Kiesrestauratie mogelijk?

Author:
Martijn1981
Posted:
do, 10/07/2010 - 08:27
Hallo,

door bruxisme (en stress) heb ik wat schade opgelopen bij een aantal kiezen achterin mijn mond. Sommigen zijn wat lager geworden en heel soms heb ik wat moeite met mijn beet tijdens het eten. Het is geen gigantisch probleem, maar je merkt wel dat het gebit achteruit is gegaan.

Mijn vraag is: is het mogelijk om die kiezen verder te verhogen? Ik bedoel dan echt een paar millimeter, zodat die beet weer hersteld wordt. Bestaat zo'n dergelijke behandeling wel?
vV

jazeker, en mits de oorzaak bekend en onder controle zou een dergelijke behandeling ook nog wel eens onder de regeling bijzondere tandheelkunde kunnen vallen. Laat u niet verleiden tot kornen ervoor, het gaat gewoon heel goed met composiet. (net gisteren nog een aantal uur op zitten buffelen...)
do, 10/07/2010 - 08:31 Permalink
dentalteddy bear

Die is wel bij je tandarts uit te voeren. alleen valt die dan binnen de basisverzekerig indien ze gemachtigd wordt. Principieel moet eerst een splint gemaakt worden die net zo dik is als de totale hoote die je kiezen verhoogd moeten worden. Immers moet je kaak de nieuwe te maken situatie aan kunnen. Dus die plaat moet je een aantal weken dragen.

Dan zijn er twee methoden: ofwel bouwt de tandarts je kiezen stuk voor stuk individueel op. Ofwel maakt hij een afdruk van je tanden. De modellen die hieruit voortkomen worden dan op elkaar geplaatst met de splint er tussen. Deze worden in eenkleine machine vastgezet die je kaken nabootst.
Met was kunnen je tanden op de modellen opgebouwd worden en vorm gegeven worden. Over dit opgewaste model wordt een rubberen hoesje geperst dat gaat dienst doen als mal.

Na voorbereiding van je tanden , etsen, bonding,reiniging .. wordt de mal gevuld met vulmateriaal en in de mond geplaatst. Zo kunnen in één keer bijvoorbeeld alle kiezen van één kant in één keer verhoogd worden.

Hierna moe je een tijd met deze opbouwen rond lopen. als ze intakt blijven is het goed. soms ecter gaan er enkelen wat afbrokkellen. De verzekeraar geeft dan meestal toelating om binnen de bijzondere tandheelkunde de laatste kiezen en of de hoektanden te kronen. Dit zijn de tanden die bij sluiten en kauwen de meeste druk te verwerken krijgen.

In theorie en volgens bepaalde vooraanstaande docenten kan je eigenlijk via de bijzondere tandheelkunde alle nadien stuk gebeten opbouwen vergoed krijgen als kronen.dit is mij echter nog nooit gelukt.
do, 10/07/2010 - 22:25 Permalink