De tandarts beheerst mijn leven

Author:
lisaa
Posted:
ma, 08/23/2010 - 21:40
Al mijn hele leven heb ik problemen met het bezoek aan de tandarts en hoe ouder ik word hoe erger het wordt. Niet vanwege die leeftijd, maar door af en toe wél te gaan. Ik word er gek van. Het is zo irreëel. Ik ben een nuchter, realistisch mens, maar zodra er iets met tanden, tandartsen of mondhygienisten in de buurt komt, is alle realisme volkomen weg. Dit ontaardt in heftige nachtmerries, allerlei horrorgedachten en paniek. Telkens weer.

Het is niet zo dat ik nooit bij de tandarts kom, af en toe wel. Als er wat aan de hand is ga ik wel en door de confrontatie ga ik daarna vervolgens niet meer. Kies afgebroken? Tandarts bellen en laten trekken. Dapper gevoel en meteen nog maar wat laten doen en dan weer jaren niet naar de tandarts. En dan gebeurt er weer iets en dan weer hetzelfde liedje. Begin dit jaar gebeurde er weer iets. Pijn was zo erg (scheur in kies), dat ik heel graag naar de tandarts wilde. Nieuwe tandarts gebeld doordat ik verhuisd ben. Zijn conclusie: als er nu niet ingegrepen wordt, dan ben je over een paar jaar alles kwijt. Die boodschap kwam hard aan en ik ging en ik bleef gaan. Allerlei reparaties volgden en het verlies van twee kiezen en een tand. Ook uitgebreide behandelingen van de mondhygienste hoorden erbij (alles bij elkaar 15 behandelingen ongeveer). Ik heb het doorstaan. Vraag niet hoe, maar alles is nu heel en gezond. Ergens ben ik wel trots op mezelf en tegelijkertijd is het idee dat zij het nu in de gaten houden, als ik maar langs kom, ook wel fijn. Maar ja, dat is de realist die spreekt. En de realist weet ook dit: het blijven langskomen is het probleem.

Want: Het beheerst mijn leven, ik kan al maanden nergens anders meer aan denken en de angst wordt steeds groter. Vanmiddag was ik er weer en ontaardde het in een volledige paniekaanval en waarom? Hij was nog niet eens begonnen. Ik vertrouw de tandarts die ik nu heb echt wel, hij is een prettig mens. Hij heeft me nooit pijn gedaan en behandelt me als een gewoon medemens, niet als een of andere lastpost. En hij lijkt het ook geen probleem te vinden als de paniek volledig toeslaat, meestal om helemaal niks. Hij stopt, wacht tot ik kalmeer, probeert me af te leiden met gebabbel over van alles en nog wat.

Ik vind het zorgwekkend dat ik 15 keer naar ze toe ga en dat de angst niet minder wordt, eigenlijk alleen maar erger. Ik ben heel vastberaden om te zorgen dat ik wel blijf gaan, maar ik vraag me tegelijkertijd af hoe lang ik dit volhoud. Mijn hele leven staat in het teken van de volgende afspraak. En wat dat is, niets bijzonders, de mondhygiëniste gaat even een schoonmaakbeurtje doen. Ze is hartstikke lief en het geeft ook niet dat ze me pijn doet, maar waarom kan ik nu nergens anders aan denken dan daaraan? Dit duurt nu al sinds februari en gaat bijna 24 uur per dag door. Elke aanraking van mijn tanden met mijn tong of met eten en drinken draait om de tandarts en wat ze allemaal doen. Ik fiets graag een stuk om om niet langs de praktijk te hoeven en als ik mijn tandarts op straat zie lopen, dan ga ik snel de andere kant op. En de nachtmerries gaan maar door. Eten doe ik niet graag meer, dat staat ook in verband met tanden. Ik was al nooit een dikkerdje, maar er blijft weinig van me over als het zo doorgaat. Tja, er is meer in het leven dan tanden en de stress daaromheen. Heeft iemand goede raad? Niet zeggen gewoon gaan, want dat weet ik zelf ook wel dat dat moet.

groetjes Lisa
alpifresh

Ik denk dat een psycholoog je goed zou kunnen helpen. Om erachter te komen waarom je zo reageert terwijl daar geen aantoonbare reden voor lijkt te zijn. Als je weet waar het vandaan komt, zou het wel eens heel snel weg kunnen zijn. De wetenschap is vaak genoeg, want dan kun je het 'een plek geven'.

Ik weet van een jonge gozer die bij het zien van sportwedstrijden altijd erg agressief werd. Angstaanjagend voor zijn omgeving. Terwijl het verder de liefste knul ooit was.
Eén vraag van de peut: "Wat is het ergste wat je ooit in je leven is overkomen?" was genoeg. De jongen had jaren eerder, buiten zijn schuld, zijn nichtje van 2 jaar doodgereden. Bij sportwedstrijden kwam zijn niet verwerkte verdriet daarover naar buiten.
Dat ene gesprek was genoeg. Daarna kon hij gewoon naar sport kijken zonder door het lint te gaan.

Sterkte!
ma, 08/23/2010 - 21:48 Permalink
binnenspiegel

Als hulpverlener in de psychiatrie wil ik hier heel kort aanhalen dat niet iedereen meteen naar de psycholoog hoeft te stappen. het is veel belangrijker om een hulpverlener te vinden waar je mee klikt. ( studie's tonen ook aan dat het de kwaliteit van de hulpverleningsband is die mensen beter maakt en niet zozeer hoe hoog de hulpverlener is opgeleid/ ervaring heeft.)

Probeer een hulpverlener ( en of dat nu een life coach is of een doorgewinterde psycholoog)te vinden waar je duidelijk een klik mee voelt. Iemand die je rustig laat uitspreken en oprecht geïnteresseerd is in je verhaal.

Succes!
wo, 10/27/2010 - 16:08 Permalink
britje

Hoi Lisaa

ik ben nieuw op dit topic en las je bericht.. zo herkenbaar.. ook bij mij 32 jaar geleden een slechte ervaring en alle ervaringen goed daarna vallen in het niet..

ik ga wel netjes ieder half jaar en als ik wat moet laten repareren MOET ik het ook van mezelf laten doen.. zo ook NU weer.. maandag mag ik een afgebroken vulling gaan laten repareren, en ik ben nu al misselijk... maar mijn verstand zegt me ook wel.. waarom nu.. het stelt toch niks vor enz enz.

mag ik vragen Hoe is het nu met jou?
ben je nog naar een psycholoog geweest

britje
do, 10/28/2010 - 17:07 Permalink