Tanden trekken onder algehele narcose .

Author:
Wesley_1987
Posted:
do, 10/07/2010 - 14:00
Hoi ,

Ik moet op 18 oktober al mijn tanden laten trekken , onder algehele narcose , en ik zit nu met een vraag .
Ik kreeg te horen dat ik ook verdovingen krijg , maar waarom ( buiten het feit dat het de pijn verminderd achteraf ) krijg je die ?
Ik bedoel , je kunt toch ook extra pijn stilling geven ....
Dit is net zo`n vraag waar ik mee in me maag zit.

Ik hoop dat iemand me kan helpen ,

Groeten
Wesley
Spiegeltje

Je gaat wel 'onder narcose' maar het is volgens mij niet zo'n zware narcose. Een lichte narcose is makkelijker uit te voeren en geeft minder risico's voor de patient. Door pijn zou je uit deze lichte narcose kunnen lontwaken en dat wordt voorkomen door je ook nog plaatselijk te verdoven. Dat gebeurt tijdens de narcose dus daarvan merk je verder niks.

Het is dus niet bedoeld voor napijn te voorkomen.

Als je een zware ingreep ondergaat in een ziekenhuis krijg je wel een zware narcose en is plaatselijk verdoven niet nodig (vaak kan het ook niet eens).
do, 10/07/2010 - 14:08 Permalink
Wesley_1987

Je gaat wel 'onder narcose' maar het is volgens mij niet zo'n zware narcose. Een lichte narcose is makkelijker uit te voeren en geeft minder risico's voor de patient. Door pijn zou je uit deze lichte narcose kunnen lontwaken en dat wordt voorkomen door je ook nog plaatselijk te verdoven. Dat gebeurt tijdens de narcose dus daarvan merk je verder niks.

Als je een zware ingreep ondergaat in een ziekenhuis krijg je wel een zware narcose en is plaatselijk verdoven niet nodig (vaak kan het ook niet eens).
Ik heb zelf nog 1 tand met een 2 wortel .
De rest is allemaal 1 wortel , de middentanden enzo .
de kiezen ben ik zo goed als kwijt
do, 10/07/2010 - 14:48 Permalink
Illuminus

Toch wel....

De narcose zorgt er voor dat je de pijn niet bewust meemaakt, maar de pijnsignalen worden wel doorgegeven aan de hersenen
en dus ook als zodanig verwerkt. Dus ook al voel je de pijn niet, de signalen worden wel als zodanig door de hersenen verwerkt en dit blijkt van invloed te zijn op de napijn die mensen na de ingreep ervaren (de hersenen reageren dan sneller en heftiger op pijnprikkels dan wanneer wel verdoofd werd).
do, 10/07/2010 - 16:20 Permalink
Wesley_1987

Toch wel....

De narcose zorgt er voor dat je de pijn niet bewust meemaakt, maar de pijnsignalen worden wel doorgegeven aan de hersenen
en dus ook als zodanig verwerkt. Dus ook al voel je de pijn niet, de signalen worden wel als zodanig door de hersenen verwerkt en dit blijkt van invloed te zijn op de napijn die mensen na de ingreep ervaren (de hersenen reageren dan sneller en heftiger op pijnprikkels dan wanneer wel verdoofd werd).

Kunnen ze dan niet een iets zwaardere narcose geven , en dan geen verdovingen ? ik haat die spuiten en vooral dat uitwerken ( die tintelingen ) vet irritant
do, 10/07/2010 - 21:40 Permalink
Chris888

de basis is om in de verdoofde regio een vasodilatatie te veroorzaken

Is dat slim, vaatverwijding op een plaats met verse extractiewonden? En is het een realistische optie voor Wesley? Dit afgezien van de vraag of extra kunstgrepen met extra risico's, zoals ook een zwaardere narcose, in verhouding staan tot een aantal uur een rottig gevoel (gevoelloos, tintelingen) in je mond.

@Wesley: ik denk dat als er lokaal wordt verdoofd dit gebeurt als je al onder zeil bent zodat je van de spuiten niks merkt.
vr, 10/08/2010 - 13:11 Permalink
Basset

bedoelde eigenlijk eerder bij vullingen

alhoewel het bij extracties ook zo kunnen - het verwijderen van de parodontale resten en sterilisatie van de extractiewonde zorgen sneller voor een stabiele bloedklonter en bovendien kan deze bloedklonter ook versneld stabiel gemaakt worden. Bijvoorbeeld door water verwijdering uit het bloed in de wonde.

heb het bij extracties nog niet geprobeerd tenzij bij hevige nabloedingen maar dan was het wegnemen van verdoving eigenlijk geen doel op zich. Zal het hier op de uni even uitproberen of het een nabloeding zou veroorzaken na extractie.

De wegname van de verdoving is niet primair een vasodilatatie maar ook het vernietigen van de blokker in het sleutelgat. Of met andere woorden de verdovende stof denatureren.
vr, 10/08/2010 - 13:30 Permalink
Wesley_1987

bedoelde eigenlijk eerder bij vullingen

alhoewel het bij extracties ook zo kunnen - het verwijderen van de parodontale resten en sterilisatie van de extractiewonde zorgen sneller voor een stabiele bloedklonter en bovendien kan deze bloedklonter ook versneld stabiel gemaakt worden. Bijvoorbeeld door water verwijdering uit het bloed in de wonde.

heb het bij extracties nog niet geprobeerd tenzij bij hevige nabloedingen maar dan was het wegnemen van verdoving eigenlijk geen doel op zich. Zal het hier op de uni even uitproberen of het een nabloeding zou veroorzaken na extractie.

De wegname van de verdoving is niet primair een vasodilatatie maar ook het vernietigen van de blokker in het sleutelgat. Of met andere woorden de verdovende stof denatureren.

Omdat ik 19 tanden moet laten trekken wordt het ook op de OK gedaan , en dan is het verplicht een algehele narcose , maar hun zeiden ook dat ik verdovingen krijg.. alleen .. ik haat die uitwerkingen enzo .
Ik vraag me af of er een mogelijk kan zijn dat ik ( ik heb ook suikerziekte.. type 1 ) een zwaardere narcose kan krijgen ? Of is dat verplicht om een lichte te krijgen ? dat is iets waar ik zo mee zit
vr, 10/08/2010 - 23:27 Permalink