Ik had een vraagje:
Ik ben mijn huiswerk aan het maken, maar er zit een vraag tussen waar ik het antwoord niet op weet. Ben heel erg aan het twijfelen wat het juiste antwoord is.
De vraag is:
Stel dat het mogelijk is een endodontische behandelde molaar met een partiele ipv een totale kroon te restaureren:
a. voor de retentie van de partiele kroon heb je dan altijd een wortelstift nodig.
b. voor de retentie van de partiele kroon kun je dan ook van de pulpakamer gebruik maken
Wie kan my het antwoord geven op deze vraag????
ik zelf denk dat het b is, but im not sure bout it
Ik ben mijn huiswerk aan het maken, maar er zit een vraag tussen waar ik het antwoord niet op weet. Ben heel erg aan het twijfelen wat het juiste antwoord is.
De vraag is:
Stel dat het mogelijk is een endodontische behandelde molaar met een partiele ipv een totale kroon te restaureren:
a. voor de retentie van de partiele kroon heb je dan altijd een wortelstift nodig.
b. voor de retentie van de partiele kroon kun je dan ook van de pulpakamer gebruik maken
Wie kan my het antwoord geven op deze vraag????
ik zelf denk dat het b is, but im not sure bout it
Re: partiele kroon??
http://www.wittetanden.nl/behandelingen/kroon/kroon/kroon-4.htm
Ik heb vrijdag tentamen en ben echt aan het stressen om die tentamenvragen, zitten allemaal instinkers tussen.. dat is echt vervelend.
ps.
Kan ik ook andere vragen hier posten, of moet ik voor elke vraag een aparte topic openen??
Deze vraag was geen instinker, toch?
En nee, je moet niet voor elke vraag een nieuw topic openen. Sterker nog, voordat je hier je vraag stelt, kun je beter gewoon even lekker googlen. Heb ik net voor jou gedaan, en wat ik kan, kun jij ook, toch?
Nog een tip: de zoekfunctie hier op het forum. Er is echt al zóveel geschreven, je hebt er vast iets aan.
Succes!
en btw k had het al gezocht op google, maar kreeg geen duidelijk antwoord.
en was aan het twijfelen, daarom vraag k het hier
de overlevingskans van een adhesiefbrug is in de bovenkaak iets groter dan in de bovenkaak. De meeste onderzoekers verklaren dit verschil doordat de gebitselementen in de onderkaak:
a. een kortere klinische kroon hebben dan de elementen in de bovenkaak.
b. een kleiner functioneel worteloppervlak hebben dan de elementen in de bovenkaak
Die tweede bovenkaak moet vast onderkaak zijn?
Ik ga trouwens voor a.
http://books.google.nl/books?id=WDbunfsH0Z0C&pg=PA239&lpg=PA239…
Tabel 18-3
ik heb nog een laatste vraag:
bij de meeste bruggen wordt de onderkaak als 1 geheel gegoten of gefreesd. Dit is niet het geval bij
a. een cantileverbrug
b. een semi-vaste brug
de conclusies uit de link zijn achterhaald. Er hoort overigens in de vraag te staan Bovenkaak/onderkaak en een keuze front of zijdelingse delen.
Maar de reden van loskomen leek aanvankelijk in de premolaar streek van de onderkaak gebaseerd op minder glazuur, eventueel minder retentie groeven (liefst zouden ze een openringanker met twee steunfossae maken). Maar uiteindelijk leek het breek punt een rotatie van de elementen door een soort intern buigen van het kaakbot van de onderkaak. Er werd gedacht dat het openbuigen van de U-vorm uiteindelijk meer invloed had dan het glazuur/hechtingsopppervlak.
Daarnaast was het ook zo dat de dragende en daarmee zwaarst belast wordende knobbels aan de buitenzijde, dus ver van de retentie vleugels afzitten. In de bovenkaak is deze afstand kleiner. Daardoor is het draaimoment ook kleiner en de lijm wordt minder belast. met name de treksterkte van de gebruikte lijmsoorten laat te wensen over.
kortom...........ik kan op basis van de huidige stand van zaken niet kiezen uit de twee antwoorden en dan zal je de kennis uit de verwijs literatuur moeten halen. Is je leerboek waarschijnlijk de leidraad voor de vragensteller.
nb, over die uitelkaar schuifbeweging van de onderkaak, door het verplaatsen van de condyluskopjes bij openen na het rotatiepunt is niet zoveel beschikbaar bij me.......... beetje ver van mijn bed show, al maakt het wel dat ik in de PM streek in de onderkaak geen etsbruggen indiceer tenzij ik echt niet ander kan. (eigenlijk nooit dus).
ik vind het rare vragen. (het is b, maar hoezo wordt de onderkaak gegoten of gefraised?)
het woord is ONDERSTRUCTUURR.
Im sorry :$
Ik heb de sheets nog een keer doorgenomen en ik heb net gelezen dat de lengte van de stift minstens zo lang moet zijn als de lengte van de kroon.
Dus daarom denk ik dat het a is, want de elementen in de onderkaak hebben een kortere klinische kroon?
maaruh, is dat een 3e of 4e jaars tentamen?
Oeps...
Jullie vinden het vast niet erg dat ik hier afhaak?
Dit gaat mijn assistentenpet net iets te boven hoor :o
Thanx :D
't Is m'n werk hè.
De (aanstaande) tandarts helpen :wink: