vreemde pijn aan dode voortand

Author:
evertje
Posted:
vr, 10/22/2010 - 11:08
allereerst wil ik zeggen dat ik dit een zeer sympathiek forum vind.
zelf ben ik nogal benauwd voor de tandarts en hier krijg je serieus antwoord op vragen waar je mee zit.
want bij de tandarts weet je soms ook niet wat er gebeurt en hoe het zit.

nu mijn vraag:

ik heb een dode voortand, al 25 jaar. die is natuurlijk behandeld en gevuld enzo. twee jaar geleden heb ik hem nog laten bleken want hij werd wat duister.

sinds enkele maanden (2 of 3) heb ik steeds last aan de wortel ervan en de tand voelt gevoelig.
hij voelt alsof ik iets kouds heb gegeten.
als ik onder mijn lip voel voel ik een beetje een verdikking maar dit kan ook verbeelding zijn.

een maand geleden ben ik naar de tandarts geweest, die nam foto's maar zag niets.
wellicht stond de tand onder druk van de ondertanden dus hij heeft de dode tand van achter wat afgeslepen.
nu staat de tand dus "vrij".
het euvel leek verholpen maar de tandpijn is nu weer teruggekeerd.

wat kan dit zijn, heeft iemand een idee?
vV

klinkt als een ontsteking bij de wortelpunt. moet inmiddels wel op een foto zichtbaar zijn. En ook al is er niets zichtbaar de symptomen spreken meestal voor zich. Met 25 jaar oud vulmateriaal kan lekkage gaan optreden. De tandarts kan wel inschatten wat wijs is, herbehandeling van de kanaalbehandeling, dus openmaken en opnieuw afsluiten na ontsmetten, of de kaakchirurg de ontsteking weg laten halen. Hangt van diverse factoren af waar ik zo achter de pc geen zicht op heb.
vr, 10/22/2010 - 11:51 Permalink
evertje

ok, bedankt vast, maar nog enkele vragen...

vraag 1. de tand is dus ongeveer twee jaar geleden van binnenuit gebleekt, toen is hij toch opnieuw opengemaakt en gevuld?
dus de vulling is dan toch eigenlijk net nieuw?

vraag 2. ik ben 1 maand geleden geweest, toen zag hij niets op de foto's. kan het een ontsteking zijn zei ik nog, nee zei hij er is niets te zien. bij een ontsteking is het meestal zwart zei hij. ik liep toen ook al 2 maanden met pijn. is het niet vreemd dat hij de mogelijkheid van een ontsteking afwees?

vraag 3. het zit aan een voortand, als een kaakchirurg er wat aan doet raakt mijn tandvlees dan niet beschadigd ofzoiets? ik wil er niet graag zichtbare schade aan overhouden.

vraag 4. kan zo'n ontsteking ook vanzelf weggaan?
vr, 10/22/2010 - 15:03 Permalink
vV

ok, bedankt vast, maar nog enkele vragen...

vraag 1. de tand is dus ongeveer twee jaar geleden van binnenuit gebleekt, toen is hij toch opnieuw opengemaakt en gevuld?
dus de vulling is dan toch eigenlijk net nieuw? NIET PER SE, MBT DE KANAALVULLING

vraag 2. ik ben 1 maand geleden geweest, toen zag hij niets op de foto's. kan het een ontsteking zijn zei ik nog, nee zei hij er is niets te zien. bij een ontsteking is het meestal zwart zei hij. ik liep toen ook al 2 maanden met pijn. is het niet vreemd dat hij de mogelijkheid van een ontsteking afwees? VIND IK VREEMD JA..

vraag 3. het zit aan een voortand, als een kaakchirurg er wat aan doet raakt mijn tandvlees dan niet beschadigd ofzoiets? ik wil er niet graag zichtbare schade aan overhouden. LITTEKENTJE WELLICHT, NIET ALTIJD

vraag 4. kan zo'n ontsteking ook vanzelf weggaan? NEE, WAS HET MAAR ZO MAKKELIJK...
vr, 10/22/2010 - 18:33 Permalink
RobMartin

Een foto is al gemaakt, hier zou een ontsteking op te zien moeten zijn als die er was, is het tandvlees gezond, zijn de naastgelegen elementen in orde. Is er al een OPG (overzichtsfoto) gemaakt om te zien of de rest van de kaak gezond is?
Laat het element eens goed schoonmaken door een mondhygieniste.
Al naar een KNO arts geweest om uit te sluiten dat het niet in de bijholtes zit. Je zou kunnen proberen om via de huisarts of tandarts een antibiotica kuur te proberen, geeft dit verlichting dan wijst dit toch op een ontsteking.
Je moet proberen systematisch oorzaken uit te sluiten.
Succes
vr, 10/22/2010 - 21:29 Permalink
evertje

super bedankt alweer!

aan het tandvlees kan het niet echt liggen, dat is gezond. een paar maanden terug nog gereinigd door mondhygieniste. de naastgelegen elementen zijn prima in orde.

OK die andere tips kan ik nog proberen, maar ik maak me nu wel zorgen.
is zoiets erg schadelijk? gaat m'n tand er niet snel uitvallen?

wat ik nog niet snap: is het nu wel of niet op een foto te zien of er een ontsteking is? hierboven lees ik dat je het wel of niet kunt zien.

de pijn voelt wel duidelijk aan de tandwortel als ik er op druk onder m'n bovenlip. dus het lijkt echt daar te zijn.

nog een vraag: er is nu pas een foto gemaakt en een half jaar terug zijn er ook al foto's gemaakt. is het niet schadelijk dit steeds te doen? hoe vaak kun je dat doen?
vr, 10/22/2010 - 23:07 Permalink
RobMartin

Sorry voor de late reactie.
Ik heb in het verleden talloze foto's laten maken.
Er zal ongetwijfeld een max aan zijn maar dat moet een tandarts kunnen
vertellen. Volgens mij is het stralingsniveau van de tegenwoordige apparatuur bijzonder laag maar zoals ik al zei ik ben geen tandarts.
Ik hoop dat je al wat verder bent.
Groet
Rob
wo, 11/03/2010 - 22:02 Permalink