redenen om kroon te vervangen

Author:
fbr
Posted:
wo, 09/22/2010 - 21:47
Hallo,

vorige week bleek de kroon van mijn rechter voortand los te zitten. Bij controle door de tandarts bleek de stifttand binnen in de kroon ook afgebroken te zijn. Deze kroon moet dus vervangen worden. Nu wil de tandarts de kroon op de linker voortand tegelijkertijd vervangen, vanwege cosmetische redenen. Daar ben ik wat huiverig voor. Waarom zou ik een kroon waar ik geen last van heb, laten vervangen. Ik moet wel vermelden, dat beide kronen al 30 jaar zitten. Het zijn porceleinen kronen. Geen van de kronen is beschadigd. Ik vermoed dat de kroon gebroken is, omdat ik de tand een tijdje terug flink gestoten heb.

Op de foto is niks van beschadigingen aan de linker stiftand te zien.

Is er een reden, ander dan cosmetisch, om de andere kroon nu ook te laten vervangen?

Groeten,
RobMartin

fbr
Kronen hebben niet het eeuwige leven, tandbederf kan er gewoon onder door gaan (lekkage), daarom oude kronen af en toe na laten kijken, een foto geeft vaak uitsluitsel (lek of niet) bovendien gaat het tandvlees optrekken en komt bij oude kronen vaak een zwarte rand langs het tandvlees zichtbaar. Zelf heb ik de afgelopen jaren alle kronen ouder dan 25 - 30 jr laten vervangen.
Groet
do, 09/23/2010 - 17:06 Permalink