Bij mij zijn inmiddels 2 wkb's mislukt. De wkb's zijn in meerdere sessies deskundig uitgevoerd.
Het patroon is steeds hetzelfde. Na de endo-start ontstaat er binnen een paar dagen drukpijn.
Als de pijn erger wordt, wordt er gespoeld en de pijn neemt af. De tandarts concludeert vervolgens dat de kies rustig (genoeg) is en sluit de kies af.
En dan begint de ellende. Na een paar dagen ontstaat flinke pijn aan de wortelpunt van de kies.
Op foto's is niets te zien, de wkb lijkt deskundig te zijn uitgevoerd, maar er is toch een ontsteking.
Wat zou de reden kunnen zijn waarom zo'n kies niet of moeilijk rustig te krijgen is? Werken de spoelmiddelen soms niet goed?
Het patroon is steeds hetzelfde. Na de endo-start ontstaat er binnen een paar dagen drukpijn.
Als de pijn erger wordt, wordt er gespoeld en de pijn neemt af. De tandarts concludeert vervolgens dat de kies rustig (genoeg) is en sluit de kies af.
En dan begint de ellende. Na een paar dagen ontstaat flinke pijn aan de wortelpunt van de kies.
Op foto's is niets te zien, de wkb lijkt deskundig te zijn uitgevoerd, maar er is toch een ontsteking.
Wat zou de reden kunnen zijn waarom zo'n kies niet of moeilijk rustig te krijgen is? Werken de spoelmiddelen soms niet goed?
Re: Mislukte wortelkanaalbehandelingen
Gezien het het beeld denk ik dat de bacterien niet voldoende uit het kanaal zijn verwijderd, waardoor de ontsteking
aanwezig blijft....Er zijn wel meer andere oorzaken te bedenken, maar zonder alle gegevens is daar niks over te zeggen.
Misschien is een verwijzing naar een endodontoloog of een tandarts die zich heeft toegelegd op wortelkanaal behandelingen een optie als deze klachten blijven.
Vraag is hoe dit misschien zou kunnen. Het is me nu 2 keer overkomen bij verschillende tandartsen.
Als vervolgens de antibiotica niet aanslaat en de pijn neemt toe dan kost het je een kies. Ik had bovenstaande vraag het liefst aan een endodontoloog gesteld maar zover is het dus helaas niet gekomen.
Wat ook nogal eens voorkomt is dat 'een kanaaltje' is gemist dat bijvoorbeeld alleen duidelijk is te zien met een loepbril of microscoop...
was er bij het eruit halen nog iets vreemd te zien (volgens de tandarts dan). soms heb je een hele op en wortel, of een deuk op een plek waarvan je denkt hee dat is niet goed. Soms zelf lengte-breuken van de kies en de wortel......en dan is zelfs de beste endodontoloog niet instaat dat te behandelen.
De tweede keer heeft men geconstateerd dat alle kanalen (4) netjes waren gevuld. Er hebben elke keer meerdere tandartsen naar de foto's gekeken maar daar is nooit iets vreemds op te zien.
Ik heb zelf het idee dat als er een extra kanaaltje niet zichtbaar zou zijn dit nooit zo'n heftige reactie na het sluiten kan geven. Dit kanaaltje was immers altijd al gesloten.
Het is wel heel toevallig dat mij dit nu 2 keer overkomt.
wie weet bad luck