Kroon plaatsen

Author:
benhetzat
Posted:
za, 10/30/2010 - 10:24
Ik heb een vraag mag een tandarts bij een kroon (R25) standaard code R31 opbouw plastisch materiaal opvoeren?

Ik heb namelijk een aantal kronen laten maken en na een opg bij mijn nieuwe tandarts zij deze dat er geen plastische opbouw onder geen van alle aanwezig was?

Nu heb ik al een tijdje ruzie met deze oude tandarts nadat alles maar bleef afbreken maar ja, ik wil toch graag weten of dit mag?
Spiegeltje

Of er een plastische opbouw aanzwezig is onder een kroon is wel goed te zien op de foto. Als dat niet is gebeurd mag ook geen R31 worden gedeclareerd. het is zeker niet zo dat standaard altijd een plastische opbouw nodig is. Dat wordt alleen gedaan als er anders te weinig houvast is voor een kroon. Vaak wordt dan ook een stift geplaatst in een wortelkanaal.
za, 10/30/2010 - 15:08 Permalink
benhetzat

Allereerst bedankt voor uw reactie.

Maar het is dus niet zo dat dit automatisch bijvoorbeeld met het facturatie programma mee word genomen?

Sorry als ik zo in herhaling val maar ik wil het echt heel zeker weten voor ik in discussie ga met deze man!

Het is maar 30 euro nog wat per kroon, maar ik vind gewoon dat hij eerlijk moet zijn!
za, 10/30/2010 - 22:58 Permalink
Spiegeltje

Nee hoor, een opbouw hoort er niet standaard bij. Zeker weten!

De rekening voor een "standaardkroon" is meestal vrij simpel opgebouwd:

R25 tandartstarief kroon
R00 techniekkosten (maken van de kroon door het lab)
X10 foto (1)
A10 verdoving (1 of 2)

In het pittige R25 tarief zit eigenlijk alles al inbegrepen. Op (meestal onjuist) extra opgevoerde codes, zoals gingivectomie, extra retentie of beetregistratie moet je bedacht zijn! Kan incidenteel wel eens gerechtvaardigd zijn maar zeker niet standaard.

Als er een plastische opbouw nodig is komt er uiteraard nog wel R31 (en V21) bij en eventueel nog materiaalkosten voor een stift. Ook moet soms een wortelkanaalbehandeling worden uitgevoerd om de stift te kunnen plaatsen. Dat wordt natuurlijk ook in rekening gebracht. Alles bij elkaar kan het zo nog flink oplopen! Niet alles is standaard.
zo, 10/31/2010 - 00:45 Permalink
benhetzat

Opnieuw bedankt voor de snelle reactie!

Jeetje op mijn factuur staan wel een heleboel "extra" dingen, voor drie kronen!

R25 Kroon, Metaal/porselein (13)
R25 Techniek- Materiaalkosten (13)
R25 Kroon, Metaal/porselein (16)
R25 Kroon, Metaal/porselein (15)
R00 Techniekkosten d.m.v. niet plastische materialen
R00 Techniek- /Materiaalkosten
A10 Geleidings- of infiltratieanesthesie (16)
V40 Polijsten Restauratie / medicatie tandhals (16)
V20 Etsen t.b.v. composiet (16)
A10 Geleidings- of infiltratieanesthesie (15)
V40 Polijsten Restauratie / medicatie tandhals (15)
V20 Etsen t.b.v. composiet (15)
C29 Studie of werkmodel per kaak
G10 Beetregistratie
R31 Opbouw plastisch materiaal (16)
R31 Opbouw plastisch materiaal (15)
A10 Geleidings- of infiltratieanesthesie (13)
V40 Polijsten Restauratie / medicatie tandhals (13)
V20 Etsen t.b.v. composiet (13)
R31 Opbouw plastisch materiaal (13)

Ik heb de elementen er tussen haakjes achter gezet. Kan dit allemaal kloppen?

Bij elkaar 1834,60 euro.
zo, 10/31/2010 - 09:08 Permalink
mecánico para …

Nee hoor, een opbouw hoort er niet standaard bij. Zeker weten!

In het pittige R25 tarief zit eigenlijk alles al inbegrepen. Op (meestal onjuist) extra opgevoerde codes, zoals gingivectomie, extra retentie of beetregistratie moet je bedacht zijn! Kan incidenteel wel eens gerechtvaardigd zijn maar zeker niet standaard.

Als er een plastische opbouw nodig is komt er uiteraard nog wel R31 (en V21) bij en eventueel nog materiaalkosten voor een stift. Ook moet soms een wortelkanaalbehandeling worden uitgevoerd om de stift te kunnen plaatsen. Dat wordt natuurlijk ook in rekening gebracht. Alles bij elkaar kan het zo nog flink oplopen! Niet alles is standaard.

Soms, maar dat is soms ...........kan je bij het beslijpen van de kroon hebben dat de hele vulling van metaal zo weinig houvast overhoudt aan de stomp dat ie er bij het afdrukken al uit zou vallen. Dan is het herstellen van de kroonstomp ,et composiet materiaal niet een slechte optie. dus het kan zonder stiften in het kanaal best zijn dat er niet wordt gekozen voor een Vcode (vulling) maar een stompopbouw (de R31 code). Wel apart dat ie dan wel de V20 code gebruikt, want die is inslusief bij de R31.
Apart wordt het als het bij ELKE kies nodig is en gelet op de declaratie hierboven weet meneer de tandarts hier de tarieven gids aardig te doorkruisen.

De anesthesie van de 16-15-13 kan alleen als je ook echt in drie sessies prepareert
de beetregistratie vind ik wel te verdedigen door het beslijpen van de hoektand en de gemaakt studiemodellen. Lijkt me dan wel slim een articulator met facebow instellingen mee te nemen.........dus in principe goede thk!

de tech R00 dmv niet plastische materialen snap ik niet. je hebt laboratorium deel en verder kan ik niet 123 wat verzinnen daar.........tenzij er stiften zijn geplaatst. (maar dat was niet zo).

Dat aanbrengen medicatie/gevoelige tandhals vind ik op zich niet verkeerd, zeker na een kroonplaatsen is een tand wat gevoelig, maar het is niet standaard.

@spiegeltje: het tarief voor een kroon is niet pittig, sterker nog, stel dat je er een uur prepararen en afdrukken voor uittrekt en een 20 minuten plaatsen, dan is 200 euro inclusief alle materialen die je gebruikt voor afdruk, wasbeten en tijdleijke kronen helemaal niet zo duur. Sterker, kronen worden als je naar de tijdsinvestering van 1 solitaire kroon kijkt, eigenlijk pas echt rendabel als je er meer in 1 zitting zou doen. Let wel, van die 80 minuten wordt ook de assistent dus 80 minuten betaald, de gingiva retractie caps, de tijdleijke materialen en de afdrukspullen.
Je hoort me niet klagen maar om het nou pittig tarief te noemen vind ik een beetje kift op tafel leggen.

ter vergelijking: voor dat tarief van een kroon inclusief techniek kan je geen mooie Grohe kraan laten maken om een plek waar nog geen kraantje zat..........think about that
zo, 10/31/2010 - 11:33 Permalink
Spiegeltje

En dan zie ik hier inderdaad G10 (beetregistratie). En dat is iets wat u gemerkt moet hebben, want er is speciale apparatuur (een "face bow") voor nodig waarmee de positie van de bovenkaak tov het kaakgewricht wordt vastgelegd. Je krijgt dan doppen in de oren en een steun op de neus, en moet op een soort hoefijzertje bijten. U kunt nu zelf nagaan of het bij u is gebeurd, ik gok erop van niet want het is zeker niet standaard!

N.B. Het bekende bijten op een papiertje, waarna de tandarts wat bijslijpt, is geen beetregistratie als bedoeld in G10!

V40, het staat hierboven: het kan inderdaad terecht zijn, maar ik weet ook dat deze code regelmatig zonder reden wordt opgevoerd als ware het een soort 'klein materiaal' op de garagerekening. En dan ook nog C29, het kan, maar toch...........

Ik ben er niet bij geweest maar alles bij elkaar vind ik het persoonlijk toch een rekening waar het nodige op is aan te merken. En in het nadeel van de patient. Het gaat echter niet om heel grote bedragen.

@m.p.b: of het kroontarief "pittig" is zal wellicht verschillend worden beoordeeld door een tandarts en een patiënt. Het is voor de meeste patiënten in ieder geval een fors bedrag en ik bedoelde er niet mee te zeggen dat de tandarts op basis van dit tarief 'binnenloopt' o.i.d. Geenszins.
Attach
zo, 10/31/2010 - 13:08 Permalink
benhetzat

Ik geloof dat ik u even kwijt ben op een paar punten.

Zo'n apparaat heb ik in ieder geval nog nooit op mijn neus gehad!

Maar het is niet de enige factuur van deze mijnheer, en als ik tevreden had geweest had ik met liefde nog 2x zoveel betaald!

Mijn grootste probleem heb ik met de houding van deze mijnheer (iets waar u natuurlijk ook niet bij bent geweest!), en ik heb er persoonlijk wel problemen mee als er dingen op een factuur vermeld worden die niet zijn verricht ook al is het 1 euro, dat vind ik gewoon niet kunnen!
zo, 10/31/2010 - 15:59 Permalink
Spiegeltje

Ik wil de rekening niet goedpraten, integendeel, u heeft volkomen gelijk dat er niet mag worden gedeclareerd wat niet is gedaan. Soms is enige relativering op zijn plaats, bijvoorbeeld als een kwalitatief goede behandeling is uitgevoerd maar dat is natuurlijk geheel voor uw conto. Je hoeft er geen genoegen mee te nemen.

Als u 'dat apparaat' niet op uw hoofd heeft gehad denk ik dat we kunnnen stellen dat G10 (ook) ten onrechte is gedeclareerd..
zo, 10/31/2010 - 16:33 Permalink
benhetzat

Zoals ik al eerder aangegeven heb, zou ik dit topic nooit geopend hebben als ik tevreden was!

Het begon met een aantal facings ik had een paar vullingen in mijn voortanden die verkleurd waren dus ik dacht ja dat lijkt me inderdaad mooi!

Toen deze eenmaal klaar waren, bleken de facings zo licht van kleur te zijn dat mijn hoektanden nogal "understatement" geel uitvielen!

Dus tandarts adviseerde mij om deze ook nog te doen, toen deze klaar waren was ik heel blij ik had de mij beloofde colgate smile!

Er zaten tevens nog wat amalgaam vullingen hier en daar dus mijnheer adviseerde mij om deze te vervangen door Cerecs (ik weet niet of ik het goed spel maar het zijn door de computer gefabriceerde kronen geloof ik!)

Toen begon eigenlijk de ellende de ene na de andere facing brak af, mijnheer vertelde mij dat ik knarsde en dat ik 's nachts een knarsplaatje in moest! (Hij heeft deze in het begin keurig netjes onder garantie opnieuw gemaakt!)

Er brak er weer een af! (En gewoon overdag!) nu lag het aan mijn ondertanden die had hij toen maar ingeslepen!

En u raad het al een paar dagen later was het weer raak! Toen heeft hij maar 3 van de facings vervangen door kronen!

En toen brak er een kies af, sorry maar toen brak er ook iets in mij! Ik ben toen naar een andere tandarts gegaan. En heb deze mijnheer zijn rekeningen even naast mij neer gelegd. (de communicatie hierover ging er toen een stuk naarder aan toe, het zou aan mijn eetgewoontes liggen "even serieus")

Afgelopen donderdag heb ik een wortelkanaalbehandeling ondergaan omdat de 16 van deze factuur was afgebroken en mijn huidige tandarts wist me te vertellen dat er caries onder de kroon zat moet nu dus uiteindelijk ook weer een nieuwe kroon op. In een gesprekje kwamen we op de facturen en de plastische opbouwen vandaar dat ik dit topic ben begonnen!

U begrijpt dat ik deze mijnheer geen cent meer wil betalen dan ik hem schuldig ben!
zo, 10/31/2010 - 22:19 Permalink
benhetzat

Sorry hoor maar ik heb nog een vraagje?

Wat is de gemiddelde aanvaardbare levensduur van een kroon of cerec?

En mag een cerec als voor dezelfde prijs als een metaal overbakken kroon geplaatst worden?

Ik heb ook de opg ingescand, (heb wel de personalia van de tandarts eraf geknipt!) ik hoop dat hij leesbaar overkomt.

In principe heb ik bij alle kronen op deze foto een R31 op de factuur gekregen!!

P.s. deze foto is genomen voordat mijn "nieuwe" tandarts enige actie ondernomen heeft in mijn mond!
Attach
di, 11/02/2010 - 09:21 Permalink
vV

ik begrijp dat alles kronen Cerec`s zijn? gezien wat ik op de foto zie lijken R31`s mij nvt.
Techniek word in eigen beheer door de tandarts uitgevoerd en dat kan en dat tarief bepaalt de tandarts zeg maar gewoon zelf. Dat komt hij met patient overeen, en daarvoor zijn ook begrotingen en zo.Hij moet natuurlijk wel het apparaat ervan betalen, en het onderhoud etc.
Cerec zelf is al eea over geschreven op dit forum.
di, 11/02/2010 - 10:04 Permalink
benhetzat

Ehm... ik heb een beetje nagelezen op het forum. En ik kan het niet helemaal met zekerheid zeggen ik heb gewoon ouderwets op een lepel moeten bijten er is niet in mijn mond gescand!

De tandarts ging er nogal prat op dat hij een eigen tandtechnisch lab boven zijn praktijk had hier werkte wel een tandtechnieker die heb ik met de kleurbepaling van mijn hoektanden gezien!

Hij heeft wel de term cerec erg vaak laten vallen dus ik denk dat er boven zo'n Cerec machine stond?
di, 11/02/2010 - 11:23 Permalink
vV

kan zijn dat men het model heeft ingescand, kan ook. Cerec kan ook in een lab gemaakt worden, maar het grote voordeel van de techniek is nu juist dat het ""aan de stoel"" kan gebeuren. Maar dan krijgt hij ook gewoon een technieknota die gewoon doorberekend wordt (van zijn eigen lab).
di, 11/02/2010 - 11:58 Permalink
benhetzat

Ok,

Dus er moet in ieder geval een nota zijn met een "eerlijk" verhaal wat er in mijn mond geplaatst is?

Kan ik deze opvragen (wellicht zonder inkoopprijzen)?

En hoe lang is normaal gezien de levensduur van zo'n Cerec?
di, 11/02/2010 - 13:07 Permalink
vV

de tandarts moet op verzoek altijd de technieknota ter inzage geven, hoort gewoon bij het dossier waar u inzage in heeft.

Voor levensduur moet u toch even bij de tandarts terecht, die kent de specifieke situatie.

Wat ik wel vreemd vind is dat u die vraag niet voorafgaande aan de toestemming voor behandeling gesteld heeft.
di, 11/02/2010 - 13:15 Permalink
benhetzat

Nou.....

even over de technieknota en ik citeer... "Als u mij in de wet B.I.G. kunt aantonen waar staat dat u hier recht op heeft wil ik het in overweging nemen"

Laat mij de vraag wat nuanceren is het normaal dat kronen (en in mindere mate de facings!) binnen een half jaar to 2 jaar na plaatsing afbreken, en lekken (dat lekken is een term die ik mijn nieuwe tandarts heb horen bezigen)?

Natuurlijk heb ik dat gedaan, ik had 10 jaar garantie volgens deze mijnheer. U begrijpt dat ik na alles wat gebeurd is geen gebruik meer van zal maken! Ik ben hartstikke blij met mijn nieuwe tandarts en alle kosten die ik bij haar weliswaar dubbel maak betaal ik haar met alle liefde!

Het is de houding die uit het bovenstaande citaat wel duidelijk naar voren komt die mij tegen de borst stuit! Het totale onbegrip voor mij als patiënt als ik met mijn facing in mijn hand voor zijn neus sta en dus geen kop koffie of glas water meer kan drinken omdat dat pijn doet!

Maar ja, ik ben zelf in die stoel gaan zitten en kan me daar feitelijk nog niet eens zo heel druk om maken, weer een ervaring rijker. Wat ik wel ga eisen van deze mijnheer is eerlijkheid meer niet!
di, 11/02/2010 - 16:32 Permalink
vV

de wet BIG heeft hier niets mee te maken (waaruit al blijkt dat hij het zelf niet eens weet..) , de WGBO wel....

Een technieknota hoort bij het dossier, is kostenvorming van zaken die de tandarts bij derden (ook al is het lab van hemzelf, het is wel een zelfstandig rechtspersoon) inkoopt ten behoeve van de behandeling, zoals een voor patient gemaakte kroon of prothese, en die hij 100% (zonder opslagen) doorberekend in het kader van d ebehandeling is dus gewoon , net als de rest van het dossier, ter inzage aan patient. Hij moet er op verzoek zelfs een kopie van verstrekken....

Betekent dus dat ie gewoon zelf de wet niet kent, het is overigens al vreemd, ook al zou die wet niet bestaan, dat ie er blijkbaar niets voor voelt...!
di, 11/02/2010 - 17:05 Permalink
Spiegeltje

De tarievenbescikking van de NZa is er ook duidelijk over.

"De bovenbedoelde techniekkosten en de kosten van implantaten, stiften, laboratoriumkosten en materiaalkosten ten behoeve van regeneratietechnieken kunnen uitsluitend als zodanig herkenbaar en gespecificeerd in rekening worden gebracht. Indien de tandarts de tandtechniekstukken niet zelf vervaardigt, is de tandarts verplicht op verzoek van de patiënt, dan wel diens verzekeraar indien de verzekeraar een contractuele relatie heeft met de tandarts, de nota van de tandtechnicus/tandtechnisch laboratorium te overleggen. Indien de tandarts de tandtechniekstukken zelf vervaardigt, is de tandarts verplicht op verzoek van de patiënt, dan wel diens verzekeraar indien de verzekeraar een contractuele relatie heeft met de tandarts, de techniekkosten te specificeren conform de referentielijst van het Nederlands Tandtechnisch Genootschap."
di, 11/02/2010 - 17:16 Permalink
benhetzat

Ik wil graag aan uw verzoek tegemoet komen, maar leg dan alstublieft een klein beetje uit wat u bedoelt! Of kan ik dit knippen uitprinten en meenemen naar mijn nieuwe tandarts?

Voor de rest ben ik nog even tot 10 aan het tellen!!!!
di, 11/02/2010 - 20:12 Permalink
robinson

Voorbeeld bitewings.
http://www.drtonks.com/images/Bitewings.jpg

Een peri-apicale opname is een foto waarop de wortel goed te beoordelen is.
Een OPT geeft niet zo'n scherp en gedetailleerd beeld als Bitewings en peri-apicale foto's.
di, 11/02/2010 - 21:11 Permalink
benhetzat

Als deze er zijn van voor mijn behandelingen bij de nieuwe tandarts ga ik ze morgen even ophalen zo niet, maakt het dan wat uit dat ik net een wortelkanaalbehandeling heb gehad op de 16 die wordt de 25e afgemaakt en de 15 is of ook opnieuw gedaan of in ieder geval opnieuw vastgezet moet ik even nakijken in de papierwinkel!!
di, 11/02/2010 - 22:23 Permalink
mecánico para …

zekers..........alleen die 46 is misschien wel een nasty stuk excaveerwerk. moet je die mesiale pulpahoorn zien lopen.
wat is er trouwens loos bij de 14 en 24 qua bot? dikke recessies door poetsen
wo, 11/03/2010 - 12:58 Permalink
benhetzat

zekers..........alleen die 46 is misschien wel een nasty stuk excaveerwerk. moet je die mesiale pulpahoorn zien lopen.
wat is er trouwens loos bij de 14 en 24 qua bot? dikke recessies door poetsen

Heeft u het nu over mijn mond?
wo, 11/03/2010 - 15:41 Permalink
benhetzat

Nou dan ga ik maar even haast maken met die foto's.....

Ik wil iedereen die in dit topic gereageerd heeft in ieder geval hartelijk bedanken dat jullie je expertise willen delen, ik heb er nu al veel aan gehad!
wo, 11/03/2010 - 16:10 Permalink