tandarts afzeggen maar neemt niet op.

Author:
fespo
Posted:
vr, 10/29/2010 - 15:17
Hallo ik heb a.s. maandag een afspraak om 11.30 uur.
Nu probeer ik al vanaf 14.00 uur vandaag af te bellen maar ik krijg een antwoordapparaat zonder mogelijkheid een bericht achter te laten.
enkel een telefoonnummer van een andere tandarts voor noodgevallen.

heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen?
maandag ochtend bellen zal wel te laat zijn dat is de eerste mogelijkheid dat ze weer bereikbaar zijn.
advies

De kans is groot dat je sowieso aan de late kant bent en een nota gaat ontvangen voor een niet nagekomen afspraak. Dit hangt af van de huisregels van de praktijk. Meestal is het verzoek aan de patiënt om 2 werkdagen van tevoren af te melden. Alleen dan heeft de tandarts kans om de vrij gekomen tijd nog op te vullen.

Als je het emailadres hebt, zou je een email kunnen versturen. Veel praktijken accepteren het niet als afspraken worden afgezegd via de email, maar goed, beter iets dan niets. Wellicht wordt er dan coulance toegepast en wordt de afspraak kosteloos verschoven. Het hangt er maar net vanaf hoe de tandarts en assistentes omgaan met dit soort situaties en of de patiënt reeds een historie heeft opgebouwd met het regelmatig verschuiven of niet nakomen van afspraken…..
vr, 10/29/2010 - 15:42 Permalink
fespo

ik dacht dat 24uur van te voren te norm is.
weet iemand wat je ongeveer betaald voor een te laat afgezegde afspraak en voor een standaard behandeling met 1 of 2 gaatjes. ik ben helaas niet verzekerd dit jaar voor de tandarts.

ik heb namelijk een belangrijke sollicitatie en als het niet veel kost ga ik liever daar na toe.
vr, 10/29/2010 - 15:52 Permalink
vV

de norm is wat de praktijk u medegedeeld heeft.
Vaak zijn er andere mogelijkheden toch te melden dat u niet komt, ik vind wel dat een praktijk die op vrijdag (middag) gesloten is daar coulant in moet zijn, mits de patient van de andere mogelijkheden wel gebruik maakt, dus bv mail, of briefje in de bus.
En natuurlijk donderdag bellen indien toen al bekend, want dat men vrijdags dicht (of alleen in de middag) is zal ook bekend zijn, bv vermeld op voorgevel, op website indien aanwezig, in praktijkinformatiefolder etc.
Zelf hanteer ik voor lange afspraken 2x24 uur, en voor kortere (tot 15 min) 24 uur, en patienten is dat ook medegedeeld op alle mogelijke manieren. (en nog steeds leest en luisterd men niet... :roll: )

dat er een afspraak uitvalt geeft mij geen extra lucht voor pijnklachten, want die lucht iser al in het programma, wel gaan alle zeilen bijgezet worden om de tijd op te vullen. Voor mensen die laat afzeggen is dat een troost, meestal lukt het.
vr, 10/29/2010 - 18:09 Permalink