakchirurg), en een open (nog behoorlijk bloedende) wond, terwijl de wortels er nog in zaten.
Ook waren ter plaatse (noodhulpvoorziening) geen medicijnen aanwezig, hetgeen betekende dat ik extra taxikosten moest maken om Ibuprofen en antibiotica op te gaan halen.
Wel mocht ik (cash) betalen voor de geleverde "diensten".
Geen idee waarom ik dan ook mijn verzekeringsbewijs mee moet nemen... lijkt me een beetje dubbelop.
Vandaag bij mijn eigen tandarts langs geweest, die "schandalig prutswerk" constateerde en mij direct heeft doorgestuurd naar een kaakchirurg morgenochtend.
Vraag: mag dit allemaal maar zo?
Bij wie kan ik een klacht indienen hierover?
Ik vind deze behandeling VER beneden de maat, en wens eigenlijk niet te betalen ook.
Ik zit nu al sinds vrijdag met gigantische pijnklachten (de max dosis paracetamol plus de max dosis ibuprofen op een dag helpen niet) en de nood"hulp" heeft allen maar geresulteerd in hogere kosten en langer dan noodzakelijke aanhoudende ernstige pijnklachten.
Re: zeldzaam beroerde behandeling.
Mevrouw van 25...ook niet vreemd..en misschien zag ze er gewoon jong uit? Niet goed nederlands kunnen is inderdaad heel vervelend....Werd er behandeld op een plaats waar ze normaal niet werkt? Verklaart misschien dat ze niet meteen begreep hoe het rontgen werkte? Het afbreken vd behandeling en niet verwijzen is inderdaad erg merkwaardig en misschien zou u op grond hiervan een klacht kunnen indienen. U moet er dan zeker van zijn dat u niet zelf de behandeling heeft afgebroken. Geen medicatie in huis hebben, is niet vreemd; een tandarts hoeft geen apotheek te zijn...Cash betalen is normaal bij weekenddienst.
Wat was de oorzaak van de pijn, doorbreken van de kies, of een groot gat?
Ook in het weekend geldt de regel dat men zoveel mogelijk op normale tijden moet bellen met pijn. Avonddienst, of dat nu door de week of in het weekend is, is er in principe voor echt acute zaken die ook geen uitstel kunnen hebben: nabloeding, ongeval. Bij ""gewone"" pijnklachten hangt het echt van een aantal factoren af of het per direct geholpen moet /kan worden.
als ik dit lees vraag ik mij af waarom mensen denken dat de spoedgevallendienst, zeker in het weekend een soort 24-uurs supermarkt voor verhelpen van al dan niet acute (pijn)klachten zou moeten zijn.. Waarom moest dat in dit geval na 19.00?
Ook de rest van de tekst lezend is mijn conclusie dat er een totaal verkeerd beeld is.. Tandartsen nemen meestal om de beurt de dienst voor hun rekening, meestal, een heel enkele uitzondering daargelaten, in d eeigen praktijk. Daarbij worden een aantal onderlingen afspraken in acht genomen, en uiteraard de gedragsregels. Dat er geen medicatie is, is logisch, daar zijn apotheken voor, die zijn ook speciaal open of bereikbaar voor dit soort zaken. Als de huistandarts een recept voorschrijft verwacht u toch ook niet dat hij/zij het op de plank heeft liggen?
Helaas gaat het in spoeddiensten nog wel eens mis. in bovenstaand geval heb ik problemen met:
gebrekkige nederlandse taal,
niet kontakt opnemen met de kaakchirurg (wellicht) ook.
verder?? eigenlijk niet.
een klacht kunt u indienen bij de behandelend tandarts, die kan vertellen waar zij is aangesloten voor klachtenbehandeling, NMT of ANT of wellicht ergens anders. of gewoon bij de medische tuchtraad.
Moeten we ook niet vergeten denk ik. Alhoewel ik het wat atypisch vind als een tandarts zo over een collega oordeelt......
Ben benieuwd wat morgen de kaakchirurg hierover nog heeft te zeggen!
Los hiervan lijkt het wel, zoals vaker, een combinatie van ongelukkige omstandigheden en gebrekkige communicatie die hiertoe heeft geleid.