Graag advies!!

Author:
DaantjuhW
Posted:
vr, 10/08/2010 - 07:49
Mijn naam is Danielle. Ik ben op 25 augustus eeb kies gevuld bij de tandarts en eentje weer opgebouwd omdat die helemaal kapot was (hier heb ik eerdere berichten over geplaatst). Na die behandeling van de 25ste heb ik zoveel pijn gehad, ik heb echt al van alles geprobeerd. Foto's gemaakt, rontgenfoto's laten maken in het ziekenhuis, kaakfysiotherapie. Nu ben ik gisteren bij de kaakchirurg geweest en die heeft een overzichtsfoto laten maken. Wat schetst mijn verbazing, mijn hele gebit zit vol met gaatjes. De kaakchirurg heeft me zelfs gevraagd hoeveel jaar ik al niet bij de tandarts ben geweest, ik ga 2 x per jaar. Mijn vertrouwen in mijn tandarts is tot ver onder nul gedaald. Nu moet ik weer terug om al die gaatjes te laten maken (logisch) maar ik twijfel nu toch wel aan de kunde van mijn tandarts. Een of twee gaatjes over het hoofd zien kan altijd maar zoveel als ik er gisteren geteld heb dat toch niet. En de extra kosten, wie gaat dat betalen. Ik ben van mening dat mijn tandarts toch ook wel een bijdrage mag leveren aan het geheel. Zie ik dat nu verkeerd?
Chris888

Precies hetzelfde is mij ook wel eens overkomen, kaakchirurg werd helemaal opgewonden en stond erop mijn tandarts (was niet de verwijzer) een brief te sturen met zijn bevindingen.

Bij de tandarts zijn opnieuw foto's gemaakt, bite-wings dit keer, en naar aanleiding daarvan zijn 2 gaatjes gevuld op één plek in 2 tegen elkaar liggende kiezen. Da's nu 20 jaar geleden, daarna eigenlijk nauwelijks nog gaatjes gehad, waarschijnlijk omdat ik toen acuut gestopt ben met suiker in de thee/koffie. M'n gebit is dus niet ingestort.

Op deze site heb ik wel eens begrepen dat bite-wings geschikter zijn om gaatjes te ontdekken dan zo'n overzichtsfoto. Worden die regelmatig gemaakt? (bij mij was dat wel al het geval en ik was ook al eens gewaarschuwd voor beginnende gaatjes). In ieder geval zou ik eerst naar de tandarts gaan voor zo'n foto en die samen bekijken en bespreken. Als je er echt geen vertrouwen in hebt is een tweede mening van een andere tandarts, liefst buiten de regio, ook nog een optie.

Wellicht gaat het om beginnende gaatjes waarbij de tandarts terughoudend is wat behandeling betreft, in de hoop dat het stabiliseert en de gaatjes dus niet groter worden. Maar eigenlijk zou hij je dat dan wel verteld moeten hebben vind ik.
vr, 10/08/2010 - 09:39 Permalink
Lieneke

Wat u, denk ik, goed moet beseffen is dat een kaakchirurg weinig ervaring heeft met de algemene tandartspraktijk. Een OPG is ook niet de aangewezen foto om gaatjes op te speuren. Wat zou kunnen, is dat uw gaatjes al geruime tijd aanwezig zijn, maar geen progressie vertonen. Op dat moment beslist uw tandarts om er niks aan te doen; de 'kwaal' wordt immers niet erger. Zomaar een boor erin zetten zou dan zonde zijn. We noemen dat monitoren en wachtfull waiting. Een methode die steeds meer gebruikt wordt en zal moeten gebruikt worden.

Maar ook ik weet niet of het bovenstaande het geval is, of dat uw tandarts inderdaad niet adequat zijn controles uitvoerde. Maakt hij/zij regelmatig foto's?
vr, 10/08/2010 - 09:41 Permalink
DaantjuhW

Mijn tandarts maakt 1x per anderhalf / twee jaar foto's.
Ik heb een slecht gebit met veel vullingen dus het lijkt mij dat hij daar dan toch wel rekening mee moet houden met gaatjes en dergelijke. TIjdens de behandeling van 25/8 heeft hij gezegd dat er nog een vervolgbehandeling plaats moest vinden. Maar wat ik niet begrijp is dat als ik aangeef waar de pijn zit hij daar geen foto's van neemt. Dan hadden die gaatjes eerder ontdekt en ik heel wat minder pijn gehad. Het enige wat hij doet is er op tikken en dan zeggen dat er geen ontstekingen zitten.
vr, 10/08/2010 - 11:36 Permalink
Lieneke

Dus als ik het goed begrijp, wordt de pijn door die gevonden gaten bij de kc veroorzaakt? Dan had de tandarts dit zeker moeten zien tijdens de controles en op de foto's...want dat betekent dat de gaatjes erg diep zijn.
vr, 10/08/2010 - 13:41 Permalink
DaantjuhW

Ja volgens de kaakchirurg wel. Want op de foto's zijn geen verdere afwijkingen te zien. Ik ben nogal bang van de tandarts en de vorige behandeling zit me nog vers in het geheugen, een grote brandblaar op mijn tong en 7 weken pijn. Dus ik sta echt niet te trappelen om weer naar hem terug te gaan.
za, 10/09/2010 - 07:34 Permalink